Wednesday, August 26, 2009

TEKNIK PLOT BK & KT

(a) TEKNIK PLOT

1. Imbas Kembali
BK – Sarjan Jamil Mohd. Shah teringat kembali akan peristiwa kedatangan Tucksai dan Ahmeng ke balai polis. Dia teringat cerita mereka berdua dan pandangan Lans Koperal Jidin Omar akan kebenaran cerita itu. Pada masa yang sama, dia teringat akan isteri dan anak-anaknya di Batu Pahat.


KT- Datuk Johari teringat akan perbuatan kejamnya terhadap isteri pertamanya pada malam perkahwinan mereka ketika Pak Karim membongkar identiti sebenar Hilmi. Hilmi merupakan anak kandung Datuk Johari. Datuk Johari sempat menjalinkan hubungan dengan isterinya walaupun dia tahu bahawa dia akan meninggalkan isterinya itu.

2) Saspens
BK – Peristiwa serangan Rumah Pasung Bukit Kepong oleh 200 orang pengganas komunis pada 23 Februari 1950 menimbulkan saspens dan tanda tanya sama ada pihak komunis berjaya atau sebaliknya. Walau bagaimanapun, bukan mudah untuk pihak komunis menewaskan 18 orang anggota polis kerana pertempuran ini memakan masa selama 4 jam. Pertanyaan pembaca terjawab apabila anggota polis kita tewas dengan penuh maruah bangsa.

KT – Hilmi telah merosakkan piano Hayati ketika memainkan lagu “Anak Ikan” semasa Hayati sekeluarga tiada di rumah. Akibat kerosakan itu, Hilmi dimarahi oleh Datin Salmah. Situasi tegang ini menimbulkan tanda tanya tentang hukuman yang bakal diterima oleh Hilmi. Akhirnya, gaji Hilmi dipotong oleh Datuk Johari sebagai bayaran ganti rugi.

3) Kejutan
BK – Berita kematian Othman yang disampaikan oleh salah seorang anggota polis kepada keluarga Otman telah menimbulkan kejutan kepada keluarga Otman, terutamanya Limah yang sedang berpantang selepas melahirkan anak sulung mereka. Akibat tekanan itu, Limah meroyan lalu menjadi gila.

KT – Kematian Hilmi memberi kejutan besar kepada Datuk Johari. Akhirnya, Datuk Johari turut meninggal dunia di rumahnya selepas mendapat panggilan dari hospital untuk memaklumkan berita kematian Hilmi sejurus mereka meninggalkan Hospital KualaLumpur.


(b) UNSUR SASPENS

BK
1. Ketika Othman berasa gelisah apabila mendapati isterinya belum pulang dari membeli-belah di pecan Muar. Pembaca ingin tahu tentang nasib Limah dan rakan-rakannya. Akhirnya, Othman mengetahui semua barang penumpang diambil oleh komunis dan kemudiaannya bas itu dibakar.

2. Ketika Othman dan beberapa orang rakannya meronda di kawasan kampung telah menemui beberapa perkara aneh. Pembaca ingin mengetahui sebab-sebab galah buluh dipancang di beberapa tempat dan sebatang cangkul ditanam. Othman melupakan sahaja kejadian aneh itu tetapi pembaca sudah membayangkan sesuatu kemungkinan buruk akan berlaku.

3. Tucksai dan Ahmeng memperdayakan Sarjan Jamil dengan mengatakan kematian anak Ahmeng yang terjatuh ke dalam perigi. Pembaca berasa saspens akan kemunculan Tucksai dan Ahmeng pada malam itu dan bimbang jika Sarjan Jamil mengikuti rancangan dua lelaki tersebut yang ingin memerangkap dan membunuh Sarjan Jamil.

KT
1. Hilmi tinggal di rumah Datin Salmah dan Datuk Johari yang mementingkan status. Pembaca ingin mengetahui usaha yang bakal dilakukan oleh Datin Salmah untuk menyingkir Hilmi dari rumah tersebut.

2. Hilmi meninggalkan rumah Datuk Johari dengan alasan untuk balik ke kampung selepas tidak tahan akan layanan buruk Datin Salmah telah menimbulkan tanda tanya pembaca akan tindakan Hilmi itu.

3. Ketidakmunculan Hilmi pada malam persembahannya di Dewan Tunku Canselor menimbulkan pertanyaan kepada pembaca tentang keadaan Hilmi yang sebenarnya. Hilmi telah jatuh sakit dan pengsan semasa hendak keluar dari rumah. Pembaca juga tertanya-tanya tentang kesudahan persembahan tersebut dengan ketiadaan Hilmi.



No comments:

Post a Comment