Saturday, May 5, 2012

3. PUNCA REMAJA KURANG MELIBATKAN DIRI DALAM AKTIVITI KOMUNITI


Dalam menongkah arus modenisasi dan globalisasi ini, kita kian alpa akan semangat kejiranan yang dapat dipupuk melalui aktiviti komuniti. Lantaran itu, golongan generasi muda kita kini iaitu golongan remaja kurang melibatkan diri dalam aktiviti komuniti. Senario ini dapat dikaitkan dengan peribahasa yang berbunyi bagaimana rentak gendang, begitulah tarinya. Berdasarkan peribahasa tersebut, barangkali sangat tepat jika kita mengaturkan gerak laku ssebuah masyarakat dengan gelombang dan perkembangan semasa masyarakat. Sikap menyalahkan remaja yang tidak mahu berjinak-jinak dengan aktiviti kemasyarakatan seperti gotong rotong adalah umpama meludah ke langit menimpa batang hidung sendiri. Memang benar remaja hari ini tidak berminat dengan aktiviti seumpama ini akibat didalangi oleh pelbagai faktor yang telah dikenal pasti yang menjadi latar kehidupan masyarakat pada masa ini.

          Punca prima remaja hari ini kurang melibatkan diri dalam aktiviti komuniti ialah sikap masyarakat setempat yang telah mempengaruhi  sikap dan minda remaja. Masyarakat hari ini terutamanya golongan dewasa yang bekerja, sibuk dengan urusan sendiri dan tidak sedar akan sikap mereka yang mengabaikan aktiviti komuniti. Dalam mengharungi liku-liku kehidupan yang penuh fatamorgana ini, memang tidak dapat dinafikan bahawa masyarakat pada hari ini terlalu obses untuk mencari kemewahan hidup demi memenuhi tuntutan nafsu kebendaan mereka. Senario ini menyebabkan mereka tidak bertegur sapa dengan jiran tetangga mereka apatah lagi ingin melibatkan diri dalam aktiviti komuniti seperti bergotong royong. Sikap mereka yang mementingkan diri sendiri ini dapat diibaratkan bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing. Tanpa disedari, situasi ini turut mempengaruhi sikap dan minda remaja untuk meminggirkan amalan kemasyarakatan dalam kehidupan mereka.
  
          Selain itu, punca lain remaja hari ini kurang melibatkan diri dalam aktiviti komuniti ialah hubungan remaja dengan golongan dewasa yang agak renggang. Keadaan ini tercetus daripada pemikiran orang dewasa terhadap remaja yang dianggap masih belum keras ubun-ubunnya dan tidak perlu menyertai aktiviti komuniti seperti bergotong royong. Situasi ini bertambah rumit apabila terdapat golongan dewasa yang menhalang penglibatan golongan remaja dalam aktiviti komuniti seperti menyertai mesyuarat-mesyuarat yang diadakan di sesebuah taman perumahan. Luka bertambah parah apabila remaja, iaitu insan kerdil ciptaan Tuhan yang menjadi harapan negara ini mulai berasa tersisih kerana tidak berpeluang untuk bersama-sama dalam aktiviti kemasyarakatan yang dianjurkan. Impaknya, mereka tiada pendedahan dan bimbingan daripada orang dewasa untuk menjayakan aktiviti komuniti pada suatu hari nanti. Tegasnya, hubungan yang renggang antara orang dewasa dengan remaja menjadi pemangkin kepada kurangnya penglibatan remaja dalam aktiviti kemasyarakatan.

          Jika kita lihat dari dimensi yang berbeza, remaja hari ini terpaksa menerima tekanan tinggi dan bebanan berat daripada ibu bapa. Ibu bapa pada hari ini terlalu menaruh harapan yang tinggi setinggi Gunung Everest agar anak mereka berjaya dalam bidang akademik. Harapan ibu bapa yang tinggi ini menyebabkan golongan remaja terpaksa memikul bebanan yang berat untuk menrealisasikan harapan tersebut sehinggakan mereka tiada masa dan peluang untuk melibatkan diri dalam aktiviti komuniti seperti bergotong royong. Kebanyakan ibu bapa pada hari ini tidak mahu anak-anak mereka ketinggalan dalam dunia pendidikan dan masa belajar remaja terlalu eksklusif serta tidak harus dibazirkan dengan aktiviti komuniti. Mereka lebih rela anak remaja mereka menjadi ulat buku dan antisosial asalkan anak mereka berjaya dalam bidang akademik. Maka, tidak hairanlah jika kita lihat penglibatan remaja dalam aktiviti komuniti kian merosot. Jadi, tekanan dan bebanan yang pikul oleh remaja dalam bidang akademik mengekang mereka daripada melibatkan diri dalam aktiviti komuniti.

          Seterusnya, perkembangan teknologi yang moden turut menghalang penglibatan remaja dalam aktiviti kemasyarakatan. Dewasa ini, dunia kita menghadapi ledakan teknologi maklumat yang kian canggih sehingga mempengaruhi sikap dan minda remaja. Hal ini dapat kita lihat melalui kemajuan teknologi maklumat, media massa dan hiburan yang bergerak pantas bagai belut diketil ekor. Dengan pengaruh pemodenan teknologi dalam kalangan remaja, mereka menganggap bahawa aktiviti kemasyarakatan sebagai tidak relevan dan tidak menarik lagi. Mereka lebih suka bermain permainan menarik di internet dan menonton rancangan yang menarik di kaca televisyen. Lebih mengasyikkan mereka lagi apabila terdapat pelbagai laman sosial yang berfungsi untuk berinteraksi secara maya dengan kawan-kawan mereka. Hal ini menyebabkan remaja tidak berminat untuk melibatkan diri dalam aktiviti komuniti. Jelaslah bahawa pengaruh pemodenan dan teknologi juga merupakan antara punca remaja kurang melibatkan diri dalam aktiviti komuniti.

          Umum mengetahui bahawa kesan daripada penularan budaya kuning turut menjadi dalang remaja semakin menjauhkan diri daripada menyertai aktiviti komuniti. Remaja kita pada hari ini lebih gemar berpelesiran di pusat beli belah, bergaul bebas antara lelaki dengan perempuan, ketagihan hiburan, melakukan seks bebas dan merempit. Remaja kita pada hari semakin hilang maruah sebagai akibat daripada pengaruh budaya kuning. Kesan-kesan ini menunjukkan betapa runtuhnya nilai-nilai murni dalam kalangan remaja hari ini. Golongan remaja lebih suka berbual dalam kelompok mereka dan menghabiskan masa dengan aktiviti yang tidak berfaedah. Hal ini kerana remaja tidak terdidik dengan kehidupan bermasyarakat yang mementingkan sikap saling membantu dan bekerjasama bagai aur dengan tebing. Tegasnya, remaja tidak melibatkan diri dalam aktiviti komuniti kerana mereka obses dengan pengaruh budaya kuning.

          Sebagai konklusinya, ternyatalah bahawa segala bentuk tingkah laku remaja amat berkait rapat dengan acuan kehidupan semasa mereka kerana peribahasa Melayu pernah menyebut bahawa arus di muara dibentuk oleh aur di hulu. Keengganan mereka melakukan aktiviti yang berfaedah seperti bergotong-royong berkait rapat dengan asuhan yang diterima oleh mereka dan faktor di sekeliling mereka. Kini, tibalah masanya untuk semua pihak menyedari bahawa segala yang tersasar di hujung jalan perlu balik ke pangkal jalan. Kegiatan komuniti seperti bergotong-royong hendaklah disuburkan semula dalam kalangan remaja agar mereka dapat merasai roh dan nilai insaniahnnya secara tersirat. Oleh itu, semua pihak perlu bersinergi dan memainkan peranan masing-masing untuk mengatasi kemelut ini. Semoga rakyat Malaysia bekerjasama dengan pihak kerajaan untuk merealisasikan konsep gagasan Satu Malaysia dan diharapkan semangat kemasyarakatan akan terus mekar dalam sanubari setiap rakyat Malaysia.

(Ditulis oleh Mary Beth Dass a/p Mariadass)

12 comments: