Sunday, November 21, 2010

TEKNIK RUMUSAN

PERATURAN MERUMUS

i. Perlu mengenal pasti isi-isi utama dalam petikan
ii. Asingkan isi utama dan isi sampingan, huraian dan bukti
iii. Panjang rumusan mestilah tidak melebihi 120pp
iv. Jumlah isi tersurat dan tersirat adalah antara 2 - 8 isi dan boleh ditulis lebih asalkan tidak melebihi jumlah patah kata
v. Boleh memetik ayat dalam petikan, asalkan tidak disalin secara terus. Tukar dengan perkataan lain / tukarkan penanda wacana
vi. Rumusan mesti ditulis dalam 4 peranggan iaitu peranggan pendahuluan, isi tersurat, isi tersirat dan kesimpulan

CONTOH PENDAHULUAN

1. Menulis frasa pendahuluan
CONTOH : Petikan membincangkan/ membicarakan/ menyatakan...

2. Tukarkan arahan 1 dengan sinonim
CONTOH: Petikan membincangkan punca-punca/ sebab- sebab penderaan pembantu rumah...

3. Letakkan penambahan sedikit pada hujung ayat yang menggambarkan keseluruhan petikan seperti di negara kita/ pada masa ini / dalam kalangan ...
CONTOH: Petikan membincangkan perkara-perkara yang mendorong majikan mendera pembantu rumah mereka di negara ini.


CONTOH ISI TERSURAT

I: Isi tersurat merupakan isi yang terdapat secara langsung dalam petikan memenuhi arahan soalan / tugasan pertama.
II, Jika arahan soalan ialah faktor..... isi tersurat mestilah berkaitan dengan faktor.
III. Pelajar dilarang menyalin bulat-bulat / keseluruhan ayat daripada petikan. Calon mesti menggunakan ayat sendiri dengan membuat sedikit penggubahsuaian dari ayat asal
IV. Beberapa ayat boleh digabungkan dalam ayat majmuk tetapi mesti lengkap.

CONTOH ISI TERSIRAT

I. Isi tersirat merupakan ulasan yang munasabah terhadap unsur kedua /kata tugas kedua dalam arahan soalan
II. Sekiranya unsur isi tersirat dalam arahan soalan kedua.... kesan-kesan.. maka pelajar hendaklah menulis kesan yang munasabah.
Contoh :
Penderaan menyebabkan pembantu rumah mengalami tekanan jiwa/ perasaan

CONTOH PENUTUP

I. Dalam bahagian ini, pelajar mesti mengemukakan 2 unsur yang dapat menyimpul / merumus petikan
II. Unsur pertama - menyatakan cadangan/ saranan terhadap isu..... dengan ditandakan dengan kata... mestilah/ haruslah / hendaklah.
III. Unsur kedua - menyatakan harapan / penyelesaian terhadap isu. Harapan ini ditandakan dengan kata ... agar / supaya

Contoh :
Kesimpulannya, kerajaan hendaklah membendung masalah penderaan pembantu rumah dengan segera agar hak-hak mereka dapat dilindungi.

FORMULA: 4 PERENGGAN ( PSTK )

Petikan membincangkan ( Sinonim kata kunci )........................

Antara ( Kata tugasan S ) ialah/ adalah......... S1................... ( dan )......... S2 ................ . Selain itu, ……… S3………… serta ……… S4………… Di samping itu, ……………….. S5…………. dan ………… S6……………………

Antara ( kata tugasan T ) ialah/ adalah………………T1………………................. (dan)……………............. T2 ................................................

Kesimpulannya, pihak ... mestilah/ haruslah .... supaya/ agar ...( 120 patah kata )


CONTOH JAWAPAN RUMUSAN
Soalan: Punca kekaburan pelajar terhadap mata pelajaran KOMSAS dan langkah mengatasinya

Petikan membincangkan sebab-sebab/ faktor-faktor kekaburan pelajar terhadap mata pelajaran Komponen Sastera ( KOMSAS ) di negara kita.

Antara puncanya ialah sesetengah guru yang mengajar KOMSAS dalam Bahasa Melayu masih kabur dengan kaedah pengajaran mereka dan sesi ceramah yang diadakan dengan tujuan untuk memudahkan tugas guru tidak menepati kehendak para guru. Selain itu, masa yang diperuntukkan tidak mencukupi serta guru sastera mengajar komsas melebihi sukatan. Di samping itu, banyak pelajar yang kurang berminat membaca dan sesetengah guru mengambil sikap sambalewa dalam hal ini.

Antara langkahnya ialah para guru Bahasa Melayu perlu diberi ceramah oleh penceramah yang pakar dalam bidang Komsas dan guru-guru tidak seharusnya menganggap pangajaran KOMSAS sebagai satu beban.

Kesimpulannya, guru perlu lebih kreatif dalam pengajaran KOMSAS agar para pelajar tertarik dengan pengajaran tersebut.

(120 patah perkataan)

43 comments:

  1. Now I can understand better , I hope I can at least score a B in this subject.

    ReplyDelete
  2. Wahhh , tak payah pkai penanda wacana banyak2 kann ? ♥ LOVE THIS !

    ReplyDelete
  3. Hmm but 28 or 30 marks for this ?

    ReplyDelete
  4. TERIMA KASIH...DAH TAHU FORMAT NAK BUAT MACAM MANA...

    ReplyDelete
  5. THANKS . . . . da tahu nak wt cm ane....

    ReplyDelete
  6. Mne dpt info tntg petikan yg isu pmerdagangan manusia ini mguntungkan tu.dr laman web atau buku rujukan yg mna?

    ReplyDelete
  7. waaa like it !!!!!!!!!!!!!!!!!!! Terima kasih daun keladi :DDDD

    ReplyDelete
  8. best.. pasni senang la nak buat rumusan.. nak copy yer.. ;)

    ReplyDelete
  9. terima kasih dah tahu format membuat rumusan .........😁😁😁

    ReplyDelete
  10. Cikgu saya nk tanya,bolehkah kita menggunakan cara lain dlm membuat pendahuluan, contohnya :
    Rumusan membincangkan punca kekaburan pelajar terhadap mata pelajaran komsas dan langkah mengatasinya.

    Mohon pencerahan drpd ckgu,tq

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Thank you so much
    Now I can understand

    ReplyDelete
  13. Thank you so much
    Now I can understand

    ReplyDelete
  14. ap mksud kata tugasan s dan kata tugasan t tu?

    ReplyDelete
  15. Kalau la buat 1 perenggan panjang rumusan dpt markah ke x eh?

    ReplyDelete
  16. Perlukah saya menulis arahan kedua pada pendahuluan iaitu "kesan-kesan mengatasinya"?

    ReplyDelete
  17. Terima kasih baru saya faham bentuk menjawab

    ReplyDelete
  18. Terima kasih. Sekarang saya faham cara menjawab. πŸ˜€

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. Saya nak tanya cikgu dalam rumusan, pendahuluan,bolehkah saya guna rumusan ini membincangkan atau kena guna petikan ini membincangkan...harap cikgu dapat menjawab soalan saya dengan membalas email saya kat charlie_kho@hotmail.com..
    Terima kasih....

    ReplyDelete
  21. Tersenyum sampai ketelinga saya baca format rumusan cikgu ni, TERIMA KASIH BANYAK BANYAK ♡

    ReplyDelete
  22. Terima kasih cikgu .. Semoga apa yang saya screenshot Di halalkan dan saya berdoa agar Cikgu Anelyza mendapat rahmat .. Amin

    ReplyDelete
  23. tq psl rumusan ni πŸ˜… sbb klu psl rumusan ni sy cpt lupa sikit skng dh ade blog cm ni snng tuk sy nk rujuk dan snng nk ulangkaji😎

    ReplyDelete
  24. terima kasih banyak-banyak untuk perkongsian ilmu ini :).

    ReplyDelete
  25. Terima kasih bnyak² utk perkongsian..& sgt mbantu sya utk mbuat tugasan..

    ReplyDelete
  26. Terime kasih sekarang baru faham nk buat macam mane

    ReplyDelete
  27. Terima kasih sekarang baru faham nak buat macam mana

    ReplyDelete
  28. Sya mmg tak berseni bab tulisan ni πŸ˜”

    ReplyDelete