Monday, November 22, 2010

PESANAN TERAKHIR DARIPADA SEORANG GURU

Salam 1Malaysia kepada semua calon SPM 2010 terutama sekali kepada murid-murid di SEKOLAH METHODIST WESLEY, KUALA LUMPUR.

Untuk 5KL(2) & 5WP(1), walaupun sudah 2 tahun kita bersama namun sebenarnya cikgu berasa tidak puas hati kerana cikgu merasakan masa cikgu bersama-sama dengan kamu semua sangat singkat. Masih terlalu banyak perkara yang ingin cikgu sampaikan kepada anda semua. Begitu pantas masa berlalu dan masa tidak menunggu sesiapa. Masa terus berlalu tanpa memberikan amanat kepada kita. Itulah hakikat kehidupan kita.

Oleh itu, cikgu mengharapkan semua anak didik cikgu agar dapat memberikan fokus terhadap SPM khususnya mata pelajaran Bahasa Melayu yang akan berlangsung esok. Walaupun BM tidak begitu penting pada pandangan kamu kerana kebanyakan antara kamu akan melanjutkan pelajaran ke luar negara namun pada hemat cikgu mata pelajaran ini sangat mudah untuk diskor jika kamu jawab dengan teknik yang betul. Sedikit sebanyak kejayaan kamu mendapatkan A dalam subjek ini memudahkan kamu lagi untuk mendapatkan biasiswa bagi penajaan ketika kamu belajar di kolej kelak.

Sesungguhnya, Cikgu berasa bangga dengan semangat dan tekad yang membara dalam diri pelajar-pelajar cikgu serta pengunjung setia blog cikgu. Akhirnya, yang anda tunggu-tunggu semakin hampir dan anda hanya perlu menghitung jam/minit/saat saja. Pastikan kesilapan semasa percubaan yang lalu tidak berulang kembali.

Pastikan kamu pilih tajuk soalan karangan yang boleh kamu hurai dengan baik dan teliti dalam memilih tajuk karangan. Pastikan kertas 2 dijawab dengan teknik yang betul.

Tidur awal malam ini ya! Jangan lupa semua peralatan menulis dan slip kemasukan peperiksaan telah dimasukkan ke dalam beg sebelum tidur. Jangan lupa bawa MyKad!

Bangun awal esok . Sebelum keluar dari rumah, jangan lupa sembahyang dan berdoa kepada Tuhan. Minta restu dan doa daripada ibu bapa.

Akhir sekali, jangan panik ya! Cool selalu…..

Jumpa lagi pada tahun depan apabila keputusan diumumkan.

Salam sayang daripada PN. ANELYZA.

Mutiara kata KEJAYAAN:

Charles Cahier - Kejayaan tidak datang kepada manusia yang leka.

Gita Berlin - Kejayaan itu suatu perjalanan, bukan suatu tempat tujuan, Separuh daripada keseronokan itu diperoleh semasa kita menuju ke sana.

Benjamin Disraeli - Rahsia kejayaan ialah ketekalan matlamat.

1 comment:

  1. salam cikgu. saya ingin bertanya kerana agak keliru. berapakah jumlah perenggan yg sepatutnya di tulis dalam karangan bahagian B? adakah wajib untuk membuat 5 perenggan isi? harap cikgu boleh menjawab pertanyaan saya.

    ReplyDelete