Saturday, November 6, 2010

PECUTAN TERAKHIR KOMSAS SPM 2010 (PUISI TRADISIONAL)

1. SELOKA PAK KADUK
(Percubaan MELAKA, SARAWAK ZON C, YAYASAN ISLAM KELANTAN, WILAYAH PERSEKUTUAN, SELANGOR)

(a) Maksud rangkai kata:
- mudik menongkah surut bermaksud pergi /belayar ke hulu sungai menyongsong /melawan arus air yang turun
- bayu berpuput bermaksud angin bertiup

(b) Soalan berdasarkan petikan:
Tindakan-tindakan kurang bijak yang dilakukan oleh Pak Kaduk:
- mempertaruhkan kampungnya sehingga menyebabkan kampungnya tergadai.
- mencurahkan /membuang nasi sehingga dia kebuluran
- mempunyai rumah tetapi dijadikan tempat persinggahan sahaja
- dia sanggup membunuh isterinya sehingga dia hampir tidak makan
- belayar ketika angin tidak bertiup / air surut

(c) Soalan KBKK:
(i) Cara untuk mengubah nasib malang yang dialami oleh seseorang:
- perlu bekerja kuat /bersungguh-sungguh /kikis sikap malas / mestilah rajin /gigih
- perlu menjalani kursus / menambahkan pengetahuan
- mencari pengalaman baharu /berkongsi pengalaman orang lain
- belajar bersungguh-sungguh sehingga berjaya
- mencontohi mereka yang telah berjaya
- belajar daripada kesilapan /kelemahan diri yang lalu
- jangan banyak bersedih / jangan berputus asa / menyerahkan kalah
- berbincang dengan rakan atau keluarga
- bertindak dengan menggunakan akal yang rasional / waras
- mengelakkan tabiat yang bertentangan dengan hukum agama / undang-undang negara

(ii) Cara untuk membina kematangan fikiran:
- belajar /menuntut ilmu
- meningkatkan amalan membaca pelbagai bahan bacaan
- belajar daripada pergaulan dengan orang dewasa dan mengutip pengalaman mereka
- menyertai aktiviti-aktiviti lasak seperti berkayak, mengembara dan sebagainya.

(iii) Perbuatan menolak rezeki ini perlu dihindari kerana:
- supaya tidak dimurkai Tuhan
- sebagai tanda kesyukuran kepada Tuhan
- supaya tidak ditimpa kesusahan
- supaya rezeki akan semakin bertambah

(d) Soalan aspek KOMSAS:

Pengajaran / persoalan dalam seloka:
(I)
Pengajaran: Kita hendaklah berfikir dahulu sebelum melakukan sesuatu tindakan.
Persoalan: Sikap suka bertindak terburu-buru
Huraian: Sikap Pak Kaduk yang bertindak terburu-buru mendatangkan masalah kepadanya.

(II)
Pengajaran: Kita hendaklah menghindarkan tindakan yang berlawanan dengan kelaziman.
Persoalan: Tindakan yang berlawanan dengan kelaziman
Huraian: Pak Kaduk mendapat masalah kerana sering bertindak berlawanan dengan kelaziman seperti belayar ketika angin berhenti daripada bertiup / air surut.

(III)
Pengajaran: Kita hendaklah mengelakkan diri daripada berjudi / ditipu akibat terlalu percaya dengan orang lain.
Persoalan: Keburukan berjudi
Huraian: Pak Kaduk sering ditipu akibat terlalu percaya kepada orang lain/berjudi.

(IV)
Pengajaran: Kita hendaklah bertindak dengan menggunakan akal fikiran yang waras/ rasional.
Persoalan: Kepentingan bertindak dengan akal yang waras
Huraian: Pak Kaduk yang tidak menggunakan akal yang rasional sering menjadi mangsa keadaan.

(V)
Pengajaran: Kita janganlah membunuh sesama manusia / hendaklah menyayangi sesama manusia.
Persoalan: Keburukan membunuh ahli keluarga / kepentingan sayang akan ahli keluarga Huraian: Sikap Pak Kaduk yang membunuh isteri sendiri menyebabkan dia hampir tidak makan.


2. SYAIR KELEBIHAN ILMU
(Percubaan KEDAH, KELANTAN, N.SEMBILAN, PERLIS, SABAH, SBP, P.PINANG)

(a) Soalan petikan:
Kelebihan ilmu:
- lebih berharga daripada harta dunia / tidak boleh dijual beli
- nilai ilmu terlalu tinggi
- berfaedah di mana-mana sahaja
- manusia berilmu mempunyai kelebihan
- ilmu dapat memberi hiburan
- ilmu dapat menerangkan sesuatu yang tidak jelas
- ilmu juga boleh memberi cahaya apabila kita berada di alam Barzakh menerusi amalan yang
kita lakukan

(b) Soalan KBKK:

(i) Usaha-usaha kerajaan untuk melahirkan masyarakat berilmu:
- memastikan semua rakyat mendapat pendidikan dengan memperbanyak sekolah di seluruh
negara terutama di kawasan pedalaman
- menggalakkan pendidikan seumur hidup
- melonggarkan syarat-syarat kemasukan ke institusi pengajian tinggi dengan mengenakan
syarat-syarat yang minimum
- mengadakan kempen kesedaran kepentingan ilmu
- mengenakan tindakan terhadap ibu bapa yang mengabaikan pendidikan anak-anak
- memberikan bantuan kewangan / biasiswa kepada pelajar yang miskin / tidak berkemampuan
- memupuk budaya ilmu dalam kalangan masyarakat
- menggalakkan penerokaan ilmu dalam pelbagai bidang

(ii) Cara-cara seseorang itu dapat meningkatkan pengetahuannya:
- melalui pembacaan – buku-buku, majalah dan akhbar
- belajar di sekolah / berguru / menuntut ilmu
- mendekati orang yang berilmu
- menghadiri majlis-majlis ilmiah – ceramah, seminar, kursus, kuliah dsbnya
- membuat kajian dan penyelidikan
- melalui pengalaman hidup – mengembara, melancong, melawat
- sentiasa menonton rancangan yang ilmiah di televisyen atau mencari maklumat yang
bermanfaat di internet
- berbincang dengan guru/rakan/ahli keluarga

(iii) Cara-cara seorang pelajar dapat memanfaatkan ilmu dalam kehidupan sehariannya:
- sentiasa berkongsi ilmu pengetahuan dengan orang lain melalui perbincangan
- sentiasa membantu masalah yang dihadapi oleh rakan sebaya
- sentiasa menyertai aktiviti-aktiviti yang merentas minda seperti perbahasan, forum perdana
dan sebagainya dan sekali gus dapat mengharumkan nama sekolah
- membantu adik-beradik yang lemah dalam pelajaran

(iv) Akibat jika seseorang itu tidak mementingkan ilmu:
- pencapaian dirinya lambat untuk meningkat
- mudah terpedaya oleh mereka yang mengambil kesempatan
- bertindak akan mengikut perasaan tanpa memikirkan baik buruknya
- akan menyebabkan kehidupan manusia tidak sejahtera
- manusia sentiasa ditimpa masalah
- manusia akan dipandang renda

(v) Kesan kepada negara jika remaja hari ini tidak berilmu:
- masa depan negara terjejas
- keselamatan negara tergugat
- pertumbuhan ekonomi negara terbantut
- negara akan mundur
- masalah kemiskinan gagal diatasi

(c) Soalan aspek KOMSAS:

(i) Bentuk puisi:
- bentuk terikat dengan rima a,a,a,a.
- mempunyai enam rangkap
- mempunyai empat baris dalam serangkap
- jumlah perkataan dalam baris adalah antara empat hingga lima patah perkataan
- jumlah suku kata antara 9 hingga 12 suku kata

(ii) Persoalan / nilai / pengajaran
(I)
Persoalan: rajin menuntut ilmu
Nilai: kerajinan
Pengajaran: Kita hendaklah sentiasa mencari ilmu untuk kesejahteraan hidup.
Huraian: Amalan menuntut ilmu memerlukan kerajinan dan dijalankan sepanjang hayat.

(II)
Persoalan: kepentingan memanfaatkan ilmu
Nilai: bertanggungjawab
Pengajaran: Kita hendaklah memanfaatkan ilmu yang kita peroleh demi kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat.
Huraian: Ilmu yang dimanfaatkan boleh memberi cahaya apabila kita berada di alam Barzakh menerusi amalan yang kita lakukan.

(III)
Persoalan: kebijaksaan orang yang berilmu
Nilai: kebijaksanaan
Pengajaran: Kita haruslah sentiasa menimba ilmu supaya menjadi orang bijaksana.
Huraian: Semua orang memerlukan ilmu terutamanya orang yang bijaksana.

(IV)
Persoalan: ilmu pemberi keyakinan diri
Nilai: keyakinan
Pengajaran: Kita hendaklah menggunakan ilmu pengetahuan untuk meningkatkan keyakinan diri.
Huraian: Orang yang berilmu sentiasa berasa yakin untuk menempuh segala cabaran dalam kehidupan.

(iii) Gaya bahasa:
- Metafora, contohnya gemala sakti
- Anafora, contohnya “Ia penerang jalan ke syurga”, “Ia tekak yang dahaga” (pengulangan ia pada awal baris)
- Imej, contohnya imej alam seperti “darat”, “rimba”, “sungai” dan “laut”


3. PANTUN 6 KERAT
(Percubaan PERAK)

(a) Maksud:
- keris lembing aku tak takut bermaksud penulis / saya tidak gentar menghadapi musuh dan cabaran hidup

(b) Soalan KBKK:
Kesan jika dapat mengawal emosi:
- dipercayai orang lain
- kerja menjadi sempurna
- akan dihormati orang lain
- bersikap adil
- keputusan yang diambil lebih matang / rasional

(c) Soalan aspek KOMSAS

(I)
Persoalan: berani bertindak untuk mencapai cita-cita
Nilai: keberanian
Pengajaran: Kita hendaklah memiliki keberanian dalam menghadapi cabaran dan musuh untuk mencapai impian kita.
Huraian: Penulis berani menghadapi cabaran dan musuh demi mencapai impiannya.

(II)
Persoalan: kepentingan menjaga maruah diri
Nilai: berhemah tinggi
Pengajaran: Golongan wanita hendaklah menjaga maruah diri.
Huraian: Wanita yang tidak menjaga maruah diri akan dipandang hina oleh masyarakat.

(III)
Persoalan: gigih memajukan diri
Nilai: Kegigighan
Pengajaran: Kita hendaklah berusaha gigih memajukan diri dengan menimba ilmu pengetahuan
Huraian: Alam terbentang dapat dijadikan sumber seseorang itu untuk menimba ilmu.

(IV)
Persoalan: kesedihan hilang tempat bergantung / hala tuju
Nilai: Berdikari / keyakinan
Pengajaran: Kita haruslah berdikari / mempunyai keyakinan yang tinggi selepas hilang tempat bergantung / hala tuju hidup.
Huraian: Seseorang yang hilang tempat bergantung akan menghadapi kesedihan dan memerlukan keyakinan yang tinggi untuk menjamin masa depannya.


4. SYAIR JONG PECAH

(a) Soalan petikan:
Ciri-ciri rakyat yang dapat menjamin kesejahteraan negara:
- sikap mementingkan perpaduan
- mementingkan ilmu pengetahuan
- memiliki sikap sanggup berkorban demi mempertahankan negara

(b) Soalan KBKK:
Faktor-faktor yang menyebabkan sesebuah negara terdedah kepada penjajahan pihak luar:
- sikap berpecah-belah
- tidak ada semangat cinta akan negara
- keadaan kemiskinan atau kemunduran rakyatnya

(c) Soalan aspek KOMSAS:

(I)
Persoalan: Sikap bersatu padu membawa kesejahteraan
Nilai: Bersatu padu
Pengajaran: Sebagai rakyat, kita perlulah bersatu padu dalam memastikan kesejahteraan negara terjamin.
Huraian: Sikap bersatu padu akan menghalang pihak luar daripada mengambil kesempatan terhadap negara.

(II)
Persoalan: berani menuntut kemerdekaan negara
Nilai: Keberanian
Pengajaran: Kita hendaklah berani dalam menentang kezaliman penjajah.
Huraian: Keberanian rakyat akan menyebabkan pihak penjajah berasa gentar untuk terus berada di sesebuah negara yang dijajah.

(III)
Persoalan: belajar daripada kesalahan yang telah dilakukan
Nilai: Keinsafan
Pengajaran: Kita haruslah merenungi kesalahan yang telah dilakukan agar tidak ditimpa musibah lagi.
Huraian: Penyair menyeru agar rakyat belajar daripada kesilapan yang pernah dilakukan supaya negara ini terus teguh apabila rakyat sentiasa bersatu padu.

(IV)
Persoalan: kepentingan memastikan kemerdekaan sentiasa terpelihara
Nilai: Patriotisme / bekerjasama
Pengajaran: Rakyat perlulah memiliki sikap bekerjasama dalam usaha menuntut kemerdekaan.
Huraian: Sikap bekerjasama akan memastikan kemerdekaan yang dicapai akan terus berkekalan.
Peringatan kepada semua calon SPM agar menulis jawaban anda dengan ayat yang lengkap.

No comments:

Post a Comment