1. DRAMA SERUNAI MALAM
(Percubaan MELAKA, SBP, N.SEMBILAN, PERAK)
i. Petikan
(a) Gambaran keadaan Umar semasa kecil:
- pergi ke sekolah berkaki ayam
- berjalan di atas batas-batas sawah
- kadang-kadang makan sekali sehari
- pernah ke sekolah dengan perut lapar
- tidak membawa wang ke sekolah
(b) Perbezaan pandangan hidup Umar dengan Safiah:
- Umar hendak berkhidmat sebagai seorang guru di dalam negaranya
- Safiah hendak hidup di luar negara
(c) Sebab Umar bersungguh-sungguh mahu berbakti kepada masyarakat kampung:
- masyarakat kampung masih dibelenggu kemiskinan
- dia pernah melalui keperitan hidup semasa kecil
- dia sendiri berasal dari kampung
- taraf pendidikan masyarakat kampung masih rendah
(d) Sebab Umar suka menjadi guru:
- untuk mengisi tenaga kerja guru yang kurang
- kerjaya yang kurang diberi perhatian oleh mahasiswa
- tidak cemerlang dalam mata pelajaran sains
- masa depannya dengan Safiah masih cerah / terjamin
(e) Impian Safiah:
- ingin tinggal di luar negeri
- ingin bekerja di luar negeri
- ingin bermain salji
ii. KBKK
(a) Ciri-ciri memilih pasangan yang dapat membawa kebahagiaan hidup:
- berbudi bahasa / bersopan santun
- dapat memahami jiwa kita
- pandai berdikari / menyesuaikan diri
- mempunyai pegangan agama yang teguh
- sesuai dengan cita rasa kita
- mempunyai kedudukan / darjat yang setaraf
(b) Cara memujuk Safiah supaya merestui hasrat untuk menjadi guru:
- menyedarkan Safiah bahawa kerjaya sebagai seorang guru sangat mulia
- dapat mendidik anak-anak bangsa
- dapat mengubah nasib sesuatu kelompok masyarakat seperti masyarakat di luar bandar
- dapat melahirkan masyarakat yang berilmu pengetahuan
(c) Usaha yang dapat dilakukan untuk meningkatkan tahap pendidikan anak-anak kampung:
- memberikan kesedaran tentang kepentingan pendidikan / ilmu pengetahuan
- membimbing kanak-kanak menguasai kemahiran asas
- memberi kelas bimbingan/kelas tambahan terhadap anak-anak kampung
- mengadakan bengkel, ceramah atau pameran
(d) Cara untuk membina masa depan yang cemerlang:
- belajar bersungguh-sungguh
- mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan
- memiliki disiplin diri yang tinggi
- sering berkunjung ke perpustakaan
- sering bertanya kepada guru
- sentiasa mencari peluang yang baik
(e) Reaksi yang patut ditunjukkan oleh Safiah apabila Umar menyatakan keinginannya untuk menjadi guru di dalam negara:
- bangga kerana Umar sanggup berbakti untuk negara sendiri
- gembira kerana mempunyai tunang yang berjiwa patriotik
- kagum kerana Umar sanggup mendidik anak watannya
iii. KOMSAS
(a) Perwatakan Safiah:
- seorang penyayang – Safiah menyayangi Umar
- mempunyai cita-cita – Safiah bercita-cita untuk ke luar negara
- mudah merajuk – Safiah merajuk apabila Umar datang lewat ke rumahnya
- mementingkan diri sendiri – Safiah ingin Umar bekerja di luar negara
- keanak-anakan – Safiah menyuruh Jah menyediakan minuman untuknya
(b) Persoalan/Pengajaran/Nilai:
(I)
Persoalan: Sedar akan keperitan hidup
Nilai: Keinsafan / kesedaran
Pengajaran: Kita haruslah sentiasa sedar akan keperitan hidup yang pernah kita alami.
Contoh: Umar sentiasa sedar akan kesusahan hidup yang pernah dilaluinya semasa dia
masih kecil dan tinggal di kampung.
(II)
Persoalan: kasih sayang antara satu sama lain
Nilai: Kasih sayang
Pengajaran: Kita haruslah saling menyayangi antara satu sama lain.
Contoh: Umar dan Safiah saling menyayangi.
(III)
Persoalan: tabah menghadapi dugaan hidup
Nilai: Ketabahan
Pengajaran: Kita hendaklah tabah menghadapi dugaan hidup.
Contoh: Umar tabah menghadapi keperitan hidupnya semasa kecil.
(IV)
Persoalan: Sedia berkhidmat untuk tanah air
Nilai: Cinta akan tanah air
Pengajaran: Kita haruslah cinta akan tanah air kita dan sedia berkhidmat untuk negara.
Contoh: Umar cinta akan tanah airnya dan sedia berkhidmat di negaranya / di kampung halamannya.
(V)
Persoalan: menghormati tetamu
Nilai: Hormat-menghormati
Pengajaran: Kita harus menghormati tetamu yang datang ke rumah kita.
Contoh: Ibu Safiah menghormati ayah Umar, Pak Majid yang datang ke rumahnya.
(VI)
Persoalan: Gigih berusaha untuk Berjaya
Nilai: Kegigihan
Pengajaran: Kita haruslah gigih berusaha untuk mencapai kejayaan.
Contoh: Umar gigih berusaha hingga dia Berjaya menamatkan pengajiannya di university.
(VII)
Persoalan: Baik hati sesama manusia
Nilai: Baik hati
Pengajaran: Kita haruslah baik hati sesama manusia.
Contoh: Pak Majid membawa oleh-oleh dari kampung untuk keluarga Safiah.
2. CERPEN LAMBAIAN MALAR HIJAU
(Percubaan JOHOR, SABAH, MRSM)
i. Maksud rangkai kata:
(a) sindiket yang gila akan duit – kumpulan yang mementingkan keuntungan / wang
ii. Soalan Petikan:
(a) Sebab Daneng tidak mahu menyambung pelajaran:
- tidak mahu meninggalkan tempat kelahirannya / hutannya
- jiwanya sudah terikat dengan hutan
- mendambakan kehidupannya di hutan
(b) Keadaan isi pondok Daneng:
- tiada sebarang perabot
- beberapa buah bantal buruk
- sebuah almari using
(c) Alasan Daneng menolak pujukan Cikgu Jo:
- dia berasa lebih selesa tinggal di tempat itu
- nenek moyangnya disemadikan di tempat itu
- jiwanya terikat pada pohon tualang/bukit-bukit/pohon-pohon
- dapat menghidu udara segar di hutan
- sudah sebati menjalankan aktiviti di hutan
- mendambakan/keinginan meneruskan kehidupan di hutan
iii. KBKK:
(a) Tindakan Cikgu Jo untuk memujuk Daneng menyambungkan pelajarannya:
- menasihati Daneng akan kepentingan pelajaran pada masa depan
- memujuk ibu bapa Daneng agar memujuk Daneng
- meminta bantuan Tok Batin / kaunselor untuk memujuk Daneng
- meminta pengetua atau PIBGuntuk memujuk Daneng
- menawarkan pelbagai bantuan persekolahan untuk Daneng
(b) Sebab pendidikan penting dalam kehidupan seseorang:
- Memperoleh ilmu pengetahuan yang luas
- Menjadi orang yang dihormati/disegani oleh masyarakat
- Berpeluang untuk memegang jawatan yang tinggi/penting
- Tidak mudah ditindas/ditipu/dianiaya oleh orang lain
- Dapat menyumbang bakti/berbakti kepada masyarakat dan negara
- Dapat memajukan masyarkat, bangsa dan negara
(c) Wajar / tidak wajar Daneng mempertahankan cara hidupnya pada zaman globalisasi ini
Wajar:
- kos hidup murah
- dapat berjimat cermat / tidak perlu berhutang
- kurang terdedah kepada budaya kuning / negatif
- dapat mempertahankan alam sekitar
- dapat mempertahankan warisan kehidupan nenek moyangnya
Tidak wajar:
- perlu menuntut ilmu demi masa depannya
- perlu bersikap terbuka untuk berubah
- dapat menjadi suri teladan kepada kaumnya
- dapat memajukan masyarakatnya
- dapat mendepani perubahan zaman yang semakin mencabar
(d) Jika Daneng enggan menerima nasihat Cikgu Jo:
- Daneng akan terus hidup dalam kemiskinan
- Daneng akan keciciran dalam pelajaran
- Dia tidak dapat mengembangkan bakat/potensi
- tidak dapat berbakti kepada masyarakat orang asli
- hubungan antara Daneng dengan Cikgu Jo akan renggang
iv. KOMSAS
(a) Latar masyarakat:
- Masyarakat yang prihatin/bertanggungjawab – Sebagai seorang guru, Cikgu Jo memujuk Daneng agar meneruskan persekolahannya.
- Masyarakat yang tinggal di hutan – Jiwa Daneng sudah terikat dengan hutan dan dia enggan meninggalkan hutannya itu.
- Masyarakat yang baik hati – Ibu Daneng membekalkan petai kepada Cikgu Jo untuk dibawa pulang.
- Masyarakat yang mempercayai pantang larang – Daneng melarang Cikgu Jo bercakap bukan-bukan ketika memancing.
- Masyarakat yang gigih berusaha – Daneng gigih berusaha untuk berjaya dalam hidupnya dan akhirnya dia telah mendapat gelaran Datuk dan Hadiah Nobel.
(b) Persoalan/Nilai:
(I)
Persoalan: Kepentingan pelajaran untuk mencapai cita-cita
Nilai: Mencintai ilmu
Contoh: Cikgu Jo menyedarkan Daneng bahawa hanya pelajaran dapat membantu Daneng dalam mempertahankan hutannya
(II)
Persoalan: Menghormati tetamu
Nilai: Hormat-menghormati
Contoh: Ibu Daneng menyambut kedatangan Cikgu Jo dengan baik.
(III)
Persoalan: sayang akan alam sekitar
Nilai: kasih sayang
Contoh: Daneng sangat menyayangi alam sekitar dan hutannya hinggakan dia enggan menyambung pelajarannya ke bandar.
(IV)
Persoalan: Keprihatinan seorang guru
Nilai: Keprihatinan
Contoh: Sebagai seorang guru, Cikgu Jo memujuk Daneng agar meneruskan persekolahannya.
(V)
Persoalan: gigih berusaha untuk mencapai kejayaan
Nilai: Kegigihan
Contoh: Daneng gigih berusaha untuk berjaya dalam hidupnya dan akhirnya dia telah mendapat gelaran Datuk dan Hadiah Nobel.
3. ANNYSS SOPHILLEA
(Percubaan KELANTAN, SARAWAK, TERENGGANU)
i. Petikan:
(a) Hak Eyrique yang dirampas oleh Strenn:
- kekasihnya / Sarlyn
- takhta / pengganti raja
- mahligai / takhta Alstonia
(b) Usaha yang dilakukan olehAnnyss dan Eyrique untuk menyelamatkan nyawa Akmal:
- meletakkan tangan di atas luka yang tidak kelihatan pada dada Akmal
- memasukkan cahaya kebiruan ke dalam dada Akmal supaya tidak merasai kesakitan yang berlaku kepada Akmal
(c) Suasana di pusara ayah dan bonda Annyss:
- udara berbau wangi dari pohon dsymma
- hari semakin cerah apabila matahari pagi mulai meninggi
- suasana kedinginan apabila rumput menghijau masih dibasahi embun
ii. KBKK:
(a) Cara mendapatkan hak tanpa persengketaan:
- mengadakan perbincangan
- menggunakan orang tengah seperti ketua kampung, wakil rakyat dan sebagainya
- melaporkan kepada pihak berkuasa seperti polis
- menggunakan saluran mahkamah / undang-undang
- mendapatkan sokongan orang ramai seperti ahli keluarga
(b) Kewajaran tindakan Annyss dan Eyrique menyelamatkan Akmal:
- untuk membalas pergorbanan Akmal yang sanggup mengorbankan nyawanya demi keselamatan mereka berdua
- Akmal ialah sahabat Annyss yang banyak membantu Annyss
- menunjukkan kasih sayang sesama insan
- Akmal tidak bersalah dan tidak layak menerima hukuman itu
(c) Menerima lamaran Strenn atau tidak:
Terima kerana:
- tidak berdaya untuk mencari Eyrique
- boleh menggulingkan Strenn dari takhta Alstonia
- dapat memujuk Strenn supaya menunjukkan tempat Eyrique disembunyikan
Tidak kerana:
- benci /tidak mencintai Strenn
- mahu menunaikan wasiat ayahanda dan bonda
- yakin dapat mencari Eyrique
- tidak mempercayai Strenn
iii. KOMSAS
(a) Nilai:
- keberanian - Eyrique berani menuntut haknya
- berpandangan jauh - Eyrique dapat menjangkakan pemikiran Strenn
- bersatu padu - Eyrique dan Annyss bersatu kuasa untuk menyelamatkan nyawa Akmal
- kasih sayang - Annyss menyayangi Eyrique dan sanggup turun ke bumi untuk mencari kembarnya itu .
- semangat setiakawan - Akmal sanggup mempertaruhkan nyawanya demi menyelamatkan Annyss dan Eyrique daripada terkena tembakan Strenn
- Amanah - Annyss berjanji akan menunaikan wasiat dan ayah bondanya.
- Ketegasan - Annyss tegas menolak lamaran Strenn/tidak mudah terpengaruh dengan kata-kata Strenn.
4. JANGAN BUNUH RAMA-RAMA
(Percubaan SELANGOR, W.PERSEKUTUAN)
i. Petikan:
(a) Kesukaran yang dihadapi oleh raja untuk mendapatkan rama-rama:
- masuk belukar keluar belukar, masuk hutan keluar hutan, masuk rimba keluar rimba
- mengalami kecederaan di tangan, di kaki dan di muka
- tergelincir dan terus terjatuh ke dalam sebuah telaga yang airnya sedang mendidih bergelegak
(b) Permintaan permaisuri terhadap suaminya:
- menyuruh suaminya mencarikan rama-rama yang cantik-cantik untuknya
- meminta suaminya sendiri yang mencarikan rama-rama itu kerana suaminya arif dalam hal itu.
ii. KBKK:
(a) Kewajaran rama-rama membantu raja:
Wajar:
- mereka merupakan makhluk Tuhan
- dapat mengelakkan raja mati di dalam telaga itu dan rakyat akan kehilangan seorang raja
- percaya akan konsep buat baik dibalas baik
- memberikan keinsafan kepada raja
- sikap memaafkan kesilapan orang lain merupakan sikap yang terpuji
Tidak wajar:
- raja ingin menangkapnya
- keselamatannya akan terancam
- khuatir raja akan meneruskan niatnya
- raja akan melakukan kezaliman terhadap dirinya
- menjadi pengajaran kepada orang yang zalim
(b) Cara mengekalkan hubungan suami isteri:
- sentiasa toleransi apabila berhadapan dengan masalah
- sentiasa bermusyawarah apabila menghadapi masalah
- saling mempercayai antara satu sama lain
- melakukan aktiviti/hobi bersama-sama
- sering menghadiri ceramah untuk mengekalkan hubungan suami isteri
iii. KOMSAS:
Nilai:
- Keinsafan – raja menyedari kesilapannya selepas terdengar azan Subuh dan tidak mahu membunuh rama-rama lagi
- tolong-menolong – rama-rama menolong raja untuk menyejukkan air di dalam telaga dengan mengipas-ngipas dengan sayapnya
- belas kasihan – rama-rama kasihan melihat raja yang kepanasan
- kasih sayang – raja sayang akan isterinya sehingga sanggup mencarikan rama-rama yang cantik buat isterinya
- baik hati – Peran dan rombongannya ingin mengubati orang buta
- rasional – Mek Bongsu dapat berfikir secara rasional apabila meninggalkan kemewahannya dan menjadi marhaen
saya sangat berpuas hati kerana dapat melayari blog ini..terima kasih cikgu kerana sanggup berkorban apa sahaja demi kejayaan anak didikmu...doakan kami
ReplyDeletesemua berjaya ya...
terima kasih kerana berkongsi :)
ReplyDeletehttp://ernamorgan.blogspot.com/
terima kasih cikgu kerana berkongsi maklumat dengan saya.... :)
ReplyDelete