Saturday, October 30, 2010

NOVEL (Percubaan SBP)

Soalan (a): Nyatakan dua teguran yang dibuat oleh pengarang. (7m)

Rangka jawaban:

Bukit Kepong

1. Pengarang menegur sikap golongan ibu yang menghalang cita-cita anaknya untuk mempertahankan kedaulatan negara.
Contoh: Mak Piah tidak bersetuju Othman untuk menjadi seorang anggota polis pada awalnya. Hal ini disebabkan dia risau akan keselamatan anaknya, Othman dan dia juga mempunyai perasaan antipenjajah yang mendalam. Namun begitu, setelah dipujuk oleh Othman, akhirnya dia akur juga dengan keputusan anaknya itu untuk menjadi seorang anggota polis untuk membebaskan negara daripada cengkaman penjajah.
2. Pengarang menegur sikap penduduk kampung yang menjadi pengkhianat negara.
Contoh:
Madera, Tucksai dan Kandar merupakan tali barut pengganas komunis. Mereka turut terlibat dalam perancangan serangan Rumah Pasung Bukit Kepong pada 23 Februari 1950. Ahlam pula sanggup membekalkan ubat-ubatan dan makanan kepada pengganas komunis.

Konserto Terakhir:

1. Pengarang menegur sikap masyarakat kota yang melupakan ajaran agama
Contoh: Pergaulan Hayati dan Mohsin terlalu bebas walaupun mereka hanya bertunang. Keluarga Datuk Johari pula tidak bersembahyang dan memiliki sebuah bar mini di dalam rumah mereka. Selain itu, Datin Salmah mulai risau apabila mengetahui anaknya, Hayati telah mula bersembahyang dan membaca kitab-kitab agama selepas pemergian Hilmi dari rumahnya.

2. Pengarang menegur sikap masyarakat yang suka memandang rendah terhadap orang lain.
Contoh:
Datin Salmah memandang rendah kepada Hilmi kerana Hilmi berasal dari kampung dan bersekolah setakat darjah empat Sekolah Melayu. Oleh itu, dia malu untuk mengaku Hilmi sebagai anak saudaranya dan memanggil Hilmi sebagai tukang kebun apabila berhadapan dengan jirannya dan kawan-kawannya.

Disediakan oleh : Chong Mac Wai (5MC Set 1)

No comments:

Post a Comment