Barangan
buatan Malaysia didefinisikan sebagai hasil produk yang dikeluarkan oleh air
tangan warga tempatan. Sebagai rakyat Malaysia , kita wajar menyokong hasil
keluaran tempatan negara dengan cara mudah iaitu membelinya. Namun begitu, sejajar
dengan landaan gelombang globasasi dengan pelbagai corak, roda pembangunan
telah bergerak pantas bagai lipas kudung di nusa tercinta
ini sehingga mengalami anjakan paradigma ke arah mengapai hasrat sebagai negara
maju. Di sebalik kemajuan tanah tumpah darah ini, terdapat lakaran suram yang
terpahat di negara kita iaitu rakyat jelata Malaysia sentiasa
mengagung-angungkan barangan import sehingga dapat menafikan kualiti barangan
buatan tempatan yang sebenarnya mampu bertanding dan bersaing dengan barangan
import bak kata peribahasa, duduk sama rendah, berdiri sama tinggi. Sebagai anak watan Malaysia kita
seyogianya mengikis sikap buruk ini sebaliknya mengubah stigma supaya menyokong
dan membeli barangan buatan tempatan. Hal ini kerana kita akan menerima
pelbagai kebaikan dan faedah bagai sambil menyelam minum air sekiranya
kita membeli barangan buatan Malaysia. Persoalannya, apakah kemasalahan dan
faedah yang diundang dengan menyokong barangan buatan tempatan?
Pada
realitinya, memang tidak dapat dinafikan oleh sesiapa pun bahawa kita dapat
menjimatkan perbelanjaan keluarga dengan membeli barangan buatan Malaysia.
Sebagaimana yang kita ketahui, barangan import lazimnya lebih mahal daripada
barangan buatan tempatan sedangkan barangan buatan Malaysia turut mempunyai
kualiti yang baik malahan lebih bermutu tinggi daripada barangan import.
Sebagai contoh yang paling ketara, kasut buatan Malaysia yang berjenama Bata
telah mendapat anugerah kasut paling berkualiti di persada antarabangsa semasa
bertanding di pameran kasut Itali. Sememangnya, hal ini jelas memanifestasikan
bahawa barangan buatan tempatan bukan sahaja lebih murah harganya tetapi
mempunyai jaminan dari segi kualiti barangan. Secara tidak langsung, kita dapat
menjulang nama negara Malaysia ke puncak jagat sekaligus meningkatkan imej
negara. Jelaslah bahawa dengan harga yang lebih murah, anggota masyarakat dapat
menjimatkan kos dan perbelanjaan semasa membeli barangan buatan Malaysia.
Tidak
ketinggalan juga, sesuatu hakikat yang tidak boleh dikesampingkan ialah
semangat patriotisme yang tinggi dapat disemai dalam sanubari masyarakat
sekiranya sikap sering mengagung-angungkan barangan buatan tempatan yang luhur
ini dipupuk dalam kalangan anak watan Malaysia. Mengapakah dikatakan demikian?
Pada zaman serba moden yang penuh dan sarat dengan ranjau, onak dan duri ini, rakyat
Malaysia khususnya golongan remaja mempunyai semangat cinta akan negara yang
tipis bagai kulit bawang lantaran itu mereka tidak mengambil berat
tentang perkara dan isu semasa yang berkaitan dengan ibu pertiwi. Malahan
terlalu banyak barangan import telah membanjiri pasaran tempatan saban tahun.
Oleh hal yang demikian, dengan menggalakkan angkatan muda membeli barangan
buatan temptan sejak kecil lagi, tentulah mereka dapat menyedari bahawa
sebenarnya ‘Malaysia Boleh’ yang dilaungkan oleh Perdana Menteri kita bukanlah
sesuatu yang sia-sia sahaja persis kata-kata mutiara ‘kalau masih rebung,mudah
dipatahkan, kalau sudah betung, tidak terpatah lagi’. Tegasnya,
semangat patriotisme yang kuat dan mendalam dapat dipupuk dalam kalangan
masyarakat Malaysia.
Sesungguhnya,
seperti yang dikatakan oleh bekas Perdana Menteri Malaysia yang keempat, Tun
Doktor Mahathir Mohammad, “Membeli barangan buatan tempatan merupakan teras
kejayaan Malaysia menggapai lonjakan masa depan dalam bidang industri”. Kata-kata hikmat tersebut jelas
menunjukkan bahawa sememangnya industri tempatan negara kita dapat berkembang
maju dengan menggalakkan rakyat jelata membeli barangan buatan Malaysia.
Walaupun pelbagai barangan import yang terkenal di seantera dunia telah
membanjiri pasaran tempatan, namun produktiviti dan pengeluaran barangan
tempatan yang bermutu tinggi juga tidak kurang daripadanya. Hal ini dapat
merangsang perkembangan industri tempatan untuk bersaing dengan barangan
import. Peningkatan dalam pembelian barang buatan dapat membantu merancakkan
industri tempatan secara tidak langsung. Deduksinya,kita dapat memajukan
industri tempatan supaya mencapai hasrat negara menjadi negara industri.
Menyoroti kemaslahatan pembelian barangan buatan
tempatan yang pelbagai maka uslub atau langkah yang pragmatik lagi efektif
untuk menggalakkan pembelian barangan buatan tempatan haruslah diambil. Pada
era langit terbuka ini, media massa
merupakan satu medium yang signifikan dalam mempengaruhi pemikiran orang ramai.
Sebagaimana, yang kita tahu, media massa
boleh dibahagikan kepada dua iaitu media cetak dan media elektronik. Dalam hal
ini, pihak media memainkan peranan yang penting dalam memberi sokongan kepada
kerajaan dalam usaha-usaha menerajui isu pembelian barangan buatan Malaysia.
Pihak media cetak memainkan peranan dalam menerangkan kebaikan barangan buatan Malaysia
serta faedahnya malalui surat
khabar dan majalah. Media cetak digalakkan mengadakan halaman khas untuk
berita-berita yang berkaitan barangan buatan Malaysia
kerana dapat mempengaruhi minda manusia yang ramai bagai mata pena lebih tajam daripada mata pedang.
Hal ini menunjukkan tahap kejayaan yang telah dicapai oleh kerajaan dan rakyat
dalam pengeluaran barangan tempatan. Manakala, media elektronik seperti radio,
televisyen dan internet juga merupakan wadah yang penting dalam penyebaran
maklumat. Sebagai contoh, kewujudan ‘online’ membeli-belah membolehkan rakyat
membeli barang buatan Malaysia
dengan senang melalui laman sesawang. Sesungguhnya, pihak media massa
memainkan peranan yang signifikan untuk menggalakkan anggota masyarakat kita
supaya membeli barangan Malaysia.
Pada masa
yang sama, pihak swasta harus mengambil langkah yang proaktif untuk
mempromosikan barangan Malaysia. Salah satu langkah yang maslahat adalah dengan mengadakan ekspo di seluruh negara.
Pengeluar harus bergabung tenaga untuk memperkenalkan barangan mereka kepada
para pengguna. Ketika ekspo diadakan, jurujual atau jurucakap syarikat tersebut
dapat memperkenalkan produk syarikat secara langsung kepada pengguna tentang
keistimewaan dan keunikan produk mereka. Sebagai contohnya, ekspo kosmetik dan
makanan herba tempatan boleh diadakan untuk memperkenalkan barangan buatan
Malaysia yang juga tidak kurang mutunya dengan bahan kosmetik atau makanan
kesihatan luar negara, seperti ditanggung halal, menggunakan bahan semula jadi
dan boleh digunakan tanpa was-was. Sehubungan dengan itu, ekspo buah-buahan
tempatan, ekspo fesyen pakaian tempat dan ekspo industri kecil dan sederhana
juga patut diadakan dari semasa ke semasa. Hakikatnya, program Jom Heboh yang
dianjurkan oleh TV3 telah berjaya mengadakan ekspo barangan Malaysia kepada
pengguna dan berjaya mendapat sambutan yang hangat. Pengeluar kita harus
bersikap komitmen bagai genggam bara api biarlah sampai jadi arang. Keikhlasan
dan kesungguhan mereka pasti dapat menarik perhatian pengguna kita untuk
membeli produk Malaysia. Pegawai kerajaan yang bertugas dalam agensi-agensi
yang berkaitan pengeluaran, promosi dan pemasaran barangan buatan Malaysia
perlu memberikan perhatian serius kepada tugas mereka dan tidak sekadar bekerja
bagai
melepaskan batuk di tangga. Dalam hal ini, infrastruktur serta sistem
pengedaran mempunyai implikasi besar ke atas harga barang tempatan. Di kawasan
bandar, dengan infrastruktur yang baik rakyat mudah mendapatkan barangan buatan
Malaysia dengan harga yang berpatutan. Jadi, jelaslah bahawa galakan pembelian
barangan tempatan juga dapat dilakukan oleh pihak swasta..
Di
samping itu, Karnival Membeli-belah Malaysia yang dianjurkan oleh Kementerian
Pelancongan Malaysia dengan premis perniagaan seluruh negara juga dapat
menggalakkan pelancong asing dan pengguna tempatan untuk membeli produk
Malaysia. Pihak berkenaan harus menetapkan bahawa hanya barangan Malaysia yang
akan ditawarkan potongan harga yang istimewa. Atas tajaan pengeluar kilang,
premis perniagaan seperti gedung beli-belah, pasar raya besar terutamanya
Giant, Jusco, Tesco, Metrojaya, Parkson, Mydin dan sebagainya boleh mengadakan
jualan megah atau jualan murah tentang barangan Malaysia secara besar-besaran.
Jika harga barangan Malaysia sangat menawan, para pengguna pasti tertarik hari
untuk membelinya. Para pelancong juga turut terpukau oleh potongan harga yang
istimewa. Di samping memajukan industri pelancongan, Karnival Membeli-belah
Malaysia juga dapat melariskan barangan Malaysia. Usaha mengadakan Kempen Beli
Barangan Malaysia haruslah diadakan secara berterusan. Kempen ini akan dapat
memperkenalkan barangan buatan Malaysia kepada seluruh rakyat dan sebagai usaha
untuk membantu merancakkan dan memacu
tranformasi ekonomi negara. Kempen ini harus dijalankan sepanjang tahun
dengan promosi untuk semua jenis barang buatan Malaysia. Kempen ini perlu
diperluaskan ke seluruh negara untuk memberi impak kepada sektor ekonomi. Oleh itu,
semua agensi, sektor swasta dan badan bukan kerajaan (NGO) harus memainkan
peranan masing-masing. Pihak berkenaan harus mengadakan pertandingan kuiz,
melukis poster, menulis esei, dan lagu patriotik bersempena dengan kempen
tersebut. Kata orang tua-tua, di mana
ada kemahuan, di situ ada jalan
amat sinonim dengan kempen
tersebut dapat mencelikkan minda pengguna kita supaya mengetahui kualiti dan
kelebihan barangan Malaysia sehingga berminat untuk membeli barangan Malaysia,
seperti peribahasa, tak kenal maka
tak cinta. Dengan mengadakan
kempen kesedaran dan ceramah yang pelbagai bentuk, barang buatan Malaysia dapat
diperkenalkan kepada orang ramai supaya semua orang tidak kira orang tempatan
atau pendatang dapat menarik minat terhadap barang buatan Malaysia. Secara
ringkasnya, pembelian barang tempatan dapat digalakkan melalui karnival yang
dianjurkan.
Sekiranya
kita telusuri dari perspektif yang berbeza, pihak sekolah perlu menerapkan
semangat patriotik dalam kalangan pelajar sejak kecil lagi bagai melentur buluh biarlah dari
rebungnya. Hal ini terjadi demikian kerana semangat patriotik patut
diterapkan ke dalam sanubari remaja kita supaya mereka terpanggil untuk membeli
barangan Malaysia sebagai tanggungjawab mereka. Melalui mata pelajaran Bahasa
Malaysia, Pendidikan Moral dan Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan, nilai
cinta akan negara, taat setia kepada raja dan negara ,dan sanggup berkorban
untuk negara boleh disuntik kepada
generasi muda kita. Kita patut mencontohi warganegara Jepun dan Korea
kerana rakyat mereka berasa bangga untuk membeli barangan negara mereka
sendiri. Misalnya, dalam filem atau drama Korea, semua artis pasti menggunakan
produk negara sendiri seperti jenama Samsung, LG dan Panasonic. Dengan menyahut
seruan Tun Dr. Mahathir yang merupakan Perdana Menteri Malaysia yang keempat melalui
Dasar Pandang Ke Timur, kita digalakkan mencontohi sifat baik nagara lain yang
baik untuk meningkatkan taraf kehidupan negara ke araf baru. Jika pelajar kita
telah diterapkan semangat cinta akan negara dan ingin membeli barangan
Malaysia, amalan ini akan terbawa-bawa hingga mereka dewasa. Tidak dapat
dinafikan bahawa golongan remaja merupakan golongan pengguna yang banyak
berbelanja. Golongan remaja juga merupakan harapan negara kita ,ini kerana
pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara. Jika mereka suka membeli produk
jenama Malaysia, produk Malaysia pasti akan laris di pasaran. Sebagai
menggulung segala yang telah diperkatakan di atas, kita mendapati bahawa pihak
sekolah memainkan peranan yang penting dalam mengalakkan masyarakat membeli
barangan buatan Malaysia.
Sebagai penghias penutup bicara,
sudah terang lagi bersuluh bahawa
membeli barangan buatan tempatan dapat mengundang pelbagai kemaslahatan dan
kebaikan kepada seluruh strata masyarakat bak kata peribahasa “bagai serampang dua mata”. Bukan itu sahaja pelbagai langkah juga dapat
diimplementasikan oleh pelbagai pihak untuk menyokong pembelian produk
tempatan. Mungkin sudah tiba masanya bagi rakyat kita tidak lagi
mengagungkan barangan luar. Sebabnya barangan keluaran tempatan kini sudah
setanding dengan produk luar dari segi kualitinya, malahan sesetengah produk
keluaran negara kita dijamin lebih baik lagi. Oleh itu, dalam menghadapi cabaran globalisasi,
kita perlu mengikis sikap ego yang sememangnya pun tidak menguntungkan. Demikian
juga sikap prejudis memandang rendah barangan tempatan yang perlu dibuang jauh
dari sudut pemikiran kita dan sebaliknya membina semangat “Malaysia Boleh” dari
serba-serbi, termasuk soal kualiti dan standard barangan sendiri. Selagi sikap
dan mentaliti tidak diubah dan kita terus mengagungkan barangan luar, maka
selagi itulah kita tidak dapat mengembangkan produk tempatan negara ini. Amatlah diharapkan supaya
kempen belilah barangan buatan Malaysia ini dapat dijalankan secara berterusan
kerana sudah menjadi tabiat masyarakat kita yang mudah lupa dan perlu pula
digerakkan melalui kempen. Jikalau bukan kita rakyat Malaysia untuk
menjulangkan produk buatan tempatan, adakah kita akan maju dan membangun?
Selain itu, siapakah lagi yang akan menjulangkan produk buatan tempatan ini?
Wahai, anak watan Malaysia,
sahutlah cabaran dan hadapilah dengan semangat habis kapak berganti beliung untuk menunaikan impian nusa tercinta
ini ke arah cemerlang, gemilang dan terbilang! Malaysia
Boleh!
panjang sangat
ReplyDeletetapi bagus
ReplyDeletebulilah kalau kampung kampung.....
ReplyDeletetidak memberi manfaat
ReplyDeletebanyak ungkapan menarik dan kosa kata yang luas. Sedikit sebanyak membantu saya dlm karangan ini.
ReplyDeletekarangan cikgu anelyza sangat membantu saya. bukan karangan ini sahaja malah karangan yang lain2 juga. padat dengan isu2 dan kata2 yang menarik.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteTerima kasih
ReplyDeleteTerima kasih
ReplyDeleteSo good
ReplyDeleteSo good
ReplyDeletesgt membantu terima kasih:)
ReplyDeletePanjangg tapi terbaik
ReplyDeleteGOOD!
ReplyDeleteBerapa patah perkataan nii
ReplyDeletebole jadi rujukan pada saya sebagai calon spm tahun ini #terbaik!!
ReplyDeleteBlablaaa
ReplyDeleteTerbaik...ada masalah pm saya..bm saya dulu dapat A
ReplyDeleteHehehhehehe gurau ja saya dpt c ja bm dulu,,
ReplyDeleteTerima kasih🙏
ReplyDeleteAda tak cg buat blog utk ciri² pekerja cmrlg☹️
ReplyDeleteCikgu bagi yang pendek boleh untuk 50 hingga 120 boleh cikgu
ReplyDeletesangat membantu tq cg😁😁
ReplyDeletecikgu. Bata bukan jenama Malaysia..
ReplyDeleteassalamualaikum..mohon izin kongsikan karangan ini dengan murid - murid ...terima kasih
ReplyDeleteterima kasih kerana berkongsi.. sangat membantu saya
ReplyDeleteTerima kasih cikgu 😄
ReplyDeleteterlalu panjang dan nampak melalut.
ReplyDelete