Soalan:
Murid memainkan peranan yang penting untuk
merealisasikan konsep ‘Sekolahku Syurgaku’. Bincangkan peranan yang dapat anda
mainkan untuk merealisasikan konsep tersebut.
Karangan Contoh:
Ungkapan "Sekolahku
Syurgaku" sering diperkatakan baik dalam kalangan pendidik mahupun
pelajar. Malah kita dapat melihat pada dinding-dinding sekolah juga terukir
ungkapan tersebut. Ungkapan itu amat bermakna jika diteliti, diselusuri dan
difahami akan maksudnya. Sekolah yang juga dikenali sebagai alma mater dapat
ditakrifkan secara umum sebagai tempat untuk menimba ilmu. Manakala syurga pula
ditafsirkan sebagai tempat yang indah, menarik dan gembira ketika berada di dalamnya.
Oleh yang demikian, ungkapan "Sekolahku Syurgaku" melambangkan bahawa
sekolah merupakan tempat yang indah dan menarik ketika menjejakkan kaki ke
dalamnya. Malangnya, situasi sekolah pada hari ini tidak lagi diumpamakan seperti syurga oleh
para murid. Hal ini terbukti apabila banyak masalah sosial seperti buli,
vandalisme dan melawan serta memukul guru berlaku di sekolah. Hal ini
membimbangkan pelbagai pihak kerana melibatkan masa hadapan para murid yang
merupakan peneraju tampuk pemerintahan negara pada masa hadapan kerana pemuda
harapan bangsa, pemudi tiang negara. Sebelum terlewat, saya sebagai murid yang
bertanggungjawab perlu memainkan peranan yang penting supaya konsep ‘Sekolahku
Syurgaku’ dapat menjadi kenyataan.
Sebagai membuka tirai
perbincangan kita, salah satu peranan signifikan saya ialah saya akan membantu
pihak sekolah menjaga kawasan persekitaran sekolah agar sentiasa bersih. Apabila persekitaran sekolah sentiasa
dijaga dengan baik, sudah tentu murid-murid tidak akan menerima sebarang
masalah yang akan mengganggu mereka. Aktiviti bergotong-royong
harus diadakan berkala untuk membersihkan kawasan sekolah dan saya akan
menyertai aktiviti ini bersama dengan warga sekolah yang lain. Gotong-royong
bertujuan untuk memastikan setiap warga sekolah dapat bekerjasama untuk menjaga
kebersihan sekolah. Selain itu, kerja dapat disiapkan dengan cepat dan mudah,
bak kata pepatah,yang berat sama dipikul, yang ringan sama dengan dijinjing.
Pada hujung minggu,pelajar sekolah boleh hadir untuk aktiviti
gotong-royong. Contohnya, saya akan memungut sampah atau membersihkan longkang.
Dengan ini, murid-murid tidak dijangkiti dengan wabak penyakit yang berbahaya
seperti demam denggi yang kini semakin menular di negara kita. Suasana
persekitaran sekolah yang bersih akan menyebabkan murid-murid berasa kondusif
untuk menuntut ilmu. Tegasnya, penjagaan kebersihan sekolah merupakan antara
peranan saya untuk merealisasikan konsep ‘Sekolahku Syurgaku’.
Peranan saya yang
seterusnya ialah saya akan membantu pihak sekolah mengadakan taman bunga di
sekolah. “Program Sekolah dalam Taman” patut diadakan dengan menanam
pokok-pokok bunga dan tumbuh-tumbuhan yang menghijau di kawasan sekolah.
Lantarannya persekitaran sekolah lebih nyaman dan berudara segar. Dalam
situasi ini, saya dan rakan-rakan juga boleh membawa pokok bunga dari
rumah untuk ditanam di kawasan sekolah. Landskap sekolah juga patut dilengkapi
dengan kolam ikan dan gunung-gunungan serta pondok atau bebalai untuk membaca.
Nescaya murid-murid lebih selasa dan minat untuk menuntut ilmu dalam
persekitaran seperti taman daripada bangunan konkrit yang kaku. Bukan itu
sahaja, suasana yang seumpama taman ini dapat memberikan ketenangan jiwa dan
melepaskan tekanan murid-murid yang telah berhempas-pulas melaksanakan
tanggungjawab mereka di dalam kelas. Mereka boleh menikmati keindahan taman ini
pada waktu rehat sambil berbual-bual dengan rakan-rakan untuk berkongsi cerita
dan mengeratkan hubungan silaturahim antara mereka bagai isi dengan kuku.
Jelaslah bahawa usaha saya untuk mengadakan taman bunga di sekolah bersama
pihak sekolah dapat menjayakan konsep ‘Sekolahku, Syurgaku’.
Jika dilihat dari sudut
yang berbeza, saya juga akan membantu pihak sekolah mengecat bangunan sekolah semula.
Mengecat bangunan boleh mencantikkan sekolah. Pelajar juga akan berasa
seronok untuk datang ke sekolah yang berseri-seri. Cogan kata ‘Sekolahku Syurgaku’
perlu ditulis pada bangunan sekolah supaya murid-murid sentiasa membaca dan
menyedari tanggungjawab mereka untuk menjadikan sekolah sebagai syurga dan
bukannya neraka untuk mereka. Untuk menjayakan program ini, Persatuan Ibu Bapa
dan Guru (PIBG) perlulah berkolaborasi dengan pihak sekolah dalam penyediaan
cat dan berus cat. Saya dan murid-murid yang lain juga boleh bekerjasama bagai
ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni untuk mengecat pagar dan dinding
bangunan sekolah. Kelab atau persatuan kokurikulum juga digalakkan
melukis di dinding sekolah. Mereka boleh melukis gambar landskap, pemandangan,
lukisan dan corak serta cogan kata yang bermotivasi. Dalam konteks ini, sekolah
kelihatan lebih cantik dan lebih sesuai untuk belajar. Ringkasnya, bangunan
sekolah yang dicat semula akan menjadikan sekolah lebih menarik dilihat dan
dapat merealisasikan konsep ‘Sekolahku Syurgaku’.
Dalam nada yang lain, konsep ‘Sekolahku Syurgaku’ dapat
dicapai sekiranya sesebuah sekolah itu tidak mempunyai sebarang kes disiplin
yang melibatkan pelajar seperti kes buli, ponteng kelas, vandalisme,
gangsterisme dan banyak lagi. Keadaan ini bukan sahaja mengundang nama buruk
sekolah, tetapi juga menyebabkan terdapat segelintir pelajar berasa takut untuk
menghadirkan diri ke sekolah. Hal ini secara langsung, mencemarkan keharmonian
sesebuah sekolah. Oleh itu, saya tidak akan melibatkan diri dalam masalah
sosial di sekolah dan sentiasa berdisiplin kerana disiplin merupakan tunjang
kepada keharmonian serta kejayaan sesebuah sekolah. Saya akan sentiasa mematuhi
peraturan yang telah digariskan oleh pihak sekolah seperti menepati masa,
bersopan santun ketika bertutur, menghormati guru-guru dan rakan-rakan, dan
menjalankan tanggungjawab yang diberikan dengan amanah. Saya juga akan sentiasa
peka akan masalah disiplin yang berlaku di sekolah dan segera melaporkan kepada
pihak sekolah jika berlakunya kes ugut, vandalisme dan merokok di sekolah.
Tindakan saya ini dapat mengelakkan masalah disiplin daripada berleluasa dari
peringkat awal lagi kerana mencegah lebih baik daripada mengubati dan sebelum
nasi menjadi bubur. Murid-murid juga akan berasa selamat berada di sekolah dan
proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan lancar. Pendek kata,
pengelakan saya daripada terjebak dalam masalah disiplin di sekolah turut dapat
memudahkan usaha untuk merealisasikan konsep ‘Sekolahku Syurgaku’.
Sudah terang lagi bersuluh bahawa terdapat
beberapa peranan yang perlu saya mainkan untuk merealisasikan konsep ‘Sekolahku
Syurgaku’. Sekiranya sekolah dapat diumpamakan seperti syurga, sudah pasti
setiap individu akan merasai ketenangan dan keseronokan apabila berada di
sekolah. Bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal, semua orang pastinya
tidak akan menolak jika mereka diberi peluang untuk belajar dan mengajar di
sekolah seperti ini. Oleh itu, peranan pihak sekolah amat penting untuk
menjayakan konsep ‘Sekolahku Syurgaku’ supaya iklim kawasan sekolah lebih
menarik dan kondusif untuk meningkatkan prestasi murid-murid sama ada dalam
bidang kurikulum atau kokurikulum. Namun begitu, kita tidak seyogianya
meletakkan tugas ini di atas pundak pihak sekolah semata-semata kerana bertepuk
sebelah tangan tidak akan berbunyi. Lantaran itu, semua pihak perlulah
berganding bahu bagai aur dengan tebing untuk menjayakan konsep ‘Sekolahku
Syurgaku’ kerana hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Dengan ini,
impian negara untuk melahirkan modal insan yang berminda kelas pertama tidak
lagi menjadi angan-angan Mat Jenin dan kemajuan negara akan setaraf dengan
negara-negara lain di pentas global ibarat berdiri sama tinggi, duduk sama rendah.
Marilah kita bersama-sama menjayakan konsep ‘Sekolahku Syurgaku’.
Semoga calon2 SPM boleh mengikut jejak langkah cikgu dalam membina karangan seperti ini.π
ReplyDeletekarangan yang bagus
ReplyDeleteBagus sangat karangan ni...
ReplyDeleteππ
ReplyDeleteππππππππππππππππππππππ»
ReplyDeleteWow... Wow.... no one can write a essay like this.A wonderful points.Keep it upππππππππππππππππππ
ReplyDeleteMemang menyentub hati..haraplh dpt buat karangan seperti ini
ReplyDeleteNice essay
ReplyDeletesemoga dapat membuat karangan seperti ini masa spm nnti aminnπ
ReplyDeletePenggunaan ayat yang sgt gramatis
ReplyDelete