SOALAN:
Usaha
membangunkan negara amat bergantung pada remaja yang bersahsiah terpuji. Jelaskan
peranan yang perlu dimainkan untuk melahirkan remaja yang bersahsiah mulia.
Kehendak
soalan:
· Anda perlu menjelaskan peranan yang perlu
dimainkan oleh pelbagai pihak untuk melahirkan remaja bersahsia mulia bagi
menjayakan usaha membangunkan negara.
·
Jika
calon tidak kaitkan sahsiah mulia dengan usaha membangunkan negara, calon tidak
layak diberi cemerlang (80 – 100)
·
Jika
calon membincangkan peranannya sendiri, maksimum peringkat BAIK (51 – 65)
KARANGAN CONTOH:
Anak-anak ataupun digelar
sebagai remaja ini mampu membangunkan sesebuah negara jika mereka mempunyai
sahsiah yang mulia dalam diri mereka. Perkara ini sering menjadi bahan
perbincangan dalam kalangan ibu bapa dan pemimpin negara.
Dalam
era milineum yang kian mencabar ini, pelbagai episod sedih dan malang terpapar
di dada-dada akhbar malah sering kita terdengar di corong-corong radio. Acapkali
kita tersentak dengan masalah kebejatan akhlak remaja yang berlaku di negara
kita. Ada yang sanggup merogol remaja wanita kerana perasaan cemburu butanya
sehingga remaja malang tersebut meninggal dunia akibat dikelar oleh manusia
yang bersifat kebinatangan ini. Isu-isu seumpama ini sudah tentu akan
merencatkan ketamadunan bangsa malah akan turut mencemarkan imej negara di mata
dunia. Masalah ini tidak seharusnya dipandang
enteng. Langkah-langkah pencegahan perlu diambil demi kesejahteraan hidup
sejagat dan menjamin pembangunan negara. Oleh itu, semua pihak haruslah
memainkan peranan masing-masing kerana bertepuk sebelah tangan takkan berbunyi.
Salah peranan yang harus
dilaksanakan oleh ibu bapa adalah dengan menjadi suri teladan kepada anak-anak
kerana ibu bapa yang mencerminkan sahsiah peribadi anak-anak. Seseorang ibu
bapa itu haruslah menunjukkan sikap yang positif kepada anak-anak. Sebagai
contoh, ibu bapa perlulah bertutur dengan bahasa yang sopan, tidak bergaduh
antara suami isteri di hadapan anak-anak, tidak merokok di hadapan anak-anak
dan sebagainya. Dengan berbuat demikian, anak-anak pasti akan mengikut dan menjadikan ibu bapa mereka sebagai suri
teladan kepada mereka. Hal ini persis dengan kata pepatah, “bagaimana
acuan, begitulah kuihnya” yang membawa maksud seseorang anak akan
meniru perangai dan kelakuan ibu bapa mereka. Dengan ini, usaha untuk
merealisasikan pembangunan negara dapat dijayakan dengan lahirnya remaja yang
bersahsiah mulia. Tegasnya, sahsiah mulia anak-anak dapat dibentuk melalui
sahsiah ibu bapa. Jika ibu bapa itu bersikap baik anak-anak juga akan menjadi
baik, manakala jika ibu bapa itu bersikap buruk, anak-anak juga akan turut
bersikap buruk.
Selain
itu, ibu bapa juga dapat memainkan peranan mereka dengan memberikan dirikan
agama yang mantap kepada golongan remaja. Allahyarham Tan Sri P. Ramli ada menegaskan bahawa
irama dan lagu tidak dapat dipisahkan. Jika dipisahkan maka pincanglah karya
tersebut. Hal ini bertepatan dengan konsep remaja dan didikan agama. Mereka
akan pincang sekiranya ibu bapa memandang enteng dalam soal memberikan didikan
agama kepada remaja. Pembentukan sahsiah remaja ini akan telus dan lancar jika
mereka diberi didikan agama yang sempurna. Hal ini dikatakan demikian kerana
dengan didikan agama yang utuh, anak-anak akan dapat membezakan antara intan dengan
kaca, antara batu dengan permata serta mampu untuk menangkis segala hasutan
manusia yang bertopengkan syaitan. Sebagai contoh, remaja akan sentiasa
mengamalkan akhlak terpuji dan bertindak mengikut hukum syariat Islam mahupun
mengikut kefahaman agama masing-masing tanpa paksaan atau menerima tempias
masalah sosial yang kian membarah seperti kes pembuangan bayi. Sekiranya remaja
memiliki nilai kegamaan yang teguh maka teguhlah pembangunan sesebuah negara
itu. Jelaslah bahawa suntikan didikan agama ke dalam jiwa setiap remaja kerana
kedangkalan didikan agama akan melahirkan remaja yang bersikap negatif dan
tersasar dari landasan ibarat kapal hilang nakhoda, karam di tengah laut.
Jika dilihat dari dimensi yang berbeza, pihak kerajaan juga berperanan dengan mengadakan satu kempen kesedaran yang efektif. Kempen kesedaran ini boleh menggunakan kecanggihan media massa yang wujud di negara ini untuk mencapai tahap keberksanan yang sebaik mungkin. Kempen seperti ‘Kami Prihatin’ dan ‘Budi Bahasa Budaya Kita’ haruslah dilakukan secara berterusan dan janganlah sekadar hangat-hangat tahi ayam kerana akan menyebabkan kerugian kepada negara kita sendiri. Kempen yang dirangka dengan baik dan dilaksanakan sepanjang tahun berupaya untuk membentuk satu kesedaran dalam naluri masyarakat kita terutamanya remaja yang sememangnya dahaga akan kesedaran sejati itu. Kerajaan perlu mengadakan kempen-kempen kesedaran kepada masyarakat sama ada di desa ataupun di bandar-bandar besar yang sedang mengalami proses pembangunan ekonomi. Jika inisiatif untuk memupuk nilai-nilai murni dalam diri masyarakat tidak dilakukan oleh pihak kerajaan maka masyarakat pada hari ini akan terus hanyut dalam dunia modenisasi ini. Oleh itu, peranan pihak kerajaan untuk mengadakan kempen ini dapat memastikan golongan yang disandarkan harapan pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara ini akan terus dibasahi sahsiah-sahsiah yang mulia segali gus dapat membangunkan negara pada masa hadapan.
Seperkara
lagi, guru juga memainkan peranan yang penting dalam usaha melahirkan remaja
yang bersahsiah mulia untuk membangunkan negara. Kebanyakan remaja kita
merupakan golongan pelajar. Mereka banyak menghabiskan masa di sekolah selain
di rumah. Guru juga merupakan ibu bapa mereka di sekolah. Jadi, tidak hairanlah
jika dikatakan guru mampu membentuk sahsiah seseorang remaja itu. Guru perlu
mengajar murid tentang kepentingan bersahsiah mulia. Guru tidak seharusnya leka
dalam menjalankan obligasi mereka sebagai pendidik yang berkesan kerana setiap
ajaran guru akan melekat dalam sukma pelajar dan akan diaplikasikan dalam
kehidupan mereka. Sehubungan dengan itu, guru perlu menitikberatkan aspek pembentukan
insan yang kamil dan holistik di dalam kelas di samping menekankan kepentingan berperibadi
mulia untuk membangunkan negara. Mata
pelajaran Pendidikan Moral dan Pendidikan Agama Islam perlu diajar oleh
guru-guru dengan pengisian aktiviti pembelajaran yang menarik dan berkesan
supaya objektif yang dirancang tidak tersasar. Izharlah bahawa peranan yang
dijalankan dengan penuh istiqamah ini sudah pasti dapat melahirkan remaja yang
bersahsiah mulia.
Bukan
itu sahaja, sebagai anggota masyarakat, kitajuga
tidak harus mengambil langkah lepas
tangan untuk memainkan peranan dalam pembentukan sahsiah remaja yang syumul. Kita
seharusnya peka terhadap keruntuhan akhlak yang berlaku seperti gejala lepak,
ponteng, penagihan dadah yang dilakukan oleh remaja kita. Ada masanya kita
harus menjaga tepi kain orang dalam usaha
untuk mewujudkan golongan remaja yang lebih baik seperti menegur tingkah laku
yang kurang memuaskan serta melaporkan gejala sosial yang serius kepada pihak
yang sepatutnya agar hal ini tidak menjadi
kudis yang seterusnya bernanah dalam masyarakat kita. Sifat ambil peduli
masyarakat merupakan penawar kepada masyarakat yang mendokong nilai-nilai
murni. Seterusnya, usaha menerapkan nilai-nilai murni seperti menghormati orang
tua, menjaga kesopanan di khalayak ramai, mengunjungi rumah jiran, dan
berinteraksi antara kaum mampu melahirkan satu bangsa Malaysia yang moden
tetapi penuh budaya tersendiri. Usaha ini harus diteruskan kerana generasi muda
sering berubah dan keadaan turut berubah tetapi nilai murni akan terus kekal
seperti tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan. Ringkasnya, dengan adanya
sokongan dan kerjasama daripada pihak komuniti maka golongan remaja kita dapat
membangunkan negara sekiranya mereka memiliki sahsiah yang mulia.
Sebagai
intihanya, bayang kian jelas bahawa semua pihak berwajib perlulah memikul dan
melaksanakan obligasi masing-masing dengan sempurna. Hal ini kerana usaha daripada
satu pihak sahaja tidak akan mendatangkan apa-apa hasil, seperti kata pepatah
bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi. Kerjasama dan usaha
bersungguh-sungguh perlulah dilakukan secara bersungguh-sungguh, bukannya sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja. Tanpa kerjasama
yang menyeluruh, usaha untuk melahirkan remaja yang bersahsiah mulia akan
menjadi sia-sia seperti membuang garam ke laut. Oleh itu, setiap
lapisan rakyat perlu bersinergi bagai aur dengan tebing dan mengamalkan
sikap berat sama dipikul, ringan sama dijinjing untuk membangunkan
negara. Sesungguhnya, kita mampu untuk
melakukannya kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Pelbagai pihak
perlulah memainkan peranan dan tanggungjawab masing-masing kerana kalau tidak
dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya. Ayuh, singkirkan semua bicara,
kumpulkan tenaga raksasa, tiba saat berbunga merah, serentak kita bersama ke arah
masyarakat yang mendokong nilai-nilai murni.
saya wafiq. follow ig saya @wwfiq
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletecikgu izah kata anda goyah
ReplyDeletewow. ayat yang sangat bagus.
ReplyDeletenice essay teacher.well done
ReplyDelete😀👍
ReplyDeleteBagus ayat ni
ReplyDeleteTerbaik
ReplyDeletesalam, minta izin untuk saya salin karangan ini sebagai bahan tambahan pdpc. terima kasih :)
ReplyDelete