(A) PANDUAN MENULIS PENDAHULUAN
1. Pastikan
anda menulis AYAT TEMA dan AYAT ARAHAN dalam perenggan
pendahuluan
- Ayat tema
mencakupi definis tema menurut perspektif anda, tokoh dan kajian serta contoh
- Ayat
arahan mencakupi kata kunci soalan sama ada punca / kesan / langkah.
2. Cipta statistik dengan satu pihak atau badan yang
benar-benar berkait rapat dengan isu yang anda sedang bincangkan. Antara
badan umum yang boleh anda gunakan untuk mencipta statistik ialah:
~ Institut Sosial Malaysia (untuk
isu-isu sosial)
~ Polis DiRaja Malaysia (untuk
masalah jenayah)
Contoh pendahuluan 1: Implikasi
penggunaan telefon bimbit dalam kalangan murid di sekolah
TAKRIF:
Telefon bimbit
dicipta untuk memudahkan komunikasi sesama manusia. Terdapat banyak jenis
telefon bimbit di pasaran negara seperti Nokia, Samsung, dan sebagainya. Dalam
dunia yang dilingkari kemajuan sains dan teknologi ini, semua lapisan
masyarakat tanpa mengenal batasan usia mampu memiliki sebuah telefon bimbit
termasuklah para pelajar sekolah.
ISU:
Penggunaan telefon bimbit
telah menjadi satu trend dalam kalangan murid sekolah. Meskipun telefon bimbit
bukanlah alat keperluan mereka, mereka masih ingin memilikinya kerana pemilikan
telefon bimbit akan melambangkan status. Oleh itu, mereka sanggup membawa alat
ini ke sekolah. Oleh sebab remaja masih belum keras ubun-ubunnya, mereka tidak
sedar akan implikasi penggunaan telefon bimbit di sekolah.
ARAHAN:
Bertitik
tolak daripada sini, sebenarnya terdapat beberapa implikasi penggunaan telefon
bimbit dalam kalangan murid di sekolah.
Perenggan pendahuluan 1:
Telefon bimbit dicipta untuk memudahkan komunikasi sesama
manusia. Terdapat banyak jenis telefon bimbit di pasaran negara seperti Nokia,
Samsung, dan sebagainya. Dalam dunia yang dilingkari kemajuan sains dan
teknologi ini, semua lapisan masyarakat tanpa mengenal batasan usia mampu
memiliki sebuah telefon bimbit termasuklah para pelajar sekolah. Penggunaan
telefon bimbit telah menjadi satu trend dalam kalangan murid sekolah. Meskipun
telefon bimbit bukanlah alat keperluan mereka, mereka masih ingin memilikinya
kerana pemilikan telefon bimbit akan melambangkan status. Oleh itu, mereka
sanggup membawa alat ini ke sekolah. Oleh sebab remaja masih belum keras
ubun-ubunnya, mereka tidak sedar akan implikasi penggunaan telefon bimbit di
sekolah. Bertitik tolak daripada sini, sebenarnya terdapat beberapa implikasi
penggunaan telefon bimbit dalam kalangan murid di sekolah.
Contoh
pendahuluan 2: Permainan tradisional banyak membawa kebaikan kepada golongan
remaja.
Takrif:
Permainan tradisional
merupakan permainan yang diwarisi dari turun-temurun nenek moyang kita. Pada
zaman dahulu, permainan tradisional dimainkan sebagai hiburan untuk melepaskan
penat lelah setelah seharian bekerja di bendang, ladang dan sebagainya. Antara
permainan tradisional yang popular ialah gasing, wau, congkak dan sepak takraw.
Isu:
Malangnya, permainan
tradisional yang merupakan khazanah nenek moyang kita ini semakin hari semakin
terpinggir ditelan arus pemodenan terutamanya dalam kalangan remaja. Menurut
kajian, hal ini berkait rapat
dengan perkembangan permainan komputer dan permainan siber yang popular dalam
kalangan remaja kita. Bukan itu sahaja, kebanyakan remaja tidak menyedari kepentingan permainan tradisional.
Arahan:
Bertitik tolak daripada
sini, sebenarnya terdapat beberapa kebaikan permainan tradisional kepada
golongan remaja yang dianggap sebagai pelapis negara yang akan memartabatkan
khazanah negara ini agar tak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas.
Perenggan pendahuluan 2:
Permainan tradisional merupakan permainan yang diwarisi
dari turun-temurun nenek moyang kita. Pada zaman dahulu, permainan tradisional
dimainkan sebagai hiburan untuk melepaskan penat lelah setelah seharian bekerja
di bendang, ladang dan sebagainya. Antara permainan tradisional yang popular
ialah gasing, wau, congkak dan sepak takraw.
Malangnya, permainan tradisional yang merupakan khazanah nenek moyang
kita ini semakin hari semakin terpinggir ditelan arus pemodenan terutamanya
dalam kalangan remaja. Menurut kajian, hal ini berkait rapat dengan perkembangan permainan komputer dan permainan
siber yang popular dalam kalangan remaja kita. Bukan itu sahaja, kebanyakan
remaja tidak menyedari kepentingan
permainan tradisional. Bertitik tolak daripada sini, sebenarnya terdapat
beberapa kebaikan permainan tradisional kepada golongan remaja yang dianggap
sebagai pelapis negara yang akan memartabatkan khazanah negara ini agar tak
lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas.
Soalan 3: Punca gejala pembuangan bayi dalam kalangan
remaja
TAKRIF:
Remaja pada hari ini bakal menerajui pucuk pimpinan
negara pada masa hadapan dan merupakan aset modal insan negara bak kata
pepatah, pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara. "Berikan saya sepuluh
orang remaja, nescaya akan saya gegarkan dunia ini,” begitulah ungkapan yang
pernah dilontarkan oleh bekas Presiden Parti Indonesia, Soekarno yang
menggambarkan betapa gahnya peranan remaja sebagai penentu pembangunan dan kemajuan
negara pada masa hadapan.
ISU:
Malangnya, keruntuhan akhlak
remaja semakin membimbangkan sejak akhir-akhir ini. Salah satu masalah sosial
yang kian merebak dalam kalangan remaja ialah masalah pembuangan bayi.
Menurut statistik Polis Diraja Malaysia, kes pembuangan bayi menunjukkan
peningkatkan sejak akhir-akhir ini. Pelbagai usaha diambil oleh kerajaan mahupun badan-badan
bukan kerajaan (NGO) dalam menyifarkan masalah pembuangan bayi di negara ini tetapi usaha ini hanya seperti melukut di
tepi gantang kerana kes tersebut masih meningkat sehingga hari ini.
ARAHAN:
Sebelum mencari jalan penawar untuk menangani kemelut
ini, kita haruslah mengenal pasti akar umbi yang menjadi pemangkin kepada
fenomena ini kerana jika tiada angin masakan pokok bergoyang.
Perenggan pendahuluan 3:
Remaja pada hari ini bakal menerajui
pucuk pimpinan negara pada masa hadapan dan merupakan aset modal insan negara
bak kata pepatah, pemuda harapan
bangsa, pemudi tiang negara. "Berikan saya sepuluh orang remaja, nescaya
akan saya gegarkan dunia ini,” begitulah ungkapan yang pernah
dilontarkan oleh bekas Presiden Parti Indonesia, Soekarno yang menggambarkan
betapa gahnya peranan remaja sebagai penentu pembangunan dan kemajuan negara
pada masa hadapan. Malangnya,
keruntuhan
akhlak remaja semakin membimbangkan sejak akhir-akhir ini. Salah satu masalah
sosial yang kian merebak dalam kalangan remaja ialah masalah pembuangan bayi. Menurut statistik Polis Diraja Malaysia, kes pembuangan bayi menunjukkan
peningkatkan sejak akhir-akhir ini. Pelbagai usaha diambil oleh kerajaan
mahupun badan-badan bukan kerajaan (NGO) dalam menyifarkan masalah pembuangan
bayi di negara ini tetapi usaha ini
hanya seperti melukut di tepi gantang kerana
kes tersebut masih meningkat sehingga hari ini. Sebelum mencari jalan penawar untuk menangani kemelut
ini, kita haruslah mengenal pasti akar umbi yang menjadi pemangkin kepada
fenomena ini kerana jika tiada angin
masakan pokok bergoyang.
Contoh ayat arahan PUNCA:
1. Bertitik tolak daripada
sini, sebenarnya terdapat beberapa punca….
2. Sebelum mencari jalan penawar untuk menangani kemelut
ini, kita haruslah mengenal pasti akar umbi yang menjadi pemangkin kepada
fenomena ini kerana jika tiada angin masakan pokok bergoyang.
3. Persoalannya, apakah punca-punca yang menjadi
pemangkin kepada fenomena ini?
4. Persoalan yang sering berlegar-legar di gawang minda
kita ialah apakah punca-punca yang menjadi pemangkin kepada fenomena ini?
Contoh
ayat arahan LANGKAH:
1. Sebelum kudis menjadi tokak, kita haruslah mengambil
langkah yang proaktif, pragmatik dan penuh istiqamah untuk menangani kemelut
ini kerana setiap penyakit pasti ada penawarnya.
2. Persoalan yang sering berlegar-legar dalam gawang minda kita ialah apakah langkah-langkah konkrit yang wajar diambil untuk menangani fenomena
ini sebelum kudis menjadi tokak?
(B)
PANDUAN MENULIS PERENGGAN ISI DAN PERKEMBANGAN (IMBaKUP)
1. 4 jenis ayat yang penting:
(a) ayat isi (I)
(b) ayat huraian (M)
(c) ayat contoh (BaK)
(d) ayat penegas (P)
2. Teknik mencari isi :
(a)
Punca
/ Kesan / Langkah (pelbagai pihak) - DiKeMaSeN:
i.
Diri
(Di)
ii. Keluarga
(Ke),
iii. Masyarakat
(Ma) / Media Massa (Me)
iv.
Sekolah
(Se)
v. Negara (N)
(b) Kesan negara:
i. Ekonomi
ii. Politik
iii. Sosial
(c) Ciri-ciri remaja (JERIS):
i.
Jasmani
/ fizikal yang sihat dan bebas daripada penyakit (J)
ii. Emosi
yang stabil (E)
iii. Rohani
yang mantap (R)
iv. Intelek kelas pertama (I)
v. Sosial
yang menyeluruh dengan memiliki kemahiran insaniah (Lihat karangan ciri-ciri
remaja berwawasan) (S)
3. Teknik
menghuraikan isi dengan IMBaKUP
I = isi (apa)
M = mengapa
Ba = Bagaimana (contoh)
K = Kesan contoh
P = Penegas
Contoh
teknik IMBAKUP:
Soalan: Punca pencemaran alam sekitar
I
(isi) : Penguatkuasaan
undang-undang yang masih lemah
M
(mengapa) : 1. tidak
mengambil tindakan tegas terhadap pesalah alam sekitar 2. tidak menunjukkan
kekuasaan untuk menakutkan pesalah / orang ramai
Ba
(bagaimana) : 1. membiarkan
pengusaha balak menggondol hutan sewenang-wenangnya untuk pembangunan 2. tidak
mengenakan dendaan yang tinggi kepada pesalah yang membuang sampah dan
sisa-sisa toksik ke dalam sungai
K
(kesan) : 1. memberikan
ancaman kepada manusia dan hidupan akuatik 2. mencemarkan nama negara + bukti
kajian - pengurusan alam sekitar di Malaysia masih dikritik
masyarakat antarabangsa kerana lebih mengutamakan pembangunan
U
(ungkapan menarik)
: tidak seperti singa menunjukkan taringnya
P
(penegas) : Pendek kata,
undang-undang yang longgar menjadi penyumbang kepada masalah alam sekitar
4. Penanda
wacana bagi setiap perenggan isi:
Isi:
1. Punca
perdana / kesan perdana / langkah perdana
2. Selain
itu,
3. Jika
kita lihat / tinjau / kaji dari sudut / dimensi / perspektif yang berbeza, …
4. Seperkara
lagi,
5. Pada
masa yang sama,
Contoh:
1. Tamsilnya,
2. Buktinya,
3. Hal
ini dapat kita lihat
4. Misalannya,
5. Contohnya,
Penegas:
1. Tegasnya,
2. Izharlah bahawa
3. Sesungguhnya,
4. Pendek kata,
5. Ringkasnya
(C)
PANDUAN MENULIS PERENGGAN PENUTUP
1. Ada 3
jenis ayat:
(a) Ayat penutup karangan (penanda wacana penutup + kata
kunci (punca / kesan / langkah) + tema)
(b) Ayat cadangan (…perlulah / hendaklah / haruslah /
seyogianya)
(c) Ayat harapan
2. Penanda
wacana ayat penutup karangan (Pilih 2 sahaja):
(a) Sebagai intiha, /
(b) Akhir kalam, /
(c) Sudah terang lagi bersuluh bahawa… /
(d) Bulan semakin terang, bayang kian jelas bahawa…/
(e) Secara tuntasnya,
(f) Sebagai konklusinya
3. Contoh
ayat harapan:
(a) Semoga impian untuk mencapai visi kudsi negara
iaitu Wawasan 2020 tidak akan
menjadi omongan kosong dan angan-angan Mat Jenin.
(b) Diharapkan impian negara untuk melahirkan modal insan yang cemerlang, gemilang dan
terbilang akan menjadi realiti dan nama negara akan sentiasa gah di pentas
dunia.
(c) Jika perpaduan dapat dipupuk maka impian negara
untuk mencapai Gagasan Satu Malaysia
akan menjadi kenyataan dan sekaligus Wawasan 2020 dapat dicapai dengan mudah untuk memastikan
Malaysia dapat berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan negara-negara gergasi di persada
antarabangsa.
:D terima kasih sangat membantu.. hehe
ReplyDelete