A) REMAJA
1. Siapakah remaja?
Dari sudut perkembangan fizikal remaja boleh dibahagikan kepada dua
peringkat iaitu masa awal remaja yakni umur antara 13 hingga 18 tahun
dan masa akhir remaja iaitu berumur antara 18 hingga 24 tahun.
peringkat iaitu masa awal remaja yakni umur antara 13 hingga 18 tahun
dan masa akhir remaja iaitu berumur antara 18 hingga 24 tahun.
2. Pengaruh media massa
- Menurut teori komunikasi terkenal, Magic Bullet Theory
yang
diperkenalkan Katz dan Lazarsfeld pada 1955 misalnya
mengandaikan bahawa televisyen memberikan kesan negatif
kepada penonton secara langsung dan segera seperti peluru
dengan penonton cenderung untuk percaya semua perkara dilihat,
sekali gus boleh mempengaruhi tingkah laku mereka.
- FOMCA (Persatuan Pengguna Malaysia) mendedahkan kajian yang
dibuat pada 2005 yang membabitkan penggunaan peralatan berskrin
seperti televisyen, komputer dan telefon bimbit mendapati golongan
muda menghabiskan 73 peratus masa lapang mereka dengan
menonton.
3. Jenayah remaja & gejala sosial
- Menurut mantan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan,
statistik menunjukkan bahawa berlaku peningkatan kes jenayah
bunuh, rogol, samun, merusuh, mencuri dan kesalahan lain
yang melibatkan golongan remaja. Malahan, jumlah tangkapan
pelajar berumur antara 13 hingga 18 tahun juga turut mencatatkan peningkatan.
- Kajian yang dijalankan ke atas remaja berusia 12 hingga 18 tahun
masing-masing 42.7 peratus lelaki dan 57.3 peratus perempuan
turut mendapati faktor lain berpunca daripada rasa ingin bebas
daripada kongkongan, pernah bergaduh dengan anggota keluarga
dan rakan selain pengaruh ajakan rakan-rakan.
4. Ponteng sekolah
- Seorang Pengarah Pelajaran di sebuah negeri membuat kenyataan bahawa separuh daripada pelajar di sebuah sekolah ponteng pada hari Khamis dan Jumaat.
- Dalam kajian yang melibatkan 125 orang pelajar yang pernah
ponteng sekolah, hanya 10 orang pelajar yang menyatakan bahawa mereka bosan dengan cara pengajaran guru.
B) KELUARGA
1. Amalan menabung
- Kaji selidik yang dijalankan oleh sebuah bank terkemuka
mendapati hanya dua bagi setiap lima individu atau 39 peratus
rakyat negara ini mengamalkan tabiat menabung.
2. Kecemerlangan anak
- Pada tahun 2003, Malaysia pernah digemparkan dengan
keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) Nur Amalina
yang amat membanggakan. Hal ini kerana beliau berjaya mendapat
17A1 sekali gus menjadikan beliau pelajar cemerlang SPM 2003.
Kejayaan ini adalah kerana Nur Amalina mempunyai sebuah
keluarga yang penyayang dan sanggup memberikan sepenuh
sokongan dan dorongan dalam bidang akademik beliau.
- Mengikut Shaverand & Walls (1998) dan Epstein (2001) /
sarjana Barat, penglibatan ibu bapa bukan sahaja hanya di sekolah
malahan ibu bapa perlu melibatkan diri dalam pendidikan anak-anak di rumah.
- Kajian terdahulu mendapati bahawakeluarga yang
mengamalkan komunikasi
sihat di dalam rumah bukan sahaja dapat mengeratkan ikatan kekeluargaan malahan
membantu anak-anak meningkatkan perkembangan diri dan emosi anak-anak dan pencapaian anak-anak dalam pelajaran (Cooper, Robinson & Patall 2006).
- Menurut statistik Mahkamah Syariah Kuala Lumpur, setiap 15
minit akan berlaku satu perceraian. Perangkaan ini menunjukkan
betapa rapuhnya institusi kekeluargaan di Malaysia dan keadaan ini
dapat disinonimkan bagai telur di hujung tanduk.
- Hanya 35.6 peratus sahaja remaja yang lari dari rumah datang
dari keluarga yang bercerai-berai manakala 22.2 peratus remaja
mempunyai bapa yang berpoligami
- Menurut kajian Jabatan Kebajikan Masyarakat, kebanyakan
masalah sosial remaja atau hampir 50 peratus berpunca daripada
keluarga yang konflik.
4. Membaca
- Tun Dr Mahathir Mohamad telah dinobatkan sebagai Ikon Membaca Kebangsaan
- Kadar membaca rakyat Malaysia telah meningkat daripada dua
buah buku pada 2005 kepada lapan hingga 12 buah buku setahun
pada 2010
- Kadar membaca rakyat di Jepun yang tinggi iaitu purata 40 buah
buku setahun menunjukkan pengetahuan dan kemajuan mereka
lebih baik.
Terima kasih cikgu atas maklumat ini yang mampu memaparkan kematangan huraian esei.
ReplyDelete