DRAMA 1400
Petikan 1
MAK SOM: (Kepada INTAN
SIT! RAHlMAH) Pak Tuan dah berangkat balik.
PAK TUAN DOLAH: …
INTAN SITI RAHIMAH: …
PAK TUAN DOLAH:…
INTAN SITI RAHIMAH: …
PAK TUAN DOLAH:…
INTAN SITI RAHIMAH: …
PAK TUAN DOLAH: ….
INTAN SITI RAHIMAH: Intan sedih melihat keadaan hidup
setengah-setengah daripada mereka. Makanan anjing kita lebih baik daripada
makanan mereka. (m.s.257)
i Nyatakan rungutan orang-orang kampung yang disampaikan oleh
Intan Siti
Rahimah kepada Pak Tuan Dolah. [2 m]
Rungutan orang-orang kampung yang disampaikan
oleh Intan Siti Rahimah kepada Pak Tuan Dollah:
- Kekotoran daripada kandang kuda mencemarkan
air sungai
- Anak-anak mereka sakit-sakit belaka
ii Sekiranya anda Pak Tuan Dolah, apakah langkah-langkah yang
akan anda ambil untuk memastikan sungai itu tidak terus tercemar? [3 m]
Sekiranya saya ialah Pak Tuan Dolah, langkah-langkah SAYA untuk memastikan sungai itu tidak terus tercemar ialah:
- Memindahkan kandang kuda jauh daripada
sungai
- Membina sistem kumbahan yang lebih
sistematik
- Memproses najis kuda menjadi baja organik
- Mendapatkan khidmat nasihat daripada pihak
berwajib
- Menukarkan bidang ternakan kepada bidang
yang lain
- Mengadakan gotong-royong untuk membersihkan
sungai
iii Huraikan satu persoalan
yang terdapat dalam petikan drama di atas dan satu persoalan lain daripada drama tersebut yang tidak terdapat
dalam petikan. [4 m]
Persoalan
dalam petikan:
- Pencemaran sungai memberi kesan buruk
kepada masyarakat dan membawa penyakit
Cth: Air sungai yang tercemar menyebabkan anak
orang-orang kampung menghidapi penyakit.
- Penindasan terhadap golongan yang lemah
Cth: Pak Tuan Dollah mahu orang kampung takut
akan dirinya.
- Rasa simpati terhadap golongan bawahan
Cth: Intan Siti Rahimah sedih melihat
kesengsaraan hidup orang kampung.
Persoalan
dalam keseluruhan drama
- Kepincangan masyarakat yang memilih
kepada orang yang berharta
Cth: Pak Tuan Dollah menggunakan wang untuk
mempengaruhi penduduk kampung memilihnya sebagai wakil penduduk.
- Kesedaran dan keinsafan terhadap
kesilapan yang pernah dilakukan.
Cth: Pak Tuan Dollah menyedari perbuatannya
selama ini telah menyimpang daripada hukum Allah dan dia insaf serta mula
mendekatkan diri kepada Allah.
- Kepercayaan terhadap amalan syirik dan
khurafat
Cth: Pak Tuan Dollah tergamak memindahkan jenazah
ibunya dari kubur
ke bawah rumah untuk memastikan dia
memperoleh kekayaan seperti yang diminta oleh bomoh
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Petikan 2
DOLAH
:
|
Mengapa
emak menangis, emak?
|
MAYAT IBU DOLAH:
|
……
|
DOLAH
:
|
(Agak kehilangan akal pada mulanya tetapi
tiba-tiba dia berkata) Ya Allah, ampunilah dosaku. Berilah aku
rahmat-Mu.
|
Kemudian, DOLAH membaca surah al-Falaq dengan suara yang
nyaring….. (m.s.271)
i. Mengapakah emak Dolah menangis? [2 m]
Emak
menangis:
-
Dolah
mengebumikan emaknya di tempat yang kotor di bawah rumah
-
badan
emaknya tidak reput
-
tanah
bernajis
ii. Pada pendapat anda, apakah peranan ibu dalam membentuk
akhlak terpuji anak-anak. [3 m]
Peranan
ibu:
-
memberikan
pendidikan agama kepada anak-anak
-
memberi
kasih sayang
-
menyediakan
keperluan asas
-
membantu
anak-anak menyelesaikan masalah
-
memantau
pergerakan anak-anak.
iii. Jelaskan satu nilai
yang terdapat dalam petikan drama di atas dan satu nilai yang lain daripada keseluruhan drama itu. [4 m]
|
Nilai dalam petikan:
-
kasih sayang
Cth: Dolah sayang kepada ibunya
Nilai
dalam keseluruhan drama:
-
ketaatan
Contoh:
Siti Rahimah taat kepada arahan suaminya Dolah.
- keinsafan
Contoh:
Dolah insaf atas perbuatannya.
-
kesabaran
Contoh:
Soud meminta Dolah agar bersabar dengan hinaan orang kampung
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Petikan 3
Romli: Itu betul, Pak Sudin……
Pak Sudin:….
Kamar:….
Pak Sudin:….
Leman: ….
Romli: ….
Kamar : ….
Leman : ….
Pak Sudin : ……
Romli : Mengapa dulu tak begini? (m.s.261)
i. Nyatakan
masalah-masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak di kampung tersebut. [2m]
Masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak kampung:
-
anak-anak sakit
-
menghidap penyakit yang bukan-bukan
-
mata anak Romli dan Pak Sudin tertangkup
-
ada anak yang lumpuh
-
ada anak yang pekak
-
ada anak yang tolol
ii.
Jelaskan
usaha-usaha yang dapat dilakukan untuk mencegah penyakit berjangkit merebak
dalam kalangan masyarakat. [3m]
Usaha–usaha untuk mengelakkan penyakit berjangkit:
-
Sentiasa
menjaga kebersihan diri.
-
Kerajaan
mengetatkan kawalan di pintu masuk negara.
-
Menghapuskan haiwan atau serangga pembawa penyakit.
-
Menyuntik
vaksin pada masyarakat awam, sebagai langkah pencegahan,
-
Melarang
rakyat negara ini melawat negara yang ada penyakit berjangkit.
-
Kerajaan
menganjurkan kempen kesedaran tentang bahaya penyakit berjangkit.
iii. Huraikan
satu pengajaran dalam petikan drama dan satu pengajaran lain daripada drama
tersebut yang tidak terdapat dalam petikan. [4m]
Pengajaran dalam petikan:
- Kita janganlah mencemarkan alam sekitar
Contoh: Tuan Dollah mencemarkan sungai dengan
najis-najis kuda yang dipeliharanya.
- Kita janganlah mengabaikan kesihatan diri
Contoh: Banyak anak kampung / penduduk kampung
menghidap penyakit akibat pencemaran alam sekitar yang berlaku di kampung
tersebut.
Pengajaran dalam keseluruhan drama:
- Kita hendaklah mencari rezeki atau harta yang halal.
Contoh:
Abu Lahab mengumpul harta dengan
menipu orang kampung dan akhirnya mereka telah dimasukkan dalam tahanan.
- Kita janganlah menindas golongan yang lemah atau
miskin.
Contoh:
Dollah dihina oleh masyarakat
kampung sehingga tidak ada orang yang mahu menerima pinangannya kerana dia
capik dan miskin.
- Kita hendaklah taat dan menunaikan perintah Allah.
Contoh:
Maulana mengingatkan Dollah supaya mentaati Allah dan bukannya menurut nafsu.
-
Kita hendaklah insaf dan bertaubat atas segala kesalahan yang
telah kita lakukan.
Contoh: Abu Lahab dan isterinya insaf atas perbuatan mereka menipu orang kampung.
Mereka berjanji akan memulangkan harta orang kampung semula.
- Kita janganlah mencari kesenangan dan kemewahan dengan memperdaya
orang lain.
Contoh: Abu Lahab dan isterinya hanya mementingkan kekayaan sahaja
sehingga sanggup memujuk dan memperdaya orang kampung supaya menjual tanah
kepada Dolah.
-
Kita hendaklah menyebarkan ilmu yang kita miliki kepada orang lain
Contoh: Intan Siti Rahimah ingin mengajar anak-anak orang kampung untuk
berkongsi ilmu dengannya.
- Kita janganlah mudah terpedaya dengan pujukan orang lain.
Contoh: Penduduk kampung menjual tanah mereka setelah dipujuk oleh Abu Lahab dan
isterinya.
- Kita janganlah mempercayai / terpengaruh dengan kepercayaan
khurafat
Contohnya: Dolah menggunakan azimat yang diberikan oleh Tuk pawang dan
khidmat Jin tanah untuk mendapatkan kekayaan
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Petikan 4
INTAN SITI RAH\MAH: Siang tadi Intan ke
surau….
PAK TUAN DOLAH:
INTAN SITI RAHMAH:
PAK TUAN DOLAH:
INTAN SITI RAHIMAH:
PAK TUAN DOLAH:
INTAN SITI RAHIMAH:
PAK TUAN DOLAH: Itu salah siapa? (m.s.257)
i. Kemukakan dua sebab Pak Tuan Dolah melarang Intan Sit.i Rahimah ke
surau. [2 m]
-
tidak mahu isterinya bergaul dengan
orang miskin
-
tidak mahu orang kampung mengadukan
masalah mereka kepada Intan Siti Rahimah
ii. Berikan tiga kesan buruk apabila orang-orang kaya menjauhkan diri mereka daripada orang miskin. [3 m]
-
menyebabkan masyarakat berpuak-puak
-
harta dan kekayaan yang diperoleh tidak
dapat dikongsi bersama-sama
-
gagasan kerajaan untuk mewujudkan
masyarakat penyayang tidak tercapai
iii. Huraikan satu nilai kemanusiaan berdasarkan petikan drama tersebut dan
satu nilai kemanusiaan lain yang terdapat dalam keseluruhan drama. [4 m]
Nilai kemanusian
dalam petikan:
-
keprihatinan
Contoh: Intan Siti
Rahimah prihatin terhadap masalah orang kampung
Nilai kemanusiaan
dalam keseluruhan drama:
- keinsafan
Contoh: Wak Tuan Dolah akhirnya sedar akan kesalahnya
terhadap penduduk kampung, ibunya dan Tuhan.
No comments:
Post a Comment