(I) Memang tidak dapat dinafikan bahawa golongan remaja seperti saya merupakan
modal insan ataupun aset berharga kepada nusa dan bangsa. Demi pembangunan
negara, negara berhasrat untuk melahirkan modal insan yang berkualiti, yakni
berpendidikan, berwawasan, berdedikasi, berkaliber dan berdisiplin. Oleh hal
yang demikian, dalam RMK-9, sebanyak 20.6 peratus diperuntukkan untuk meningkatkan
kualiti modal insan dengan meningkatkan keupayaan dan penguasaan ilmu. (T) Dalam
konteks ini, sasaran modal insan ialah remaja atau tenaga muda kerana pemuda
harapan bangsa, pemudi tiang negara. Golongan mudalah yang dapat
menyumbangkan idea dan tenaga demi pembangunan negara dalam segala bidang,
khususnya dari aspek iktisad. (A) Jadi, apakah peranan remaja dalam usaha untuk
merealisasikan visi kudsi kerajaan, yakni melahirkan modal insan yang
berkualiti?
(I) Sebagai
bakal modal insan yang berkualiti, remaja haruslah mempunyai pendidikan formal
yang sempurna. (M) Kejayaan dalam pendidikan akademik merupakan
satu platform yang amat penting untuk memastikan saya dapat menjadi modal insan
yang berkualiti lagi syumul. Tanpa pendidikan akademik yang sempurna sudah
pasti impian remaja untuk cemerlang dalam bidang yang diimpikan akan menjadi angan-angan
Mat Jenin. (BA) Oleh itu, remaja haruslah memerah otak sehingga
mencapai ijazah kelas pertama, sarjana muda, dan jika diizinkan Allah sehingga
falsafah kedoktoran. Remaja dapat mencapai kejayaan dalam bidang pendidikan
dengan berbekalkan semangat yang kental dan usaha yang gigih. Demi mencapai
kejayaan yang cemerlang, ruyung
perlulah dipecahkan untuk menikmati sagunya. (K) Dengan berbekalkan
kejayaan akademik remaja dapat bersaing dengan masyarakat global dengan penuh
keyakinan dan sekali gus dapat mengharumkan nama negara di pentas dunia. (P) Tegasnya,
demi menjadi modal insan yang berguna kepada tanah air, remaja perlulah
bertungkus lumus untuk memperoleh pendidikan yang setinggi mungkin.
Bukankah genggam
bara api biar sampai jadi arang?
(I) Selain
melengkapkan diri dengan pendidikan, remaja haruslah mengamalkan
gaya hidup sihat . (M) Hal ini dikatakan demikian kerana kesihatan yang
baik dapat menjamin kecergasan dan kecerdasan seseorang individu sejajar dengan
kata hikmat badan cergas, otak cerdas. Bukan itu sahaja,
kesihatan yang baik juga merupakan aset yang paling berharga dalam kehidupan
manusia. (BA) Jadi sebagai generasi muda yang berpendidikan, remaja haruslah
mengambil inisiatif untuk melakukan senaman secara konsisten, seperti bersenam
di gim ataupun beriadah di taman rekreasi. Selain itu, remaja perlu menjaga
pemakanan setiap masa untuk meneruskan kehidupan di muka bumi dengan kesihatan
yang terjamin. Remaja haruslah mengamalkan falsafah Barat iaitu kita perlu
makan untuk hidup, bukan hidup untuk makan. Seperkara lagi, rokok, najis dadah
dan arak juga perlu dihindari oleh remaja kerana mengundang pelbagai
komplikasi. (K) Sekiranya remaja membudayakan amalan gaya hidup yang sihat
sudah pasti sayagolongan yang separa matang ini dapat menjalankan kewajipan mereka
sebagai modal insan negara yang berkualiti untuk memacu pembangunan negara ke
tahap yang lebih membanggakan. (P) Tegasnya, gaya hidup sihat hendaklah menjadi
antara agenda perdana dalam kamus hidup kita jika hendak menjadi modal insan
yang berkualiti.
(I) Di
samping gaya hidup sihat, remaja haruslah mempunyai jati diri yang unggul demi
menjadi modal insan yang dapat menyumbang kepada nusa dan bangsa. Antara
keperibadian unggul termasuklah tingkah laku yang sopan dan mempunyai darjah
kesusilaan yang tinggi berpaksikan prinsip kelima Rukun Negara, yakni kesopanan
dan kesusilaan. (M) Hal ini dapat memandu dan memimpin remaja agar tidak
terbabas dari landasan yang benar lalu terjerumus ke dalam lembah laknatullah,
seperti berjinak-jinak dengan najis dadah, yang menghancurkan wawasan negara,
iaitu Wawasan 2020. (BA) Menurut pakar motivasi yang tersohor dan disegani
masyarakat Melayu, Datuk Haji Dr. Fadzilah Kamsah, banyak anak muda yang
terperosok ke dalam kancah maksiat, seperti sumur di tepi jalan,
siapa haus boleh minum, ekoran terhakisnya nilai-nilai moral. (K) Sehubungan
dengan ini, remaja haruslah menyemaikan
nilai-nilai kemanusiaan dan kerohaniaan, seperti amanah, tulus ikhlas,
toleransi dan bertimbang rasa, dalam lubuk kalbu mereka agar menjadi modal
insan yang bersahsiah mulia serta menjaga imej tanah air yang tercinta ini. (P)
Pendek kata, modal insan yang berkeperibadian mulia bukan sekadar dapat menyumbang
ke arah pembangunan negara malahan dapat mengharumkan nama negara di persada
antarabangsa.
(I) Tidak
ketinggalan juga, remaja juga
haruslah menghayati ajaran agama. Hal ini dikatakan
demikian kerana remaja yang mematuhi ajaran agama, bangsa Malaysia yang budiman
dan disegani dapat dilahirkan. (M) Dalam konteks ini, remaja dapat
membezakan yang mana intan, yang
mana kaca. Remaja yang beriman dan berpaksikan akidah tidak akan menjadi
hamba kepada hawa nafsu. (BA) Anak gadis yang soleh, misalnya, akan menjaga
gerak-geri apabila berinteraksi dengan kaum lelaki. Tutur kata dan tingkah laku
akan dijaga agar tidak mencemari imej keluarga. Kata orang, biar
buruk kain dipakai, asal pandai mengambil hati. Ajaran agama juga mencelikkan mata remaja bahawa dari telaga yang jernih, tak akan mengalir
air yang keruh dan dari telaga yang keruh, tak akan mengalir air yang jernih. Benarlah
kata Albert Einstein, “Agama tanpa ilmu akan buta tetapi ilmu tanpa agama akan
lumpuh”. (K) Dengan adanya kesedaran ini, tumbuk rusuk ataupun rasuah yang
dapat menghancurkan negara dapat dihindarkan. (P) Ringkasnya, nilai-nilai
keagamaan haruslah disemaikan dan disuburkan dalam lubuk diri remaja untuk
menjadi modal insan yang berkualiti.
Saya jarang komen kat page lain , tapi essay ni is superb!!! Thanks 🙆
ReplyDeletejubur cigu ni memang mntap
ReplyDeleteLembu punyai susu, sapi dapat nama!
ReplyDelete