Tuesday, September 7, 2010

FAEDAH MEMBACA NOVEL

Soalan: Huraikan faedah-faedah membaca novel dengan berdasarkan novel yang telah anda pelajari. (7 markah)


Novel yang telah saya pelajari ialah novel Papa...(akhirnya kau tewas jua!) karya Deana Yusof. Terdapat beberapa manfaat yang boleh didapati daripada membaca novel ini.


Antara kebaikan membaca novel ini termasuklah pembaca mendapat pengajaran daripada novel tersebut. Terdapat banyak mesej yang ingin disampaikan oleh penulis kepada pembaca yang dapat dijadikan iktibar. Salah satu pengajaran yang terkandung dalam novel ini ialah kita hendaklah tabah menghadapi segala dugaan dan cabaran hidup. Dalam novel ini, Julia seorang remaja yang tabah menjalani kehidupannya walaupun diuji dengan pelbagai cabaran seperti kematian adik kembarnya, mamanya yang koma, perkahwinan kedua papanya dan hubungannya dengan Rasylan yang tidak disetujui oleh papanya.
Selain itu, kita juga dapat mempelajari keindahan bahasa. Di samping menggunakan bahasa Melayu, penulis juga menggunakan bahasa asing seperti bahasa Inggeris dan bahasa Cina. Contoh penggunaan bahasa asing ialah complain untuk bahasa Inggeris dan car beh liau untuk bahasa Cina. Penulis juga menyelitkan penggunaan peribahasa seperti bagai menatang minyak yang penuh.

No comments:

Post a Comment