Saturday, September 8, 2012

SOALAN 6 – PERISTIWA NILAI KEMANUSIAAN


Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, jelaskan dua peristiwa yang dapat dikaitkan dengan nilai kemanusiaan.

      Novel yang saya kaji ialah Konserto Terakhir karya Abdullah Husain. Terdapat beberapa peristiwa yang melambangkan nilai kemanusiaan.
      
     Antara peristiwa tersebut ialah peristiwa Pak Long Karim menjaga Hilmi. Pak Long Karim sanggup menjaga Hilmi walaupun dia bukan anak kandungannya. Dia memeliharanya dengan penuh kasih sayang dan berharap dia dapat mencapai kejayaan dalam kehidupannya. Peristiwa tersebut melambangkan nilai kasih sayang.
             
      Selain itu, peristiwa Encik Bakar mengajar Hilmi tanpa mengharapkan sebarang balasan juga melambangkan nilai kemanusiaan. Encik Bakar sanggup mengajar Hilmi bermain alat muzik dan mengenal not-not muzik tanpa bayaran kerana dia seorang yang ikhlas. Dia mengetahui Hilmi mempunyai bakat untuk menjadi seorang ahli muzik termasyhur. Peristiwa tersebut melambangkan nilai keikhlasan.


PERISTIWA NILAI KEMANUSIAAN NOVEL PAPA:
  1. Jeffri dan Intan Maliana saling menyayangi sehingga Julia menyatakan keakraban mereka seperti belangkas. Jeffri dan Intan Maliana juga amat menyayangi Intan Julia (Nilai kasih sayang)
  2. Intan Julia memilih untuk tinggal di Kolej Pusat Matrikulasi Universiti Islam Antarabangsa (UIA) kerana tidak mahu menyusahkan keluarganya. Hal yang sama juga berlaku pada Rasylan yang mengurus segala urusan pendaftarannya sendiri di Pusat Marikulasi UIA. (Nilai berdikari)
  3. Jeffri bersabar dan menerima ketentuan Tuhan apabila isterinya, Intan Maliana koma dan kedua-dua bayi kembar Siamnya meninggal dunia. (Nilai kesabaran)
Oleh: Kimberly Lim (5W)

No comments:

Post a Comment