Sunday, November 14, 2010

PECUTAN TERAKHIR CERPEN / DRAMA KOMSAS SPM 2010

1. DRAMA SERUNAI MALAM
(Percubaan MELAKA, SBP, N.SEMBILAN, PERAK)

i. Petikan
(a) Gambaran keadaan Umar semasa kecil:
- pergi ke sekolah berkaki ayam
- berjalan di atas batas-batas sawah
- kadang-kadang makan sekali sehari
- pernah ke sekolah dengan perut lapar
- tidak membawa wang ke sekolah

(b) Perbezaan pandangan hidup Umar dengan Safiah:
- Umar hendak berkhidmat sebagai seorang guru di dalam negaranya
- Safiah hendak hidup di luar negara

(c) Sebab Umar bersungguh-sungguh mahu berbakti kepada masyarakat kampung:
- masyarakat kampung masih dibelenggu kemiskinan
- dia pernah melalui keperitan hidup semasa kecil
- dia sendiri berasal dari kampung
- taraf pendidikan masyarakat kampung masih rendah

(d) Sebab Umar suka menjadi guru:
- untuk mengisi tenaga kerja guru yang kurang
- kerjaya yang kurang diberi perhatian oleh mahasiswa
- tidak cemerlang dalam mata pelajaran sains
- masa depannya dengan Safiah masih cerah / terjamin

(e) Impian Safiah:
- ingin tinggal di luar negeri
- ingin bekerja di luar negeri
- ingin bermain salji

ii. KBKK
(a) Ciri-ciri memilih pasangan yang dapat membawa kebahagiaan hidup:
- berbudi bahasa / bersopan santun
- dapat memahami jiwa kita
- pandai berdikari / menyesuaikan diri
- mempunyai pegangan agama yang teguh
- sesuai dengan cita rasa kita
- mempunyai kedudukan / darjat yang setaraf

(b) Cara memujuk Safiah supaya merestui hasrat untuk menjadi guru:
- menyedarkan Safiah bahawa kerjaya sebagai seorang guru sangat mulia
- dapat mendidik anak-anak bangsa
- dapat mengubah nasib sesuatu kelompok masyarakat seperti masyarakat di luar bandar
- dapat melahirkan masyarakat yang berilmu pengetahuan

(c) Usaha yang dapat dilakukan untuk meningkatkan tahap pendidikan anak-anak kampung:
- memberikan kesedaran tentang kepentingan pendidikan / ilmu pengetahuan
- membimbing kanak-kanak menguasai kemahiran asas
- memberi kelas bimbingan/kelas tambahan terhadap anak-anak kampung
- mengadakan bengkel, ceramah atau pameran

(d) Cara untuk membina masa depan yang cemerlang:
- belajar bersungguh-sungguh
- mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan
- memiliki disiplin diri yang tinggi
- sering berkunjung ke perpustakaan
- sering bertanya kepada guru
- sentiasa mencari peluang yang baik

(e) Reaksi yang patut ditunjukkan oleh Safiah apabila Umar menyatakan keinginannya untuk menjadi guru di dalam negara:
- bangga kerana Umar sanggup berbakti untuk negara sendiri
- gembira kerana mempunyai tunang yang berjiwa patriotik
- kagum kerana Umar sanggup mendidik anak watannya

iii. KOMSAS
(a) Perwatakan Safiah:
- seorang penyayang – Safiah menyayangi Umar
- mempunyai cita-cita – Safiah bercita-cita untuk ke luar negara
- mudah merajuk – Safiah merajuk apabila Umar datang lewat ke rumahnya
- mementingkan diri sendiri – Safiah ingin Umar bekerja di luar negara
- keanak-anakan – Safiah menyuruh Jah menyediakan minuman untuknya

(b) Persoalan/Pengajaran/Nilai:

(I)
Persoalan: Sedar akan keperitan hidup
Nilai: Keinsafan / kesedaran
Pengajaran: Kita haruslah sentiasa sedar akan keperitan hidup yang pernah kita alami.
Contoh: Umar sentiasa sedar akan kesusahan hidup yang pernah dilaluinya semasa dia
masih kecil dan tinggal di kampung.

(II)
Persoalan: kasih sayang antara satu sama lain
Nilai: Kasih sayang
Pengajaran: Kita haruslah saling menyayangi antara satu sama lain.
Contoh: Umar dan Safiah saling menyayangi.

(III)
Persoalan: tabah menghadapi dugaan hidup
Nilai: Ketabahan
Pengajaran: Kita hendaklah tabah menghadapi dugaan hidup.
Contoh: Umar tabah menghadapi keperitan hidupnya semasa kecil.

(IV)
Persoalan: Sedia berkhidmat untuk tanah air
Nilai: Cinta akan tanah air
Pengajaran: Kita haruslah cinta akan tanah air kita dan sedia berkhidmat untuk negara.
Contoh: Umar cinta akan tanah airnya dan sedia berkhidmat di negaranya / di kampung halamannya.

(V)
Persoalan: menghormati tetamu
Nilai: Hormat-menghormati
Pengajaran: Kita harus menghormati tetamu yang datang ke rumah kita.
Contoh: Ibu Safiah menghormati ayah Umar, Pak Majid yang datang ke rumahnya.

(VI)
Persoalan: Gigih berusaha untuk Berjaya
Nilai: Kegigihan
Pengajaran: Kita haruslah gigih berusaha untuk mencapai kejayaan.
Contoh: Umar gigih berusaha hingga dia Berjaya menamatkan pengajiannya di university.

(VII)
Persoalan: Baik hati sesama manusia
Nilai: Baik hati
Pengajaran: Kita haruslah baik hati sesama manusia.
Contoh: Pak Majid membawa oleh-oleh dari kampung untuk keluarga Safiah.


2. CERPEN LAMBAIAN MALAR HIJAU
(Percubaan JOHOR, SABAH, MRSM)

i. Maksud rangkai kata:
(a) sindiket yang gila akan duit – kumpulan yang mementingkan keuntungan / wang

ii. Soalan Petikan:
(a) Sebab Daneng tidak mahu menyambung pelajaran:
- tidak mahu meninggalkan tempat kelahirannya / hutannya
- jiwanya sudah terikat dengan hutan
- mendambakan kehidupannya di hutan

(b) Keadaan isi pondok Daneng:
- tiada sebarang perabot
- beberapa buah bantal buruk
- sebuah almari using

(c) Alasan Daneng menolak pujukan Cikgu Jo:
- dia berasa lebih selesa tinggal di tempat itu
- nenek moyangnya disemadikan di tempat itu
- jiwanya terikat pada pohon tualang/bukit-bukit/pohon-pohon
- dapat menghidu udara segar di hutan
- sudah sebati menjalankan aktiviti di hutan
- mendambakan/keinginan meneruskan kehidupan di hutan

iii. KBKK:
(a) Tindakan Cikgu Jo untuk memujuk Daneng menyambungkan pelajarannya:
- menasihati Daneng akan kepentingan pelajaran pada masa depan
- memujuk ibu bapa Daneng agar memujuk Daneng
- meminta bantuan Tok Batin / kaunselor untuk memujuk Daneng
- meminta pengetua atau PIBGuntuk memujuk Daneng
- menawarkan pelbagai bantuan persekolahan untuk Daneng

(b) Sebab pendidikan penting dalam kehidupan seseorang:
- Memperoleh ilmu pengetahuan yang luas
- Menjadi orang yang dihormati/disegani oleh masyarakat
- Berpeluang untuk memegang jawatan yang tinggi/penting
- Tidak mudah ditindas/ditipu/dianiaya oleh orang lain
- Dapat menyumbang bakti/berbakti kepada masyarakat dan negara
- Dapat memajukan masyarkat, bangsa dan negara

(c) Wajar / tidak wajar Daneng mempertahankan cara hidupnya pada zaman globalisasi ini
Wajar:
- kos hidup murah
- dapat berjimat cermat / tidak perlu berhutang
- kurang terdedah kepada budaya kuning / negatif
- dapat mempertahankan alam sekitar
- dapat mempertahankan warisan kehidupan nenek moyangnya
Tidak wajar:
- perlu menuntut ilmu demi masa depannya
- perlu bersikap terbuka untuk berubah
- dapat menjadi suri teladan kepada kaumnya
- dapat memajukan masyarakatnya
- dapat mendepani perubahan zaman yang semakin mencabar

(d) Jika Daneng enggan menerima nasihat Cikgu Jo:
- Daneng akan terus hidup dalam kemiskinan
- Daneng akan keciciran dalam pelajaran
- Dia tidak dapat mengembangkan bakat/potensi
- tidak dapat berbakti kepada masyarakat orang asli
- hubungan antara Daneng dengan Cikgu Jo akan renggang

iv. KOMSAS
(a) Latar masyarakat:
- Masyarakat yang prihatin/bertanggungjawab – Sebagai seorang guru, Cikgu Jo memujuk Daneng agar meneruskan persekolahannya.
- Masyarakat yang tinggal di hutan – Jiwa Daneng sudah terikat dengan hutan dan dia enggan meninggalkan hutannya itu.
- Masyarakat yang baik hati – Ibu Daneng membekalkan petai kepada Cikgu Jo untuk dibawa pulang.
- Masyarakat yang mempercayai pantang larang – Daneng melarang Cikgu Jo bercakap bukan-bukan ketika memancing.
- Masyarakat yang gigih berusaha – Daneng gigih berusaha untuk berjaya dalam hidupnya dan akhirnya dia telah mendapat gelaran Datuk dan Hadiah Nobel.

(b) Persoalan/Nilai:

(I)
Persoalan: Kepentingan pelajaran untuk mencapai cita-cita
Nilai: Mencintai ilmu
Contoh: Cikgu Jo menyedarkan Daneng bahawa hanya pelajaran dapat membantu Daneng dalam mempertahankan hutannya

(II)
Persoalan: Menghormati tetamu
Nilai: Hormat-menghormati
Contoh: Ibu Daneng menyambut kedatangan Cikgu Jo dengan baik.

(III)
Persoalan: sayang akan alam sekitar
Nilai: kasih sayang
Contoh: Daneng sangat menyayangi alam sekitar dan hutannya hinggakan dia enggan menyambung pelajarannya ke bandar.

(IV)
Persoalan: Keprihatinan seorang guru
Nilai: Keprihatinan
Contoh: Sebagai seorang guru, Cikgu Jo memujuk Daneng agar meneruskan persekolahannya.

(V)
Persoalan: gigih berusaha untuk mencapai kejayaan
Nilai: Kegigihan
Contoh: Daneng gigih berusaha untuk berjaya dalam hidupnya dan akhirnya dia telah mendapat gelaran Datuk dan Hadiah Nobel.


3. ANNYSS SOPHILLEA
(Percubaan KELANTAN, SARAWAK, TERENGGANU)

i. Petikan:
(a) Hak Eyrique yang dirampas oleh Strenn:
- kekasihnya / Sarlyn
- takhta / pengganti raja
- mahligai / takhta Alstonia

(b) Usaha yang dilakukan olehAnnyss dan Eyrique untuk menyelamatkan nyawa Akmal:
- meletakkan tangan di atas luka yang tidak kelihatan pada dada Akmal
- memasukkan cahaya kebiruan ke dalam dada Akmal supaya tidak merasai kesakitan yang berlaku kepada Akmal

(c) Suasana di pusara ayah dan bonda Annyss:
- udara berbau wangi dari pohon dsymma
- hari semakin cerah apabila matahari pagi mulai meninggi
- suasana kedinginan apabila rumput menghijau masih dibasahi embun

ii. KBKK:
(a) Cara mendapatkan hak tanpa persengketaan:
- mengadakan perbincangan
- menggunakan orang tengah seperti ketua kampung, wakil rakyat dan sebagainya
- melaporkan kepada pihak berkuasa seperti polis
- menggunakan saluran mahkamah / undang-undang
- mendapatkan sokongan orang ramai seperti ahli keluarga

(b) Kewajaran tindakan Annyss dan Eyrique menyelamatkan Akmal:
- untuk membalas pergorbanan Akmal yang sanggup mengorbankan nyawanya demi keselamatan mereka berdua
- Akmal ialah sahabat Annyss yang banyak membantu Annyss
- menunjukkan kasih sayang sesama insan
- Akmal tidak bersalah dan tidak layak menerima hukuman itu

(c) Menerima lamaran Strenn atau tidak:
Terima kerana:
- tidak berdaya untuk mencari Eyrique
- boleh menggulingkan Strenn dari takhta Alstonia
- dapat memujuk Strenn supaya menunjukkan tempat Eyrique disembunyikan

Tidak kerana:
- benci /tidak mencintai Strenn
- mahu menunaikan wasiat ayahanda dan bonda
- yakin dapat mencari Eyrique
- tidak mempercayai Strenn

iii. KOMSAS
(a) Nilai:
- keberanian - Eyrique berani menuntut haknya
- berpandangan jauh - Eyrique dapat menjangkakan pemikiran Strenn
- bersatu padu - Eyrique dan Annyss bersatu kuasa untuk menyelamatkan nyawa Akmal
- kasih sayang - Annyss menyayangi Eyrique dan sanggup turun ke bumi untuk mencari kembarnya itu .
- semangat setiakawan - Akmal sanggup mempertaruhkan nyawanya demi menyelamatkan Annyss dan Eyrique daripada terkena tembakan Strenn
- Amanah - Annyss berjanji akan menunaikan wasiat dan ayah bondanya.
- Ketegasan - Annyss tegas menolak lamaran Strenn/tidak mudah terpengaruh dengan kata-kata Strenn.


4. JANGAN BUNUH RAMA-RAMA
(Percubaan SELANGOR, W.PERSEKUTUAN)

i. Petikan:
(a) Kesukaran yang dihadapi oleh raja untuk mendapatkan rama-rama:
- masuk belukar keluar belukar, masuk hutan keluar hutan, masuk rimba keluar rimba
- mengalami kecederaan di tangan, di kaki dan di muka
- tergelincir dan terus terjatuh ke dalam sebuah telaga yang airnya sedang mendidih bergelegak

(b) Permintaan permaisuri terhadap suaminya:
- menyuruh suaminya mencarikan rama-rama yang cantik-cantik untuknya
- meminta suaminya sendiri yang mencarikan rama-rama itu kerana suaminya arif dalam hal itu.

ii. KBKK:
(a) Kewajaran rama-rama membantu raja:
Wajar:
- mereka merupakan makhluk Tuhan
- dapat mengelakkan raja mati di dalam telaga itu dan rakyat akan kehilangan seorang raja
- percaya akan konsep buat baik dibalas baik
- memberikan keinsafan kepada raja
- sikap memaafkan kesilapan orang lain merupakan sikap yang terpuji
Tidak wajar:
- raja ingin menangkapnya
- keselamatannya akan terancam
- khuatir raja akan meneruskan niatnya
- raja akan melakukan kezaliman terhadap dirinya
- menjadi pengajaran kepada orang yang zalim

(b) Cara mengekalkan hubungan suami isteri:
- sentiasa toleransi apabila berhadapan dengan masalah
- sentiasa bermusyawarah apabila menghadapi masalah
- saling mempercayai antara satu sama lain
- melakukan aktiviti/hobi bersama-sama
- sering menghadiri ceramah untuk mengekalkan hubungan suami isteri

iii. KOMSAS:
Nilai:
- Keinsafan – raja menyedari kesilapannya selepas terdengar azan Subuh dan tidak mahu membunuh rama-rama lagi
- tolong-menolong – rama-rama menolong raja untuk menyejukkan air di dalam telaga dengan mengipas-ngipas dengan sayapnya
- belas kasihan – rama-rama kasihan melihat raja yang kepanasan
- kasih sayang – raja sayang akan isterinya sehingga sanggup mencarikan rama-rama yang cantik buat isterinya
- baik hati – Peran dan rombongannya ingin mengubati orang buta
- rasional – Mek Bongsu dapat berfikir secara rasional apabila meninggalkan kemewahannya dan menjadi marhaen

3 comments:

  1. saya sangat berpuas hati kerana dapat melayari blog ini..terima kasih cikgu kerana sanggup berkorban apa sahaja demi kejayaan anak didikmu...doakan kami
    semua berjaya ya...

    ReplyDelete
  2. terima kasih kerana berkongsi :)

    http://ernamorgan.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. terima kasih cikgu kerana berkongsi maklumat dengan saya.... :)

    ReplyDelete