(T)
Remaja pada hari ini bakal menerajui pucuk pimpinan negara pada masa hadapan
dan merupakan aset modal insan negara bak kata pepatah, ‘pemuda harapan
bangsa, pemudi tiang negara’. "Berikan saya sepuluh orang
remaja, nescaya akan saya gegarkan dunia ini,” begitulah ungkapan retorik yang pernah dilontarkan oleh bekas Presiden
Parti Indonesia, Soekarno yang menggambarkan betapa gahnya peranan remaja
sebagai penentu pembangunan dan kemajuan negara pada masa hadapan. (I) Malangnya, dalam proses menongkah
arus globalisasi yang pantas bergerak bagai belut diketil ekor
ini, keruntuhan akhlak remaja semakin
membimbangkan sejak akhir-akhir ini. Salah satu masalah sosial yang kian
merebak dalam kalangan remaja ialah gejala buli. Buli dapat ditakrifkan sebagai
perlakuan ganas yang mencederakan fizikal dan menjejaskan emosi dan mental
seseorang seperti memukul, membuli, mengugut dan sebagainya. Menurut
statistik Polis Diraja Malaysia, kes buli juvana telah meningkat sebanyak 11
kes pada tahun 2013 berbanding pada tahun 2012. Peningkatan ini menyukarkan
usaha negara untuk mencapai impian menjadi negara kelas pertama. Pelbagai usaha
diambil oleh kerajaan mahupun badan-badan bukan kerajaan (NGO) dalam
menyifarkan kemelut sosial ini tetapi
usaha ini hanya seperti melukut di tepi gantang kerana kes
tersebut masih meningkat sehingga hari ini. (A) Tak tumbuh tak melata, tak sungguh orang tak
kata, jadi sebelum
mencari jalan penawar untuk menangani kemelut ini, kita haruslah mengenal pasti
akar umbi yang menjadi pemangkin kepada fenomena ini kerana jika tiada
angin masakan pokok bergoyang.
(I) Punca dominan yang mencetuskan fenomena ini ialah
remaja tidak mempunyai didikan agama yang teguh. (M) Kebanyakan remaja pada hari mempunyai stigma bahawa ajaran
agama sudah ketinggalan zaman dan tidak relevan untuk dipraktikkan pada alaf
globalisasi ini. Keadaan menjadi lebih parah apabila ibu bapa pada hari ini
tidak memberikan didikan agama yang sempurna kepada anak-anak mereka. Hal ini
terjadi kerana ibu bapa pada alaf ini sering mempunyai tanggapan bahawa ajaran
agama tidak penting berbanding dengan pendidikan akademik yang dianggap sebagai
tiket kejayaan anak-anak pada masa hadapan. Sikap ini menunjukkan bahawa
terdapat ibu bapa yang semakin alpa akan tanggungjawab hakiki mereka dalam
membesar, mengasuh dan mendidik anak-anak mereka yang diumpamakan sehelai kain
putih dan ibu bapalah yang akan mencorakkan tingkah laku anak–anak sama ada
seindah warna pelangi atau semalap masa hadapannya. (BA) Berlandaskan sikap remaja dan ibu bapa yang sebegini maka
tidak hairanlah anak-anak tidak mementingkan amalan solat yang difardukan
kepada setiap muslim walaupun solat itu tiang agama yang dapat mencegah
kemungkaran. Mereka beranggapan bahawa amalan ini membuang masa dan tidak
membantu mereka untuk mencapai kejayaan duniawi. Bukan itu sahaja, kebanyakan
remaja pada hari ini lebih bertuhankan hiburan dan keseronokan duniawi
semata-mata seperti melibatkan diri dalam ‘Black Metal’. (K) Jika situasi ini berterusan sudah pasti keharmonian masyarakat
dan negara kita akan terjejas. Memetik kata-kata seorang tokoh cendekiawan,
“Petanda runtuhnya sesuatu bangsa itu dapat dilihat apabila bangsa tersebut
mencintai hiburan.” Keimanan remaja yang senipis kulit bawang
menyebabkan kehidupan mereka terumbang-ambing ibarat kapal tanpa nakhoda
lantaran mereka tidak dapat membezakan dosa dan pahala lalu mereka akan
bertindak untuk menyakiti dan mengasari individu lain demi kepentingan dan
keseronokan diri sendiri. (P)
Tegasnya, didikan agama yang tidak mantap mampu mendorong kepada penularan
gejala buli di negara ini.
(I)
Selain itu, kegoyahan institusi kekeluargaan juga menjadi pemangkin kepada
gejala buli yang melanda di nusa tercinta kita ini. (M) Intitusi keluarga porak-peranda disebabkan oleh tiada lagi
persefahaman antara pasangan suami isteri. Sekiranya tiada persefahaman antara
mereka sudah pasti bibit-bibit kasih sayang yang dipupuk selama ini hilang
sebagai akibat daripada sikap mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan impak
yang bakal mengganggui kehidupan anak-anak pada hari mendatang. (BA) Oleh itu, kes penderaan,
pertengkaran dan perceraian semakin meningkat bagai bangkai gajah yang tidak
dapat ditutupi dengan nyirunya lagi. Menurut kajian Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), kadar
perceraian pasangan suami isteri Islam di Malaysia berlaku sekali dalam tempoh
masa 15 minit. Keluarga yang porak-peranda akan lalai untuk memberikan
kasih sayang mereka kepada anak-anak remaja yang sentiasa memerlukan belaian
dan perhatian daripada ibu bapa mereka. (K)
Keadaan ini membimbangkan kerana akan menjejaskan perkembangan remaja dan
pembentukan personaliti remaja. Maka tidak hairanlah apabila remaja sanggup
terlibat dalam gejala samseng ini untuk menarik perhatian dan mendapatkan
sekelumit kasih sayang daripada ibu bapa mereka yang semakin alpa dalam memikul
tanggungjawab hakiki mereka. Jabatan
Kebajikan Masyarakat melaporkan bahawa 50 peratus remaja yang terlibat dalam
gejala negatif terdiri daripada remaja yang mempunyai konflik keluarga. (P) Izharlah bahawa kegoyahan institusi
kekeluargaan turut mencetuskan fenomena buli remaja yang ingin melepaskan
kemarahan mereka kepada individu yang lain bak kata peribahasa Melayu, ‘orang
lain makan nangka, orang lain terkena getahnya’.
(I)
Jika kita kaji dari dimensi yang lain, pengaruh rakan sebaya juga merupakan
antara faktor gejala buli semakin menular dan kian serius bagai duri dalam daging
di negara kita pada hari ini. (M)
Hal ini dikatakan demikian kerana remaja pada hari ini lebih mempercayai rakan
sebaya daripada ibu bapa dan guru-guru mereka. Tindakan remaja yang sanggup
menuruti kata-kata kawannya tanpa memikirkan risiko dapat diumpamakan seperti kerbau
dicucuk hidung. Bukan itu sahaja, kebanyakan remaja tidak ingin
dipulaukan atau disisihkan oleh ahli kumpulan sekiranya enggan menuruti
perlakuan dan kata-kata mereka. Menurut
Thrasher yang merupakan pelopor awal tentang kajian buli mengutarakan bahawa
pada peringkat awal remaja, golongan ini berkemampuan untuk mewujudkan geng
atau persatuan. Remaja yang masih berbau pucuk jerengau ini sanggup
mengkhianati kepercayaan ibu bapa dan guru mereka daripada mengkhianati
kumpulan mereka. (BA) Sebagai
contohnya, 8 orang pelajar tingkatan 5 dari Kolej Melayu Kuala Kangsar
(MCKK) telah mengugut guru asrama dengan menggunakan parang. Kumpulan
pelajar ini sanggup bertindak demi melepaskan kemarahan dan berseronok-seronok
tanpa memikirkan impaknya kepada diri sendiri dan orang lain. (K) Ekoran sikap remaja yang tersalah
memilih rakan menyebabkan mereka mudah dipengaruhi oleh anasir-anasir negatif
seperti membuli . Hal ini dapat dikaitkan dengan petikan sebahagian daripada
hadis nabi yang bermaksud, “Jika berkawan dengan tukang besi maka
percikan api akan terkena pada tubuhmu.” (P) Pendek kata, pengaruh dan tekanan daripada rakan sebaya turut
mejadi penyebab kepada kemelut buli semakin sukar ditangani.
(I)
Dalam konteks yang sama, punca yang lain ialah pengaruh media yang berteknologi
tinggi. (M) Pada alaf modenisasi dan
globalisasi ini, pertambahan bilangan dan jenis media berteknologi tinggi
seperti rangkaian televisyen dan internet semakin pesat bagai cendawan tumbuh selepas
hujan. Penggunaan media berteknologi ini kebanyakannya dikuasai oleh
golongan remaja yang masih mentah. Kajian
melaporkan bahawa 80 peratus anak-anak melayari Internet. Memang tidak
dapat dinafikan bahawa untuk mencapai status negara maju, rakyat sesebuah negara
itu perlu memajukan diri dengan perkembangan semasa seiring dengan kehendak
pasaran dunia. Malangnya, kemajuan yang dikecapi pada hari ini turut merosakkan
pemikiran dan akhlak remaja di negara kita. (BA) Terdapat banyak media berteknologi tinggi yang mendedahkan
pelbagai budaya luar dan aksi-aksi ganas yang mampu menjahanamkan peribadi dan
sahsiah remaja yang masih berumur setahun jagung. Sebagai
contoh, filem Buli, ‘Gengster’, KL Menjerit dan rancangan ‘WWF Smack Down’
telah membudayakan amalan samseng dalam kalangan remaja yang masih hijau.
Penerbitan filem dan rancangan yang berunsurkan keganasan yang sememangnya
bertentangan dengan norma-norma kehidupan manusia ini disebabkan oleh sikap penerbit
yang bersikap materialistik dan ingin mengautkan keuntungan peribadi daripada
mengutamakan kepentingan sejagat. Sikap manusia yang mementingkan diri sendiri
ini dapat diumpamakan bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk
masing-masing. (K) Kesannya,
remaja akan meniru dan mengikuti aksi-aksi yang ditontoni tanpa memikirkan
kesan atas tindakan mereka. Mereka yang sentiasa didorongi oleh semangat
inkuiri akan melakukan gengsterisme terhadap orang lain seperti memukul dan
mengugut untuk melihat keberkesanan rancangan yang ditontoni oleh mereka. (P)
Ringkasnya bahawa pengaruh negatif yang dibawa oleh media berteknologi tinggi
juga menjadi pemangkin kepada kemelut sosial ini kepada ibu pertiwi kita.
(I)
Dari perspektif yang berbeza pula, peraturan sekolah yang lemah turut
menyebabkan masalah buli dalam kalangan remaja kian bermaharajalela dan merebak
dengan pantas bagaikan virus epidermik. (M)
Keadaan ini terjadi apabila terdapat sesetengah pihak sekolah pada hari ini
lebih mementingkan pencapaian akademik dan lebih berorientasikan peperiksaan.
Bagi mereka, pencapaian kecemerlangan pelajar dari aspek akademik menjadi kayu pengukur
kepada prestasi kecemerlangan sekolah. Sekiranya hal ini terjadi sudah pasti
pihak sekolah akan hilang fokus untuk menangani kes-kes pelajar sekolah dan
tidak menganalisis kesalahan pelajar yang dilaporkan seperti kes buli yang kian
hari kian bernanah di persekitaran sekolah. Pihak sekolah juga tidak mengenakan
peraturan dan hukuman yang tegas kepada pelajar-pelajar yang melakukan
keganasan pelajar lain dan sikap pihak sekolah ini dapat diumpamakan seperti singa
yang hilang taringnya. (BA)
Sebagai misalannya, lebih kurang 20
orang pelajar di Sekolah Menengah St. David, Bukit Baru, Melaka bergaduh
di kantin sekolah dan memukul sesama sendiri menggunakan kerusi. Kejadian
ini membuktikan bahawa kumpulan pelajar ini memantang enteng dan tidak gerun
dengan peraturan yang ditetapkan oleh pihak sekolah. (K) Sehubungan dengan itu,
impian Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk melahirkan insan yang holistik akan
terkubur sekiranya gejala gengsterisme semakin berleluasa dalam kalangan remaja
yang rata-ratanya merupakan pelajar sekolah. Bukan itu sahaja, kepercayaan ibu
bapa terhadap pihak sekolah untuk melahirkan modal insan yang berkualiti turut
akan terjejas. (P) Jadi, ketidaktegasan peraturan dan sikap pihak sekolah juga
antara punca yang menyebabkan gejala buli dalam kalangan remaja semakin sukar
diatasi.
(K)
Secara analoginya, bulan
semakin terang, bayang kian jelas bahawa terdapat banyak punca yang menjadi
pemangkin kepada penularan gejala buli dalam kalangan remaja di negara kita.
Jika kemelut sosial yang melanda remaja di
negara kita ini tidak dapat dihapuskan, remaja yang merupakan jentera penggerak
kemajuan negara tidak dapat melaksanakan
tanggungjawab dan obligasi masing-masing untuk memacu pembangunan negara. Dengan
ini, segala aspirasi negara hanya sekadar omongan kosong semata-mata dan akan
menjadi angan-angan Mat Jenin. (CDGN)
Jadi, remaja kita perlu terjaga daripada lena dan keasyikan serta melengkapkan
diri dengan ciri-ciri yang mulia supaya dapat menempatkan diri sebagai modal
insan yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Akta Pencegahan Jenayah
dan Akta Juvana juga perlu dikaji dan diubah suai selaras dengan zaman
globalisasi. Namun begitu, tindakan
mengharapkan satu pihak untuk menyelesaikan masalah ini semata-mata tidak
berkesan kerana bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi. Oleh itu, semua
pihak tanpa mengenal batasan usia dan status haruslah mengorak langkah untuk bekerjasama
bagai
aur dengan tebing untuk mengatasi masalah ini sehingga noktah terakhir.
(HRPN) Komitmen
padu daripada semua pihak diharapkan impian untuk melahirkan modal insan yang
cemerlang, gemilang dan terbilang dapat direalisasikan. Secara implisitnya, negara kita dapat berdiri gah di
pentas antarabangsa bergandingan dengan negara maju yang lain dan terkenal di
seantero dunia. Imej negara juga akan harum di persada dunia dan masyarakat
Malaysia akan dianggap sebagai masyarakat kelas pertama kerana ketinggian
akhlaknya. Ahli filsuf Tao pernah menukilkan bahawa jika mahu hidup setahun
tanamlah gandum, jika mahu hidup sepuluh tahun tanamlah pokok dan jika mahu
hidup selama-lamanya tanamlah jiwa manusia. Biarlah pepohon terus
bergoyang, biarlah matahari terus bersinar dan biarlah masa depan mutiara
negara yang berharga ini terus terpelihara demi kebaikan bersama.
Langkah-langkah
merealisasikan gejala buli sifar di sekolah
Pendahuluan:
Tema : Menurut Kamus Dewan edisi-4 buli didefinisikan
sebagai perbuatan mendera, mempermainkan seseorang supaya dapat menyesuaikan
diri dengan suasana baru. Secara umumnya,buli turut di definisikan sebagi
perbuatan negatif oleh seseorang yang lebih kuat kepada mereka yang lemah. Perbuatan
ini dilakukan secara berulang kali keatas mangsa dengan tujuan memdatangkan
perasaan tidak selesa,aman,tenteram dan harmoni.
Isu: Seperti
yang sedia maklum ,masalah buli kini semakin hari semakin hangat diperkatakan
dan telah menjadi suatu perkara yang membimbangkan di Malaysia. Sebagai
contohnya,baru-baru ini telah berlaku kejadian buli di Maktab Tentera Darat.
Kes buli ini telah menjadi isu besar yang mengakibatkan kematian pelajar lelaki
tingkatan 4 dipercayai dibuli oleh senior-seniornya. Jadi, kes ini perlu
diambil berat supaya tidak berleluasa.
Arahan: Sebelum kudis menjadi tokak, langkah-langkah yang pragmatik
dan efektif perlu diambil segera untuk membendung fenomena ini daripada
berleluasa.
Isi 1
I – memberikan didikan agama yang teguh kepada anak-anak sejak
kecil lagi – melentur buluh biarlah dari rebungnya (U)
M - unsur yang paling penting dalam kehidupan seseorang kerana
pendidikan agama membentuk seseorang manusia untuk sensitif kepada dosa dan
pahala atau balasan baik dan balasan buruk di akhirat nanti
Ba – ibu bapa perlu memastikan anak-anak mengerjakan solat – solat
itu tiang agama yang dapat mencegah kemungkaran
K – Anak-anak tidak melakukan buli kerana ia memahami bahawa buli
dan sebarang perbuatan yang boleh mendatangkan kesan buruk kepada orang lain
merupakan tindakan yang salah di sisi agama.
P – Pendidikan agama merupakan perisai yang paling ampuh untuk
menangkis gejala negatif seperti kes buli
Isi 2
I – Peranan media massa
M – merupakan wahana yang berkesan untuk mendidik manusia /
berupaya mempengaruhi tingkah laku dan pemikiran manusia
Ba - Filem-filem yang mengandungi adegan ganas yang keterlaluan dan
yang boleh mendidik remaja untuk meniru aksi buli hendaklah disekat daripada
tontonan umum. Media juga perlu memaparkan filem, gambar, cerita dan rencana
yang menonjolkan kesan-kesan buruk buli. Di samping itu media juag perlu
sentiasa menayangkan iklan-iklan larangan membuli buli seperti larangan
merokok.
K – di samping memberikan hiburan, media massa dapat menyifarkan
gejala buli dalam masyarakat
U – serampang dua mata / sambil menyelam minum air
P – Tanggungjawab sosial media massa, sama ada media elektronik,
media internet mahupun media cetak juga amat penting dalam menangani masalah
buli
Isi 3
I – Peraturan yang tegas
M – memberikan keinsafan kepada pembuli dan menjadi pengajaran kepada
orang ramai – yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan (U)
Ba –hendaklah dilaksanakan tanpa ‘memilih bulu’ dan tegas - haruslah
telus dalam mengendalikan kes buli – memberikan kaunseling, memanggil ibu bapa,
merotan atau dibuang sekolah
K – dapat membanteras kes buli hingga tahap sifar di samping dapat
menjamin keselamatan pelajar di kawasan sekolah untuk menimba ilmu
P – Tindakan pihak sekolah dalam mempamerkan kekuasaannya dengan
menetapkan peraturan tegas dapat membendung kemelut ini.
Isi 4
I – kempen kesedaran oleh pihak kerajaan atau badan bukan kerajaan
(NGO)
M – menyedarkan masyarakat akan isu buli - memberikan pendedahan
ilmu kepada ibu bapa dan guru agar mereka dapat mengenal sama ada anak atau
pelajar mereka telah menjadi mangsa buli atau tidak
Ba - menganjurkan program-program kesedaran kepada
kelompok-kelompok tertentu seperti ibu bapa, golongan pendidik dan remaja
secara berterusan dan bukannya bermusim bagaikan hangat-hangat tahi ayam (U) –
contoh kempen kesedaran – ‘Katakan Tak kepada Buli’ atau ‘Benci Buli, Rakyat
Maju’
K – memberikan kesedaran secara berterusan – mangsa buli dapat
mengambil langkah-langkah yang proaktif dan drastik dengan membuat laporan
kepada pihak berkuasa
U – sediakan payung sebelum hujan
P – kempen kesedaran dapat menyifarkan masalah buli
Penutup
Kesimpulan isi-isi – banyak langkah yang dapat diimplementasikan –
sekolah dapat melahirkan modal insan yang berkualiti jika pelajar dapat belajar
dalam suasana yang kondusif dan harmoni.
Cadangan – tidak seharusnya mengharapkan usaha pihak berautoriti
sahaja – perlu berganding bahu ibarat ke bukit sama didaki, ke lurah sama
dituruni
Harapan / pujukan - berkat
daya usaha yang gigih, kita dapat melahirkan generasi muda yang dapat menjulang
nama negara dan mengangkat martabat bangsa di persada dunia – duduk sama rendah
dan berdiri sama tinggi
karangan ini mmg mantop
ReplyDeleteseries mmg mntap
ReplyDeletesaya amik isi penutp utk buat folio. tq.
ReplyDeleteterbaik
ReplyDeleteslm. saya ambil isi karangan untuk buat tugasan .Tqvm
ReplyDeletenice
ReplyDeletekarangan mmg baik...cuma isu membuli ni disebabkan pihak sekolah tidak lagi berkuasa sepenuhnya untuk merotan atau mendenda murid2 yang bersalah. ibu bapa cuba mengungut pihak sekolah untuk melapor kes memukul dan merotan ke pihak atasan. dimana letaknya maruah seorang guru jika anak murid menyaman seorang guru. fikir-fikirkan
ReplyDeleteCopy dari mana ni
ReplyDeletekarangan ni mmg power gila
ReplyDeleteboek la karangan .
ReplyDeleteCikgu, ada tak maksud ayat gramatis tersebut ?
ReplyDeletePelopor maksud nya apa cg
ReplyDeletesaya bukan ikgu, api kalau tak salah, pelopor tu orang yang memulakan sesuatu perkara. kalau tanah, kita panggil peneroka.. macam tu la lebih kurang.
Deletetypo banyak.. hahaha
Deletecikgu*
tapi*
Yang mana typo ya? Jika ada, harap maaf ya! Saya insan biasa...
Deletedia yg typo.. bukan karangan cikgu yg typo 😁
Deletesaya ambil isi karangan buat tugasan. minta halal. terima kasih
ReplyDeleteCg sy ambil karangan ni blh..mnta ii cg halalkn..terima kasih
ReplyDeleteTerbaik
ReplyDeleteTq for a wonderful essay
ReplyDeleteMengetekejod
ReplyDelete