Saturday, November 20, 2010

BERUNDING LEBIH BAIK DARIPADA BERPERANG

Soalan: Konflik antara sesebuah negara dengan negara lain di dunia pada masa ini harus diselesaikan melalui perundingan dan bukan melalui peperangan. Bahaskan pernyataan di atas.

Sejak dahulu lagi, kerakusan pemimpin dalam membuat keputusan untuk berperang sering membawa melapetaka kepada rakyatnya. Sejarah telah membuktikan bahawa Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua telah membawa pelbagai implikasi kepada dunia sejagat. Tokoh-tokoh pemimpin seperti Hitler dan George W.Bush pasti akan dikenang oleh rakyat negara yang terbabit sebagai pemimpin yang mementingkan diri sendiri bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing yang telah memusnahkan dan menghancurkan keharmonian negara mereka. Oleh itu, pemimpin sekarang harus mengambil iktibar bahawa peperangan tidak dapat menyelesaikan sesuatu konflik dalam masa yang singkat dan mereka perlu mengambil pendekatan dengan berunding demi kesejahteraan rakyatnya. Jangan nanti gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah. Terdapat pelbagai manfaat apabila pemimpin mengambil pendekatan berunding daripada menggunakan senjata untuk menyelesaikan masalah.

Antara kebaikan mengambil pendekatan berunding dalam menyelesaikan konflik antara sesebuah negara ialah pertumpahan darah tidak akan berlaku dan banyak nyawa yang tidak berdosa dapat diselamatkan. Hal ini dikatakan demikian kerana perundingan akan melibatkan pemimpin yang duduk semeja berusaha untuk mencari jalan keluar bagi konflik yang dihadapi. Perbincangan yang melibatkan golongan pemimpin ini pasti akan mencari jalan yang terbaik untuk menyelesaikan masalah yang berbangkit. Saidina Ali Abi Talib pernah berpesan bahawa pasak kekuatan sesebuah negara hendaklah didirikan atas keadilan para pemerintah. Oleh itu, rakyat tidak akan mengalami kesengsaraan hidup akibat ledakan bom dan tembakan peluru berpandu. Anak-anak tidak akan hilang tempat bergantung dan masa depan mereka akan lebih terjamin. Cukuplah kita melihat penderitaan dan kesengsaraan hidup yang dialami oleh anak-anak dari bumi Palestin, Iraq dan Afgahnistan serta beberapa buah negara di Afrika sebagai akibat kehilangan insan yang disayangi. Jelaslah bahawa perundingan akan mengelakkan berlakunya pertumpahan darah.

Jika ditinjau dari perspektif yang lain, sesebuah negara itu tidak akan mengalami kerugian harta benda jika menggunakan rundingan sebagai jalan untuk menyelesaikan. Kita sedia maklum bahawa peperangan pasti akan meranapkan bangunan, kenderaan, kawasan tumpuan ekonomi dan sebagainya. Peperangan laazimnya menggunakan senjata-senjata cacnggih seperti bom nuklear dan peluru berpandu yang mampu memusnahkan apa-apa sahaja dalam sekelip mata. Sebagai contohnya, peperangan yang berlaku di antara Israel dan Palestin telah membawa kemusnahan infrastruktur negara yang teruk sekali gus menelan belanja yang banyak untuk membaik pulih keadaan. Hal ini bertepatan dengan kata pepatah yang berbunyi, menang menjadi arang, kalah menjadi abu. Sekiranya cara perundingan dipilih sudah pasti kemusnahan harta benda tidak akan berlaku. Rakyat dapat menyimpan wang mereka demi masa depan mereka manakala wang kerajaan juga dapat dijana untuk pembangunan ekonomi negara kerana kebanyakan infrastruktur negara masih berkeadaan baik lagi. Kerajaan tidak perlu lagi membeli senjata, kapal pejuang dan kapal perisai yang baharu. Oleh itu, jelaslah kepada kita bahawa perundingan pasti dapat mengelakkan kemusnahan harta benda yang tidak diduga sama ada harta benda persendirian atau milik kerajaan.

Di samping itu, hubungan diplomatik antara dua buah negara juga dapat dijalin dengan lebih erat apabila pemimpin menggunakan rundingan sebagai cara untuk menyelesaikan konflik yang dihadapinya. Sesungguhnya setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Begitu juga dengan konflik yang dihadapi oleh sesebuah negara. Jika jalan perundingan yang dipilih daripada pertumpahan darah maka ikatan silaturahim antara dua buah negara akan terjalin. Perasaan berbaik-baik dan berprasangka positif akan wujud dalam sanubari mereka lantas kedamaian yang dipilih oleh mereka. Mereka akan berpegang pada konsep buang yang keruh, ambil yang jernih. Perundingan antara mereka bukan sahaja membincangkan jalan keluar bagi konflik yang dihadapi malahan juga mereka akan berkonsi pandangan untuk memajukan negara masing-masing. Oleh hal yang demikian, pendekatan rundingan dapat menjalinkan hubungan dua hala antara negara yang terbabit.

Kebaikan yang seterusnya ialah negara-negara yang terlibat dalam rundingan bagi menyelesaikan konflik akan dipandang tinggi dan mulia oleh negara-negara lain di persada antarabangsa. Pada masa ini, majoriti masyarakat di seluruh dunia mendambakan kehidupan yang aman damai dan harmoni, yakni bebas daripada berlakunya pertumpahan darah. Namun begitu, terdapat segelintir pemimpin yang angkuh dan berhidung tinggi daripada bersikap mementingkan keamanan dan kepentingan rakyat. Kita lihat sahaja pemimpin Korea Utara yang sering membuat provokasi dengan melancarkan ujian nuklear walaupun tindakan mereka dikecam hebat oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan masyarakat dunia yang lain. Begitu juga dengan pihak Amerika Syarikat yang dianggap sebagai polis dunia telah dikritik sebagai akibat daripada kedegilan mereka menyelesaikan masalah dengan cara melakukan keganasan yang kononnya ingin menghapuskan pengganas. Secara tidak langsung, perbuatan mereka telah menjejaskan imej negara terbabit. Tuntasnya, cara perundingan dan persepakatan amat bersesuaian untuk menyelesaikan masalah daripada cara peperangan.

Seperkara lagi, apabila pemimpin-pemimpin memilih pendekatan berunding semasa menyelesaikan konflik dengan negara lain, ekonomi negara tersebut tidak akan terjejas. Kita haruslah menerima hakikat bahawa peperangan hanya akan membawa kemusnahan apabila semua infrastruktur seperti bangunan-bangunan kerajaan dimusnahkan dalam sekelip mata. Oleh itu, kerajaan terpaksa memperuntukan jumlah wang yang besar untuk memulihkan keadaan yang terjejas dengan teruk. Dalam hal ini, agenda pembangunan negara tersebut tidak dapat dijayakan seperti yang dirancangkan. Impaknya, ekonomi negara tersebut akan terbantut. Sebagai analoginya, apabila Pusat Perdagangan Antarabangsa Amerika Syarikat diserang pada tahun 2001, ekonomi di Amerika Syarikat merosot dan banyak rakyat mengalami pengangguran dalam beberapa tahun. Hal sedemikian tidak akan berlaku jika mereka menggunakan pendekatan berunding malah lebih teruk apabila kadar jenayah turut meningkat lantaran kemelesetan ekonomi. Jadi, jelaslah bahawa cara berunding lebih baik daripada berperang ketika menyelesaikan sesuatu konflik yang dihadapi.

Intihanya, sudah terang lagi bersuluh bahawa sesebuah negara perlulah menyelesaikan konflik yang dihadapi dengan cara yang paling afdal iaitu berunding. Pihak kerajaan terutamanya para pemimpin haruslah bijak membuat keputusan yang melibatkan nyawa rakyat dan masa depan negara masing-masing seperti menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berselerak. Jadikanlah kekejaman yang dilakukan oleh beberapa orang pemimpin dunia lalu sebagai iktibar kepada pemimpin-pemimpin pada masa akan datang. Ingatlah, sejarah akan menjadi guru yang selama-lamanya tidak pernah berbohong. Segala kejahatan terhadap warga dunia yang pernah dilakukan akan terus dikecam, bak kata peribahasa, jejak dapat dihilangkan, belang tetap berparut. Semoga kebijaksanaan para pemimpin dunia untuk menyelesaikan masalah dengan perundingan akan memberikan sinar kehidupan yang lebih cerah kepada seluruh rakyatnya.


Karangan ini ditulis oleh Loh Hon Yeen, 5WP Set 1(2010).
Kematangan huraian anda semakin menyerlah dan teruskan membaca karangan yang menarik dan matang. Semoga berjaya mendapat A+ untuk BM SPM.

No comments:

Post a Comment