Sunday, September 6, 2009

PEMAHAMAN VIRUS ZEL UNTUK ABAH

1. Apakah yang dimaksudkan dengan frasa ‘Ada keringat dingin’? [2 markah]

Frasa 'ada keringat dingin' bermaksud terdapat peluh sejuk.

2. Pada pandangan anda, mengapakah perkembangan teknologi maklumat kadang-kadang mendatangkan kesan buruk terhadap manusia? [3 markah]

Pada pandangan saya, perkembangan teknologi maklumat kadang-kadang mendatangkan kesan buruk terhadap manusia kerana kemungkinan teknologi disalahgunakan untuk tujuan yang tidak baik. Selain itu, ada kemungkinan berlaku pencerobohan maklumat orang lain, dan pengaksesan bahan-bahan yang berunsur negatif dapat mendatangkan pengaruh negatif terhadap minda golongan remaja.

3. Huraikan tema dan persoalan-persoalan cerpen di atas? [4 markah]

Cerpen ini bertemakan kekeluargaan, iaitu tekanan perasaan seorang remaja akibat perpecahan keluarga. Contohnya, Zel menghadapi tekanan perasaan akibat penceraian ibu bapanya sehinggakan dia mempunyai perasaan dendam kepada bapanya. Persoalan-persoalannya pula ialah persoalan tentang perbezaan status antara suami dengan isteri mencetuskan konflik, iaitu bapa Zel bekerja sebagai seorang guru di sekolah rendah kerana memiliki kelulusan yang lebih rendah berbanding dengan ibunya, seorang usahawan. Persoalan lain ialah tanggungjawab seorang ibu tunggal. Ibu Zel berjaya membesarkan Zel tanpa kehadiaran seorang suami di sisinya. Akhirnya ialah persoalan tentang penyalahgunaan teknologi untuk membalas dendam. Zel berhasrat untuk menceroboh sistem komputer bapanya bagi memusnahkan data di dalamnya.

4. Jika anda ialah Zel, apakah cara yang boleh dilakukan untuk mengurangkan tekanan perasaan akibat perceraian ibu bapa?

(a) Mendekatkan diri kepada Tuhan - banyak berwirid, mengaji, mendalami ilmu agama

(b) Mencari teman untuk berkongsi masalah - kaunselor/ ustaz/ rakan sebaya

(c) Melakukan aktiviti berfaedah - sukan dan rekreasi/ melibatkan diri dengan pertubuhan bukan kerajaan/kerja amal

(d) Bersikap positif terhadap ujian yang menimpanya - reda kepada ketentuan Ilahi/ kuatkan semangat

5. Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang boleh dicadangkan untuk membantu golongan ibu tunggal ?

(a) Mencadangkan mereka menubuhkan persatuan bagi membela nasib ibu tunggal

(b) Memberi bantuan elaun khas bagi mengurangkan bebanan yang dihadapi oleh ibu tunggal

(c) Membuka peluang perniagaan yang lebih banyak kepada golongan ini

(d) Menghantar mereka menjalani kursus untuk meningkatkan "nilai tambah" kepada diri.

6. Pada pendapat anda, mengapakah bidang ICT sangat penting pada masa kini?

(a) Menyimpan data berkaitan perniagaan dengan cara sistematik dan selamat

(b) Mempromosi perniagaan dengan cara efisien melalui laman web, blog

(c) Memperoleh maklumat yang cepat dan berguna untuk menggerakkan perniagaan

(d) Mereka bentuk dan membuat inovasi produk melalui kegiatan penyelidikan dan pembangunan yang bersumberkan perisian dan perkakasan komputer

7. Pada pendapat anda, apakah cara-cara yang boleh dicadangkan untuk merapatkan semula hubungan antara Zel dengan mama dan papanya?

(a) Saling menghubungi melalui kecanggihan ICT - telefon bimbit, e-mel, sidang video

(b) Merancang dan melaksanakan aktiviti secara bersama - contoh : melancong

(c) Bersikap positif dan berprasangka baik antara satu sama lain - elakkan pergaduhan, guna kata-kata kesat

(d) Saling bertukar hadiah dan ucapan pada hari-hari yang bernostalgia seperti hari lahir, ulang tahun perkahwinan

TAJUK-TAJUK SPOT KOMSAS 2009

CERPEN
1. Annyss Sophillea
2. Lambaian Malar Hijau
3. Virus Zel Untuk Abah

DRAMA
1. Serunai Malam
2. Kerusi

PROSA KLASIK
1. Sabor
2. Pertarungan Tuah dengan Jebat

SAJAK
1. Duhai Pentafsir
2. Di Ruang Gemanya
3. Anak Lau
t4. Derita Pertama
5. Jalan jalan raya kotaku

PUISI TRADISIONAL
1. Pantun Kiasan
2. Seloka Pak Kaduk
3. Pantun Enam Kerat
4. Syair Kelebihan Ilmu

ANALISIS SOALAN PERIBAHASA 2004-2008

Tahun 2009 (J)
  1. Tiada rotanakar pun berguna
  2. Menepuk air di dulang terpercik ke muka sendiri
  3. Kerbau dipegang pada talinya, manusia dipegang pada janjinya

Tahun 2008 (N)

  1. Bagai menatang minyak yang penuh
  2. Benih yang baik jatuh ke laut menjadi pulau
  3. Hati gajah sama dilapah hati kuman sama dicecah.

Tahun 2008 (J)

  1. Mendapat durian runtuh
  2. Berani kerana benar, takut kerana salah
  3. Sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan

Tahun 2007 (N)

  1. Bahasa Jiwa Bangsa
  2. Bagai dakwat dengan kertas
  3. Seperti air di dalam kolam

Tahun 2007 (J)

  1. Bagai kacang lupakan kulit
  2. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
  3. Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian. Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian

Tahun 2006(N)

  1. Bahasa jiwa bangsa
  2. Nak seribu daya, tak nak seribu dalih
  3. Mata pena lebih tajam daripada mata pedang

Tahun 2006 (J)

  1. Seperti ular kena palu
  2. Carik-carik bulu ayam, lama-lama bercantum juga
  3. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih

Tahun 2005 (N)

  1. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul
  2. Seperti burung dalam sangkar, mata lepas badan terkurung
  3. Ukur baju di badan sendiri

Tahun 2005 (J)

  1. Seperti ikan pulang ke lubuk
  2. Muafakat Membawa Berkat
  3. Sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain.

Tahun 2004 (N)

  1. Bersatu teguh bercerai roboh
  2. Bagai tanduk diberkas
  3. Kalah jadi abu, menang jadi arang.

RELAKS KEJAP

Murid : Selamat pagi, cikgu.
Cikgu : (Menengking) Mengapa selamat pagi sahaja? Petang dan malam awak doakan saya tak selamat?
Murid : Selamat pagi, petang dan malam cikgu!
Cikgu : Panjang sangat! Tak pernah dibuat oleh orang! Kata selamat sejahtera! Senang dan penuh bermakna. Lagipun ucapan ini meliputi semua masa dan keadaan.
Murid : Selamat sejahtera cikgu!
Cikgu : Sama-sama, duduk! Dengar sini baik-baik. Hari ini cikgu nak uji kamu semua tentang perkataan berlawan. Bila cikgu sebutkan perkataannya, kamu semua mesti menjawab dengan cepat, lawan bagi perkataan-perkataan itu, faham?
Murid : Faham, cikgu!
Cikgu : Saya tak mahu ada apa-apa gangguan.
Murid : (senyap)
Cikgu : Pandai!
Murid : Bodoh!
Cikgu : Tinggi!
Murid : Rendah!
Cikgu : Jauh!
Murid : Dekat!
Cikgu : Keadilan!
Murid : UMNO!
Cikgu : Salah!
Murid : Betul!
Cikgu : Bodoh!
Murid : Pandai!
Cikgu : Bukan!
Murid : Ya!
Cikgu : Oh Tuhan!
Murid : Oh Hamba!
Cikgu : Dengar ini!
Murid : Dengar itu!
Cikgu : Diam!
Murid : Bising!
Cikgu : Itu bukan pertanyaan, bodoh!
Murid : Ini ialah jawapan, pandai!
Cikgu : Mati aku!
Murid : Hidup kami!
Cikgu : Rotan baru tau!
Murid : Akar lama tak tau!
Cikgu : Malas aku ajar kamu!
Murid : Rajin kami belajar cikgu!
Cikgu : Kamu gila!
Murid : Kami siuman!
Cikgu : Cukup! Cukup!
Murid : Kurang! Kurang!
Cikgu : Sudah! Sudah!
Murid : Belum! Belum!
Cikgu : Mengapa kamu semua bodoh sangat?
Murid : Sebab saya seorang pandai!
Cikgu : Oh! Melawan!
Murid : Oh! Mengalah!
Cikgu : Kurang ajar!
Murid : Cukup ajar!
Cikgu : Habis aku!
Murid : Kekal kami!
Cikgu : O.K. Pelajaran sudah habis!
Murid : K.O. Pelajaran belum bermula!
Cikgu : Sudah, bodoh!
Murid : Belum, pandai!
Cikgu : Berdiri!
Murid : Duduk!
Cikgu : Bangang kamu ni!
Murid : Cerdik kami tu!
Cikgu : Rosak!
Murid : Baik!
Cikgu : Kamu semua ditahan tengah hari ini!
Murid : Dilepaskan tengah malam itu!
Cikgu : (Senyap dan mengambil buku-bukunya keluar)
Murid : Selamat pagi, cikgu.

Cikgu : (Menengking) Mengapa selamat pagi sahaja? Petang dan malam awak doakan saya tak selamat?Murid : Selamat pagi, petang dan malam cikgu!Cikgu : Panjang sangat! Tak pernah dibuat oleh orang! Kata selamat sejahtera! Senang dan penuh bermakna. Lagipun ucapan ini meliputi semua masa dan keadaan.Murid : Selamat sejahtera cikgu!Cikgu : Sama-sama, duduk! Dengar sini baik-baik. Hari ini cikgu nak uji kamu semua tentang perkataan berlawan. Bila cikgu sebutkan perkataannya, kamu semua mesti menjawab dengan cepat, lawan bagi perkataan-perkataan itu, faham?Murid : Faham, cikgu!Cikgu : Saya tak mahu ada apa-apa gangguan.Murid : (senyap)Cikgu : Pandai!Murid : Bodoh!Cikgu : Tinggi!Murid : Rendah!Cikgu : Jauh!Murid : Dekat!Cikgu : Keadilan!Murid : UMNO!Cikgu : Salah!Murid : Betul!Cikgu : Bodoh!Murid : Pandai!Cikgu : Bukan!Murid : Ya!Cikgu : Oh Tuhan!Murid : Oh Hamba!Cikgu : Dengar ini!Murid : Dengar itu!Cikgu : Diam!Murid : Bising!Cikgu : Itu bukan pertanyaan, bodoh!Murid : Ini ialah jawapan, pandai!Cikgu : Mati aku!Murid : Hidup kami!Cikgu : Rotan baru tau!Murid : Akar lama tak tau!Cikgu : Malas aku ajar kamu!Murid : Rajin kami belajar cikgu!Cikgu : Kamu gila!Murid : Kami siuman!Cikgu : Cukup! Cukup!Murid : Kurang! Kurang!Cikgu : Sudah! Sudah!Murid : Belum! Belum!Cikgu : Mengapa kamu semua bodoh sangat?Murid : Sebab saya seorang pandai!Cikgu : Oh! Melawan!Murid : Oh! Mengalah!Cikgu : Kurang ajar!Murid : Cukup ajar!Cikgu : Habis aku!Murid : Kekal kami!Cikgu : O.K. Pelajaran sudah habis!Murid : K.O. Pelajaran belum bermula!Cikgu : Sudah, bodoh!Murid : Belum, pandai!Cikgu : Berdiri!Murid : Duduk!Cikgu : Saya kata UMNO salah!Murid : Kami dengar KeADILan betul!Cikgu : Bangang kamu ni!Murid : Cerdik kami tu!Cikgu : Rosak!Murid : Baik!Cikgu : Kamu semua ditahan tengah hari ini!Murid : Dilepaskan tengah malam itu!Cikgu : (Senyap dan mengambil buku-bukunya keluar)

FAKTOR JEREBU

Dalam mendepani realiti baru dunia yang pantas dan berkembang ini, masyarakat pada hari ini sering berhadapan dengan masalah jerebu yang bagaikan bangkai gajah yang tidak dapat ditutup dengan nyiru lagi. Fenomena jerebu ini seolah-olah telah termaktub dalam takwim ramalan cuaca negara kerana telah acapkali melanda negara kita. Pada tahun 2005, kebakaran hutan di Sumatera dan Kalimantan telah menyebabkan jerebu yang teruk di Semenanjung Malaysia terutamanya di sekitar Lembah Kelang. Di samping itu, Kuala Selangor dan Pelabuhan Kelang telah diiystiharkan darurat kerana Indeks Pencemaran Udara (IPU) di kedua-dua kawasan itu telah melebihi 500, iaitu tahap darurat. Pada tahun 2006, masalah jerebu turut berlaku sekali lagi. Masalah jerebu yang banyak mengundang kontroversi ini, sebenarnya disebabkan oleh beberapa punca, persis kata orang tua-tua , “ jikalau tiada angin, masakan pokok bergoyang ”.

Faktor dominan yang menyumbang kepada masalah jerebu ialah pembakaran hutan secara besar-besaran. Sebenarnya, keadaan cuaca di kawasan hutan hujan tropika memang terlalu panas sehingga boleh menyebabkan tumbuh-tumbuhan terbakar dengan sendirinya akibat suhu meningkat . Hal ini berlaku demikian kerana fenomena pemanasan global yang sedang berlaku di muka bumi ini. Di negara jiran kita, Indonesia pembakaran hutan sering berlaku kerana pihak Indonesia ingin membina infrastruktur yang baharu seperti bangunan, sekolah dan lebuh raya. Hal ini mengakibatkan pembakaran hutan secara berleluasa. Apabila angin bertiup dari Sumatera ke Malaysia, angin tersebut akan membawa jerebu bersama-sama ke negara kita. Natijahnya, udara kita semakin tecemar sementelahan pula Indeks Pencemaran Udara di negara kita melebihi paras berbahaya. Oleh itu, pembakaran hutan akan menyebabkan asap dan debu serta bahan yang telah separuh bakar berterbangan di atmosfera lalu berlakulah jerebu.

Seterusnya, masyarakat yang melakukan pembakaran secara terbuka tanpa kawalan juga menyebabkan keadaan jerebu menjadi-jadi. Pembakaran terbuka ini dilakukan oleh pihak yang ingin menghapuskan sesuatu seperti sampah sarap. Sesetengah rakyat negara pula melakukan pembakaran terbuka di belakang kawasan rumah mereka sendiri. Mereka telalu malas untuk membawa sampah sarap mereka ke tempat pembuangan sampah atau pusat pengitaran sampah semula. Jadi, mereka telah mengambil jalan mudah dengan membakar sampah sarap mereka tanpa kisah jika asap daripada pembakaran terbuka itu yang sedikit demi sedikit membawa kepada masalah jerebu. Ada pula sesetengah petani yang membakar jerami padi untuk membersihkan kawasan sawahnya sebelum melakukan penanaman semula. Mereka tidak sedar bahawa asap dari pembakaran ini tidak akan berada di suatu tempat sahaja tetapi akan ditiup angin dan meliputi kawasan yang amat luas. Natijahnya, pembakaran terbuka ini melepaskan asap ke udara dan mengakibatkan jerebu.

Peningkatan jumlah kenderaan di jalan raya yang bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan juga telah mengakibatkan masalah jerebu di Malaysia. Di Malaysia, terdapat 9.3 juta buah kenderaan di jalan raya. Kenderaaan yang tidak dilengkapi pengubah pemangkin telah menyebabkan 16.2 tan karbon monoksida dan dua tan sodium dioksida dikeluarkan setiap hari. Kesesakan lalu lintas menyebabkan kenderaan tidak bergerak tetapi mengeluarkan asap pencemar. Gas-gas pencemar ini merupakan bahan terampai yang memenuhi udara. Gas-gas yang dibebaskan pula tidak dapat dibebaskan ke atmosfera dan sebaliknya terperangkap dalam lapisan bumi. Kejadian gas-gas yang terperangkap ini bagai selimut yang menutupi bumi. Peningkatan jumlah kenderaan di jalan raya akan menyebabkan jumlah asap yang dikeluarkan dari paip ekzos kenderaan meningkat dan berlegar-legar di atmosfera dan terperangkap di lapisan ozon serta tidak dapat keluar ke angkasa lepas. Hal ini menyebabkan udara menjadi tebal dan berlakulah jerebu di negara kita.

Selain itu, masalah jerebu juga berpunca daripada kegiatan industri yang tidak terkawal. Hal ini berlaku demikian kerana sesebuah negara banyak bergantung pada bidang perindustrian yang mengaut keuntungan yang lumayan demi kemajuan negara. Malangnya, sikap pengusaha kilang yang bagai enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing menyebabkan asap-asap dari kilang yang dilepaskan ke udara telah mencemarkan udara di negara kita. Mereka tidak sanggup membelanjakan wang yang banyak untuk mendapatkan alat penapisan asap untuk menapis asap yang dikeluarkan dari kilang mereka sedangkan asap-asap yang dikeluarkan ini mengandungi sulfur dioksida dan nitrogen yang boleh mengakibatkan udara menjadi berjerebu. Situasi ini bertambah buruk apabila ada pihak pengusaha kilang yang memasang corong asap yang terlalu rendah sehingga menyalurkan asap beracun ke udara. Pelepasan asap kilang yang tidak terkawal dan tidak mengikut prosedur tertentu akan memburukkan keadaan jerebu di negara kita lagi.

Sebagai penutup bicara, jerebu merupakan fenomena alam yang memberi kesan yang buruk kepada manusia. Fenomena jerebu yang disebabkan oleh proses alam semula jadi tidaklah menyebabkan jerebu yang buruk berbanding dengan jerebu yang disebabkan oleh aktiviti manusia. Kita tidak wajar hanya akur dengan arus yang songsang ini, sebaliknya langkah-langkah efektif perlu diambil sebelum kemelut tersebut berada di luar kawalan persis kata orang tua-tua, “sebelum nasi menjadi bubur”. Sekiranya masalah jerebu tidak mendapat perhatian ramai, nescaya generasi yang akan datang ketandusan nilai cinta akan alam sekitar. Oleh itu, semua wargabumi haruslah berganding bahu untuk menyelesaikan masalah berjerebu di Malaysia yang semakin serius supaya masyarakat sejagat dapat hidup dengan selamat. Tidak gunanya kita meratapi kehilangannya suatu ketika nanti jika langkah-langkah pencegahan tidak dimulakan dan dilakukan dari sekarang kerana pepatah melayu ada berbunyi, “sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna”.

(Karangan ini dipetik dan diubah suai daripada karangan yang dihasilkan oleh Tay Kit Huat, Valerie, Jonathan Tam, Charissa Yaw & Choong Sheue Li)

Thursday, September 3, 2009

PECUTAN NOVEL TERAKHIR

TEKNIK PLOT KONSERTO TERAKHIR & BUKIT KEPONG

1.
Imbas Kembali

BK – Sarjan Jamil Mohd. Shah teringat kembali akan peristiwa kedatangan Tucksai dan Ahmeng ke balai polis. Dia teringat cerita mereka berdua dan pandangan Lans Koperal Jidin Omar akan kebenaran cerita itu. Pada masa yang sama, dia teringat akan isteri dan anak-anaknya di Batu Pahat.

KT- Datuk Johari teringat akan perbuatan kejamnya terhadap isteri pertamanya pada malam perkahwinan mereka ketika Pak Karim membongkar identiti sebenar Hilmi. Hilmi merupakan anak kandung Datuk Johari. Datuk Johari sempat menjalinkan hubungan dengan isterinya walaupun dia tahu bahawa dia akan meninggalkan isterinya itu.

2) Saspens

BK – Peristiwa serangan Rumah Pasung Bukit Kepong oleh 200 orang pengganas komunis pada 23 Februari 1950 menimbulkan saspens dan tanda tanya sama ada pihak komunis berjaya atau sebaliknya. Walau bagaimanapun, bukan mudah untuk pihak komunis menewaskan 18 orang anggota polis kerana pertempuran ini memakan masa selama 4 jam. Pertanyaan pembaca terjawab apabila anggota polis kita tewas dengan penuh maruah bangsa.

KT – Hilmi telah merosakkan piano Hayati ketika memainkan lagu “Anak Ikan” semasa Hayati sekeluarga tiada di rumah. Akibat kerosakan itu, Hilmi dimarahi oleh Datin Salmah. Situasi tegang ini menimbulkan tanda tanya tentang hukuman yang bakal diterima oleh Hilmi. Akhirnya, gaji Hilmi dipotong oleh Datuk Johari sebagai bayaran ganti rugi.

3) Kejutan

BK – Berita kematian Othman yang disampaikan oleh salah seorang anggota polis kepada keluarga Otman telah menimbulkan kejutan kepada keluarga Otman, terutamanya Limah yang sedang berpantang selepas melahirkan anak sulung mereka. Akibat tekanan itu, Limah meroyan lalu menjadi gila. Pembaca juga terkejut apabila Limah menjadi gila sedangkan Limah seorang yang kuat pegangan agamanya.

KT – Kematian Hilmi memberi kejutan besar kepada Datuk Johari. Akhirnya, Datuk Johari turut meninggal dunia di rumahnya selepas mendapat panggilan dari hospital untuk memaklumkan berita kematian Hilmi sejurus mereka meninggalkan Hospital Kuala Lumpur.


UNSUR SASPENS

BK

Ketika Othman berasa gelisah apabila mendapati isterinya belum pulang dari membeli-belah di pekan Muar, pembaca ingin tahu tentang nasib Limah dan rakan-rakannya. Akhirnya, Othman mengetahui semua barang penumpang diambil oleh komunis dan kemudiannya bas itu dibakar.

Ketika Othman dan beberapa orang rakannya meronda di kawasan kampung, mereka telah menemukan beberapa perkara aneh. Pembaca ingin mengetahui sebab-sebab galah buluh dipancang di beberapa tempat dan sebatang cangkul ditanam. Othman melupakan sahaja kejadian aneh itu tetapi pembaca sudah membayangkan sesuatu kemungkinan buruk akan berlaku.

Tucksai dan Ahmeng memperdayakan Sarjan Jamil dengan mengatakan kematian anak Ahmeng yang terjatuh ke dalam perigi. Pembaca berasa saspens akan kemunculan Tucksai dan Ahmeng pada malam itu dan bimbang jika Sarjan Jamil mengikuti rancangan dua lelaki tersebut yang ingin memerangkap dan membunuh Sarjan Jamil.

KT

Hilmi tinggal di rumah Datin Salmah dan Datuk Johari yang mementingkan status. Pembaca ingin mengetahui usaha yang bakal dilakukan oleh Datin Salmah untuk menyingkir Hilmi dari rumah tersebut.

Hilmi meninggalkan rumah Datuk Johari dengan alasan untuk balik ke kampung menimbulkan tanda tanya akan tindakan Hilmi itu.

Ketidakmunculan Hilmi pada malam persembahannya di Dewan Tunku Canselor menimbulkan pertanyaan kepada pembaca tentang keadaan Hilmi yang sebenarnya. Hilmi telah jatuh sakit dan pengsan semasa hendak keluar dari rumah. Pembaca juga tertanya-tanya tentang kesudahan persembahan tersebut dengan ketiadaan Hilmi.


KRITIKAN PENULIS TERHADAP KEPINCANGAN YANG BERLAKU DALAM MASYARAKAT

BK

Sikap sesetengah ibu bapa yang tidak membenarkan anak-anak mereka menyertai pasukan keselamatan kerana takut akan berlaku perkara yang tidak diingini. Mak Piah, ibu Othman menentang hasrat Othman untuk menjadi polis pada peringkat awalnya.

Anggota masyarakat yg tidak bertanggungjawab kepada negara. Lektuan dan pengganas komunis yang lain mengganggu ketenteraman hidup penduduk di Bukit Kepong.

Segelintir masyarakat yg mudah dipujuk untuk melakukan pembelotan terhadap negara dengan cara menyokong perjuangan pihak tertentu. Sikap Madera yang sanggup bersekongkol dengan pihak musuh membawa kepincangan dalam masyarakat.

KT

Masyarakat Melayu yg mementingkan status sehingga sanggup menghina orang lain – Datin Salmah menghina Hilmi yg merupakan anak saudaranya semata-mata kerana Hilmi miskin.

Masyarakat sibuk sehinggakan mengabaikan keluarga – Datin Salmah sentiasa sibuk dengan tugas sosial dengan kawan-kawannya sehinggakan tiada masa untuk menguruskan hal rumah tangganya.

Masyarakat yg jahil tentang agama – Datuk Johari dan Datin Salmah tidak pernah menunaikan solat dan terdapat bar mini di rumahnya.

Masyarakat yg mementingkan kemewahan dan kebebasan hidup – Azizah bertindak meninggalkan Hilmi akibat berasa terkongkong oleh tugas suri rumah.


NILAI MURNI

1. Keberanian
BK – Sebanyak 18 orang anggota polis berani menentang pengganas komunis sebanyak 200 orang.
KT – Hilmi berani dalam membuat keputusannya untuk meninggalkan rumah Datuk Johari tanpa mengetahui hala tujunya selepas itu.

2. Kerjasama
BK – Penghulu Ali dan pasukan AP bekerjasama dalam menghulurkan bantuan kepada mangsa serangan Rumah Pasung Bukit Kepong
KT – Mamat sentiasa memberi kerjasama kepada Hilmi apabila Hilmi memerlukan pertolongan – memperkenalkan Hilmi kepada Encik Bakar dan mempertemukan Hilmi dengan Hayati sebelum Hayati mengikuti suaminya, Mohsin ke London.

3. Berdikari
BK – Othman yang berusia 19 tahun telah memohon untuk memasuki pasukan polis kerana tidak mahu bergantung hidup dengan ibu bapanya.
KT – Hilmi berdikari dengan mencari pekerjaan di bandar dan sanggup meninggalkan keluarganya di kampung. Akhirnya, Hilmi bekerja sebagai seorang tukang kebun di rumah Datuk Johari.

4. Hormat-menghormati
BK – Othman menghormati keputusan ibu bapanya yang ingin mengahwinkannya dengan gadis pilihan mereka, Limah
KT – Hayati menghormati keputusan ibunya yang ingin menjadikan Mohsin sebagai suaminya


SEBAB KONFLIK DITIMBULKAN

1. menjadikan jalan cerita lebih menarik
BK – konflik antara anggota polis dengan pengganas komunis
KT – konflik antara Datin Salmah dengan Hilmi tentang hubungan Hilmi dengan Hayati

2. memanjangkan cerita
BK – konflik semasa serangan Rumah Pasung Bukit Kepong yang memakan masa hamper 4 jam menjadikan jalan cerita menjadi panjang
KT – konflik Hilmi dengan Datin Salmah dan Datuj Johari berakhir apabila mengetahui bahawa Hilmi anak kandung Datuk Johari.

3. menyebabkan plot berjalan lancar
BK – Konflik yang dihadapi oleh Othman berlarutan sehingga akhir cerita yang berakhir dengan ketidakwarasan isterinya dan kaki kirinya terpaksa dipotong.
KT – Konflik Hilmi dengan Datin Salmah dan konflik Hilmi dengan Azizah

4. menguji perwatakan watak utama
BK – Othman menghadapi konflik dengan berani dan tabah
KT – Hilmi berjaya menghadapi konflik dengan tabah dan akhirnya menjadi seorang pemuzik terkenal


KEGIGIHAN WATAK UTAMA

BK
1. gigih menghadapi tentangan daripada ibu yang tidak membenarkan anak menjadi anggota polis – Othman bertegas untuk menghadiri temu duga tanpa memberitahu ibu bapanya
2. gigih menyelesaikan masalah apabila dilarang membawa isteri bertugas di tempat lain – Othman memujuk isterinya yg sedang sarat mengandung agar pulang ke Kulim sebelum dihantar bertugas di BK
3. gigih mencari isterinya yang tidak pulang – Othman mencari isterinya dengan menyusur hutan Pagoh

KT
1. gigih mencari pekerjaan walaupun tidak memiliki pendidikan yang tinggi – Walaupun sekadar bersekolah Melayu darjah empat, Hilmi tidak takut untuk berhijrah ke bandar untuk mengubah hidupnya
2. gigih dalam melakukan kerja – Hilmi bekerja sebagai tukang kebun di rumah Datuk Johari dengan gigih walaupun sering dihina oleh Datin Salmah
3. gigih mengembangkan bakat – Hilmi gigih belajar muzik daripada Encik Bakar untuk mengembangkan bakatnya sebagai ahli muzik
4. gigih mengekalkan kejuaraan – Hilmi berjaya mengekalkan kejuaraannya di Pesta Muzik selama tiga tahun berturut-turut walaupun menghadapi masalah rumah tangganya dan kematian bapa mentuanya yang juga merupakan guru muziknya.


GAYA BAHASA

BK
Istilah kepolisan – “EPC”, “jungle squad” dan “combat”
simpulan bahasa – “…dua orang rakan pengganas komunis itu membuka langkah seribu…”
hiperbola – “…isteri muda itu cuba menepis setiap kali hujung laras senjata itu dibenamkan ke dadanya,,,”

KT
peribahasa – “hangat-hangat tahi ayam” dan “biang keladi”
ayat yang pendek – “Dia tergamam” dan Hilmi kecewa.
metafora – “warna perlindungan” dan “tasik matanya”


PERISTIWA TELADAN


BK


Kejadian penahanan bas yang dinaiki oleh Limah dan rakan-rakannya dari Muar ke Pagoh – menunjukkan betapa pentingnya kita menghargai keamanan yang memudahkan kita bergerak ke mana-mana dengan selamat

Serangan Rumah Pasung Bukit Kepong – kegigihan dan semangat kerjasama memungkinkan kita memperoleh kejayaan

Kehidupan Othman yang melarat selepas berhenti dari pasukan polis – kita perlu berhemat ketika memperoleh wang untuk bekalan masa depan dan kerajaan pula wajar mengenang jasa pahlawan negara.

KT

Kesukaran Hilmi mendapatkan pekerjaan kerana berkelulusan rendah – pentingnya kelulusan yg tinggi untuk memperoleh pekerjaan yang baik

Pujian terhadap tanaman Hilmi yang subur – kita perlu bekerja dengan bersungguh-sungguh supaya orang menghargai jasa kita

Kemunculan Hayati untuk membantu dalam memimpin Orkes Perdana di Dewan Tunku Cansaelor sebagai pengganti Hilmi – kita perlu saling menolong antara satu sama lain.

Tuesday, September 1, 2009

PERIBAHASA DALAM KARANGAN

1. menimbulkan perasaan ingin membantu antara satu dengan yang lain seperti yang terungkap dalam peribahasa Melayu ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni.

2. Hal ini dapat kita lihat dalam peribahasa Melayu, iaitu ibarat aur dengan tebing yang mementingkan semangat sandar-menyandar atau saling membantu dalam kehidupan.

3. Dalam era globalisasi ini, sikap mementingkan diri sendiri dan sikap tidak mempedulikan orang lain semakin menebal seperti yang terkandung dalam pepatah Melayu “bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing”.

4. Masalahnya kini, ibu bapa bagai enau di dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing kerana sibuk mengejar kebendaan dan kedudukan dalam masyarakat.

5. Oleh sebab bagaimana acuan, begitulah kuihnya; ibu bapa berperanan penting mempamerkan disiplin yang tinggi di depan anak-anak.

6. Maka, di mana ada gula, di situ ada semut.

7. Cendekiawan berpendapat bahawa, konsep “ingat sebelum kena, jimat sebelum habis” gagal diaplikasikan dalam kalangan

8. Oleh itu, sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya.

9. Dengan itu, tepuk dada, tanya selera.

10. Di samping itu, kebersihan alam sekitar boleh dijagakan melalui kempen kesedaran sivik supaya rakyat dapat menjaga alam sekitar sejak kecil kerana melentur buluh biarlah daripada rebungnya.

11. Jika dipandang enteng, nyawa modal insan negara bagai telur di hujung tanduk.

11. Oleh hal yang demikian, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

12. Oleh hal yang demikian, ibu bapa mestilah menjauhi sikap ketam yang mengajar anaknya berjalan betul tetapi diri sendiri berjalan senget.

13. Kebobrokan sikap anak-anak mestilah dikekang daripada menjadi duri dalam daging masyarakat kerana nusa tercinta ini memerlukan tenaga mereka untuk menggapai impian Wawasan 2020.

KESALAHAN TATABAHASA DALAM KARANGAN

Kesalahan serius yang kerap dilakukan murid semasa menulis karangan adalah seperti berikut :
1. Penggunaan kata hubung pada awal ayat sebagai penanda wacana : Namun, Tetapi, Malah, Manakala Sepatutnya : Akan tetapi, Namun begitu, (Penanda wacana) …..manakala……, ……malah…. (ditulis untuk menghubungkan dua ayat)
2. Ayat tergantung. ( Bak kata pepatah…..) ditulis pada awal ayat. Sepatutnya …..bak kata pepatah….(ditulis di dalam ayat)
3. Kesalahan ejaan…bah kata peribahasa….sepatutnya …bak kata peribahasa. ‘bah’ membawa maksud ‘banjir’.
4. memberi kasih sayang …… sepatutnya memberikan kasih sayang. Umumnya, kata kerja ‘memberikan’ perlu diikuti oleh objek tidak bernyawa manakala ‘memberi’ diikuti objek bernyawa.
5. Ayat tergantung kerana tiada subjek. Ini menunjukkan….. sepatutnya Hal/ Perkara ini menunjukkan……
6. Ini kerana …… sepatutnya Hal ini demikian kerana…
7. Justeru itu, …digunakan sebagai penanda wacana. ‘justeru’ ialah kata hubung yang membawa maksud ‘malahan’ atau ‘bahkan’.
8. Tidak menyelitkan objek selepas kata kerja transitif. …mempunyai banyak pilihan….. ‘banyak’ bukannya objek. ‘banyak’ ialah kata bilangan tidak tentu. Objek mesti kata nama. Sepatutnya : ….. mempunyai pilihan yang banyak…/ banyak mempunyai pilihan
9. Kata pemeri ‘ialah’ dan ‘adalah’ digunakan sesuka hati. ‘ialah’ perlu diikuti kata nama nama. ‘adalah’ perlu diikuti kata adjektif atau kata sendi nama.
10. Kata kerja tidak menerima kata pemeri. Anda perlu tambah kata sendi nama pada kata pemeri ‘adalah’. Sebagai contoh: Langkah-langkah yang perlu diambil adalah menguatkuasakan undang-undang……sepatutnya ….adalah dengan menguatkuasakan………/ adalah untuk meningkatkan mutu perkhidmatan… antara kata sendiri nama yang dapat digunakan ( adalah untuk/adalah dengan/adalah melalui, adalah seperti)
11. Bentuk lewah. Sebagai contoh : Antara faktor-faktor …… sepatutnya Antara faktor. Pelbagai langkah-langkah ….. sepatutnya …. Pelbagai langkah…
12. Bentuk lewah bagi pengimbuhan kata adjektif. Hanya dua imbuhan sahaja digunakan. Sebagai contoh: memperbaiki…..sepatutnya …membaiki atau memperbaik.
13. Kesalahan Hukum D-M. Sebagai contoh: …dan lain-lain lagi. Sepatutnya…. aktiviti-aktiviti lain. (berdasarkan perkara yang dibincangkan).
14. Penggunaan kata ganti nama diri ketiga ‘ia’ untuk benda atau perkara. Sebagai contoh: Salah satu langkah untuk mengatasi masalah kemusnahan alam sekitar adalah dengan menjalankan kempen. Ia perlu diadakan secara besar-besaran. ‘ia’ sepatutnya digantikan dengan subjek perbincangan iaitu, kempen. Pembetulan: Kempen ini perlu diadakan ……
15. Masih terdapat murid yang masih menulis …di kalangan…..sepatutnya ‘dalam kalangan’. Kata sendi ‘di’ berfungsi untuk menyatakan arah.
16. Pada masa kini….sepatutnya Pada masa ini, atau Kini,.
17. Kesalahan penanda wacana. Sebagai contoh : Selain daripada itu/ Selain dari itu , sepatutnya … Selain itu,… Sehubungan itu sepatutnya…. Sehubungan dengan itu,…
18. oleh kerana.. sepatutnya oleh sebab…
19. Penggunaan kata tanya dalam ayat penyata. Sebagai contoh : …di mana, yang mana, bagaimana, siapa, apa ….. sepatutnya kata-kata tersebut digantikan dengan kata-kata lain yang sesuai. Sebagai contoh : apa – (perkara/hal), bagaimana – (cara/langkah), siapa – (orang/individu).di mana (tempat) /yang mana perlu digantikan dengan kata hubung yang sesuai.Jika anda menulis ayat tanya, pastikan anda meletakkan tanda soal (?).
20. Kesalahan pengejaan kata majmuk. Ibubapa sepatutnya ibu bapa, semulajadi sepatutnya semula jadi.
21. Penggunaan kata hubung ”tambahan pula” pada pangkal perenggan. “tambahan pula” tidak digunakan untuk isi baharu.


Kesimpulannya:Anda perlu berhati-hati semasa menulis. Sila buat semakan tatabahasa apabila selesai menulis karangan. Ketelitian anda amat dihargai. Berusahalah dengan bersungguh-sungguh. Penulisan karangan memerlukan kemahiran. Kemahiran perlu diasah dengan latihan yang mencukupi. Ingatlah, penulisan karangan tidak boleh dipelajari secara IMAGINASI.

Wednesday, August 26, 2009

FRASA MENARIK KARANGAN

-mendepani realiti baru dunia yang pantas berubah dan berkembang
-mendukung kebenaran yang kita sepakati
-mengamalkan sikap dan perwatakan yang murni
-mengambil langkah sederap
-menghirup udara hasil kemerdekaan
-mengikut acuan sendiri
-mengundang kontroversi
-menjadi cerucuk utama pembangunan
-menjulang negara ke puncak jagat
-menuntut setiap anak watan mengotakan aspirasi
-menyambut gamitan menara impian
-menyebabkan imej negara tercalar
-menyediakan kursus dan latihan yang relevan
-menyembunyikan masalah utama masyarakat
-mereka lebih cenderung kepada keseronokan dan berpeleseran
-mewujudkan masyarakat yang bermaklumat dan berpengetahuan
-milineum baru ini pasti sahaja sarat dengan muatan cabaran reformasi
-muafakat merupakan inti kepada perpaduan
-negara kita akan bersih daripada unsur sosial yang tidak sihat
-nilai keinsanan yang syumul
-nilai-nilai material semakin memberkas dan meluas dalam masyarakat
-pandangan pro dan kontra yang dipaparkan
-pelbagai cabaran yang bakal menghambat
-pelbagai masalah sosial sedang menghinggapi masyarakat
-pembentukan masyarakat sakinah
-pembudayaan ilmu perlu dipupuk dan dibajai oleh generasi muda masa kini
-pendedahan oleh pihak media massa menghangatkan senario ini
-perlu dibaja kembali
-perubahan yang diharap masih belum menjelma
-petanda kehancuran generasi-pewujudan masyarakat madani
-propaganda negatif terhadap negara kita dapat ditepis
-kita perlu mengorak langkah
-kita tidak wajar hanya akur dengan arus yang songsang ini
-komitmen menyeluruh agensi yang terlibat
-kongkongan yang selama ini dianggap membelenggu
-Masalahnya, kita mahu memberi pendapat tetapi tidak rela dikritik
-makmur dari segi ekonomi tetapi muflis nilai kekeluargaan
-mampu mengadunkan satu kombinasi usaha yang cukup padu
-manifestasi kesanggupan bangsa
-manusia bukanlah `haiwan robotik’ yang tidak mempunyai rasa dan jiwa
-masa depan menjanjikan cabaran di luar jangkaan
-masalah putusnya komunikasi dan jurang generasi
-masalah sosial dan susila yang meruncing
-masih terbelenggu dengan cara berfikir yang sempit
-masyarakat yang naif dengan mata kebendaan yang melalaikan
-melangkah dengan seribu kekuatan
-melontarkan soalan yang cukup penting
-melupakan cita-cita yang lebih luhur
-membangunkan generasi yang berketerampilan, bersahsiah mulia dan berilmu
-membebaskan mereka daripada belenggu kejahilan dan kegelapan
-membenam budaya hedonistik yang tidak berfaedah
-membetulkan ketidaktepatan fakta
-membimbing mereka memenuhi impian
-membina impian masa depan yang lebih gemilang
-membongkar kepincangan
-membuktikan sensitiviti, kepekaan dan keprihatinan mereka
-mempengaruhi minda generasi muda
-mempertahankan perasaan saling bersefahaman
-mempertingkat dan memperteguh kefahaman
-mempraktikkan elemen tolak ansur
-memudaratkan kesejahteraan rakyat
-menabur bakti kepada mereka yang kurang beruntung
-menaburkan nilai kebendaan yang tidak bertahan lama
-menagih komitmen dan pengertian serius semua pihak
-menampilkan wajah baru yang disulami tekad
-menangkis tuduhan yang tidak berasas
-mencapai tahap yang mencemaskan
-mencerminkan dengan jelas akan hakikat ini
-mencerminkan generasi yang muflis dan tercabut daripada akar tradisinya
-mendapat perhatian dan liputan media massa
-mendepani masa depan yang tidak menentu

TAJUK KARANGAN SPM 2009

Warisan Bangsa
Soalan contoh:
Bangunan bersejarah tinggalan penjajah pada zaman penjajahan perlu dikekalkan kerana mempunyai nilai warisan yang tinggi.
Jelaskan kelebihan bangunan bersejarah tersebut.


Dunia Semakin Canggih
Soalan contoh:
Penggunaan kad kredit dalam kalangan masyarakat pada masa ini semakin meluas kerana banyak memberikan kemudahan kepada penggunanya.

Huraikan implikasi penggunaan kad kredit kepada masyarakat.

Pelaburan
Soalan contoh:
Negara-negara yang sedang membangun sangat bergantung pada pelaburan asing untuk membangunkan ekonominya.
Huraikan faktor-faktor yang mempengaruhi kemasukan pelaburan asing di sesebuah negara.


Kenaikan Harga Barang
Soalan contoh:
Masalah kenaikan harga barang yang berpunca daripada kenaikan harga petrol telah banyak memberikan kesan kepada para pengguna di negara kita.

Jelaskan kesan-kesan tersebut dan langkah-langkah yang perlu diambil untuk menangani masalah itu.

TEKNIK PLOT BK & KT

(a) TEKNIK PLOT

1. Imbas Kembali
BK – Sarjan Jamil Mohd. Shah teringat kembali akan peristiwa kedatangan Tucksai dan Ahmeng ke balai polis. Dia teringat cerita mereka berdua dan pandangan Lans Koperal Jidin Omar akan kebenaran cerita itu. Pada masa yang sama, dia teringat akan isteri dan anak-anaknya di Batu Pahat.


KT- Datuk Johari teringat akan perbuatan kejamnya terhadap isteri pertamanya pada malam perkahwinan mereka ketika Pak Karim membongkar identiti sebenar Hilmi. Hilmi merupakan anak kandung Datuk Johari. Datuk Johari sempat menjalinkan hubungan dengan isterinya walaupun dia tahu bahawa dia akan meninggalkan isterinya itu.

2) Saspens
BK – Peristiwa serangan Rumah Pasung Bukit Kepong oleh 200 orang pengganas komunis pada 23 Februari 1950 menimbulkan saspens dan tanda tanya sama ada pihak komunis berjaya atau sebaliknya. Walau bagaimanapun, bukan mudah untuk pihak komunis menewaskan 18 orang anggota polis kerana pertempuran ini memakan masa selama 4 jam. Pertanyaan pembaca terjawab apabila anggota polis kita tewas dengan penuh maruah bangsa.

KT – Hilmi telah merosakkan piano Hayati ketika memainkan lagu “Anak Ikan” semasa Hayati sekeluarga tiada di rumah. Akibat kerosakan itu, Hilmi dimarahi oleh Datin Salmah. Situasi tegang ini menimbulkan tanda tanya tentang hukuman yang bakal diterima oleh Hilmi. Akhirnya, gaji Hilmi dipotong oleh Datuk Johari sebagai bayaran ganti rugi.

3) Kejutan
BK – Berita kematian Othman yang disampaikan oleh salah seorang anggota polis kepada keluarga Otman telah menimbulkan kejutan kepada keluarga Otman, terutamanya Limah yang sedang berpantang selepas melahirkan anak sulung mereka. Akibat tekanan itu, Limah meroyan lalu menjadi gila.

KT – Kematian Hilmi memberi kejutan besar kepada Datuk Johari. Akhirnya, Datuk Johari turut meninggal dunia di rumahnya selepas mendapat panggilan dari hospital untuk memaklumkan berita kematian Hilmi sejurus mereka meninggalkan Hospital KualaLumpur.


(b) UNSUR SASPENS

BK
1. Ketika Othman berasa gelisah apabila mendapati isterinya belum pulang dari membeli-belah di pecan Muar. Pembaca ingin tahu tentang nasib Limah dan rakan-rakannya. Akhirnya, Othman mengetahui semua barang penumpang diambil oleh komunis dan kemudiaannya bas itu dibakar.

2. Ketika Othman dan beberapa orang rakannya meronda di kawasan kampung telah menemui beberapa perkara aneh. Pembaca ingin mengetahui sebab-sebab galah buluh dipancang di beberapa tempat dan sebatang cangkul ditanam. Othman melupakan sahaja kejadian aneh itu tetapi pembaca sudah membayangkan sesuatu kemungkinan buruk akan berlaku.

3. Tucksai dan Ahmeng memperdayakan Sarjan Jamil dengan mengatakan kematian anak Ahmeng yang terjatuh ke dalam perigi. Pembaca berasa saspens akan kemunculan Tucksai dan Ahmeng pada malam itu dan bimbang jika Sarjan Jamil mengikuti rancangan dua lelaki tersebut yang ingin memerangkap dan membunuh Sarjan Jamil.

KT
1. Hilmi tinggal di rumah Datin Salmah dan Datuk Johari yang mementingkan status. Pembaca ingin mengetahui usaha yang bakal dilakukan oleh Datin Salmah untuk menyingkir Hilmi dari rumah tersebut.

2. Hilmi meninggalkan rumah Datuk Johari dengan alasan untuk balik ke kampung selepas tidak tahan akan layanan buruk Datin Salmah telah menimbulkan tanda tanya pembaca akan tindakan Hilmi itu.

3. Ketidakmunculan Hilmi pada malam persembahannya di Dewan Tunku Canselor menimbulkan pertanyaan kepada pembaca tentang keadaan Hilmi yang sebenarnya. Hilmi telah jatuh sakit dan pengsan semasa hendak keluar dari rumah. Pembaca juga tertanya-tanya tentang kesudahan persembahan tersebut dengan ketiadaan Hilmi.



KATA & FRASA MENARIK DALAM KARANGAN

Sebagai seorang pendidik, saya sentiasa berharap agar pelajar saya sukses dalam peperiksaan, terutamanya dalam aspek penulisan. Dalam kajian yang saya jalankan waima pengalaman sebagai guru, karangan pelajar biasanya sama dari segi isi penting. Sebagai contoh, jikalau ada soalan karangan yang meminta pelajar menulis karangan bertajuk langkah-langkah mengurangkan kemalangan jalan raya, maka berikut ialah isi yang biasanya ditulis:

Langkah mengurangkan kadar kemalangan.

(a) Kerajaan - Penguatkuasaan undang-undang lalu lintas
(b) Sekolah - Pendidikan tentang keselamatan lalu lintas disalurkan sejak kecil
(c) Pemandu - Memeriksa keadaan kenderaan secara berjadual atau berkala
(d) Media massa - Menjalankan kempen keselamatan di jalan raya
(e) Pihak Swasta - memperbaik keadaan lebuh raya dan menaik taraf jalan.

Daripada pengalaman saya juga, apabila menulis karangan yang berkaitan dengan masalah sosial, berikut ialah isi pentingnya.

Langkah Mengurangkan Gejala Sosial
(a) Kerajaan - Penguatkuasaan undang-undang juvana
(b) Sekolah - Pendidikan moral dan agama disalurkan sejak kecil
(c) Media massa - Menjalankan kempen bertema antigejala sosial
(d) Ibu bapa - Memberi perhatian dan kasih sayang
(e) Diri sendri - berdisiplin dan mempelihara kekukuhan jati diri.

Isi penting dan contoh pewacanaan indah dan berkesan


(a) Kerajaan - Penguatkuasaan undang-undang juvana

Petikan isi contoh 1:


Dalam kerancakan penduduk jagatraya menari bersama bayang-bayang pemodenan
, kerajaan diumpamakan jantung sesebuah negara. Kerajaan mestilah mengorak langkah proaktif untuk menguatkuasaan undang-undang juvana. Hal ini berlaku demikian kerana remaja yang umur baru setahun jagung dan darah baru setampuk pinang akan mudah tergelincir daripada landasan keimanan. Yang paling menyedihkan kerajaan ialah mereka alpa dan cuai dibawa arus globalisasi. Oleh hal yang demikian, penguatkuasaan undang-undang tersebut haruslah diikuti pelaksanaan yang efektif. Selain itu, inisiatif kerajaan menggubal rang undang-undang juvana juga dikatakan dapat memberi kesedaran kepada remaja bahawa mereka akan dikenakan tindakan undang-undang jika terlibat dalam jenayah dan gejala sosial yang berat. Oleh itu, mereka akan insaf dan kembali ke jalan hidup yang sebenar.

Petikan isi contoh 2:


(b) Sekolah - Pendidikan moral dan agama disalurkan sejak kecil


Mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir pernah menegaskan bahawa sekolah merupakan kilang yang menghasilkan produk modal insan untuk menghadapi pasaran kerja yang mencabar. Oleh sebab itu, guru berperanan penting memastikan produk tersebut benar-benar berkualiti dan dapat memenuhi permintaan dalam kitaran ekonomi yang tidak begitu berpusing ligat. Walau bagaimanapun, guru sekolah seyogianya menjadi mentor dan sentiasa memberi motivasi kepada pelajar untuk mencerminkan diri dan mengenal jati diri yang sebenar. Sebenarnya, sikap nakal dan kebobrokan pelajar yang semakin keruh boleh dijernihkan lagi dengan perhatian dan kawalan disiplin yang ketat di sekolah. Dengan pelakasanaan Program Sekolah Selamat dan Program Mentor Menti di sekolah, anak-anak murid dapat menyelami perasaan dan hati murni yang sentiasa mendambakan mutiara kejayaan daripada pelajar, bukannya catatan imej buruk sekolah dengan gejala sosial.

KESALAHAN EJAAN

Berikut ialah senarai kesalahan ejaan yang biasanya muncul dalam karangan. Kenapa?

1. displin - disiplin
2. Tsunami - tsunami
3. menanangi - menangani
4. menggelakan - mengelakkan
5. berbillion-billion - berbilion-bilion
6. dasyat - dahsyat
7. kerosakkan - kerosakan
8. pertempatan - petempatan
9. sampah-sarap - sampah sarap
10. mengembirakan - menggembirakan
11. menyerdari profession - menyedari profesion
12. perkerjaaan - pekerjaan
13. efisyen - efisien
14. mengalakkan - menggalakkan
15. seringkali - sering kali
16. acapkali - acap kali
17. berjogging - berjoging
18. apartment - apartmen
19. treauma - trauma
20. kementrian - kementerian
21. negative - negatif
22. memperdulikan - mempedulikan
23.mempedayakan - memperdayakan
24. kesimpulanya - kesimpulannya
25. prodaktiviti - produktiviti
26. mengganggap - menganggap
27. pengganguran - pengangguran
28. walaubagaimanapun - walau bagaimanapun
29. bersopan-santun - bersopan santun
30. lalu-lintas - lalu lintas
31. pra-kemerdekaan - prakemerdekaan
32. anti kerajaan - antikerajaan
33. terhantuk baru terngadah - tengadah
34. kasih-sayang - kasih sayang
35. mengembleng - menggembleng
36. anti-merokok - antimerokok
37. keseronokkan - keseronokan
38. kes rompakkan - kes rompakan
39. pengawai polis - pegawai polis
40. saki baki - saki-baki
41. sanak-saudara - sanak saudara
42. yatim-piatu - yatim piatu
43. pekara- perkara
44. pengakutan - pengangkutan
45. menangguh di air keruh - menangguk air keruh
46. rumah-tangga - rumah tangga
47. kecermerlangan - kecemerlangan
48. jalanraya - jalan raya
49. lebuhraya - lebuh raya
50. pasaraya - pasar raya
51. bandaraya - bandar raya
52. dimana - di mana
53. bekeluarga - berkeluarga
54. fail beserta pen - fail berserta pen
55. gambarajah - gambar rajah
56. menyalah gunakan - menyalahgunakan
57. penguatkuasa- penguat kuasa
58. khursus - kursus
59. ketidak stabilan - ketidakstabilan
60. setia usaha - setiausaha
61. urusetia majlis - urus setia majlis
62. mengulangkaji pelajaran - mengulang kaji pelajaran
63. motorbot - motobot
65. bidang akedemik - bidang akademik
66. kebanyakkan - kebanyakan
67. berkerjasama - bekerjasama
68. kadang-kala- kadangkala
69. penyalah gunaan - penyalahgunaan
70. Disamping itu - Di samping itu
71. kerosakkan - kerosakan
72. anti-merokok - antimerokok
73. serious - serius
74. terguris - tergores
75. seringkali - sering kali
76. biadap - biadab
77. television - televisyen
78. penguatkuasa - penguat kuasa
79. barang kali - barangkali80. pasca kemerdekaan – pascakemerdekaan

RAMALAN SPM (NOVEL)

Soalan 4(b): Huraikan teknik plot yang digunakan dalam salah satu novel yang telah anda pelajari.

Jawaban:

Teknik plot penting untuk menyampaikan cerita di samping menarik minat pembaca. Antara teknik plot yang digunakan olch Abdullah Hussain dalam noveInya, Konserto Terakhir termasuklah teknik dialog. Sebagai contohnya, diwujudkannya dialog antara Hilmi dengan Hayati dan dialog antara Hilmi dengan Encik Bakar. Hayati telah memujuk Hilmi supaya makan setelah Hilmi dihukum oleh Datin Salmah. Manakala, Encik Bakar pula telah mengajar Hilmi mengenali not-not muzik.
Teknik pemerian pula digunakan oleh beliau untuk menceritakan sesuatu peristiwa secara langsung. Sebagai contohnya, pengarang menceritakan hal tentang Hayati yang belajar bermain piano dengan gurunya. Selain itu, pengarang telah menggambarkan watak Hilmi pada awal bab.
Teknik suspens terdapat juga dalam novel ini. Sebagai contohnya, Hilmi yang sepatutnya mengadakan persembahan agungnya di Dewan Tunku Canselor tidak hadir pada malam persembahannya, "Hilmi Potpuri" telah menyebabkan keadaan di belakang pentas menjadi kecoh. Kemunculan Hayati sebagai pengganti Himi telah menyebabkan para pembaca tertanya-tanya tentang hal yang akan berlaku kepada Hilmi yang terlantar di hospital.
Kemunculan Hayati secara mengejut dari London pada malam Pertunjukan Orkes Perdana menunjukkan bahawa Abdullah Hussain telah menggunakan teknik kejutan dalam ceritanya. Pembaca terkejut apabila melihat kemunculan Hayati di atas pentas sedangkan mereka menanti persembahan Hilmi.