Sunday, September 6, 2009

PEMAHAMAN ANNYSS SOPHILLEA

1. Apakah akibat yang diterima oleh Akmal setelah menembak Strenn ? Mengapakah perkara tersebut berlaku?
Setelah menembak Strenn, Akmal tumbang. Perkara tersebut berlaku kerana di Alstonia orang yang membunuh akan mati bersama-sama orang yang dibunuh.

2. Pada pendapat anda, mengapakah Akmal bertindak menembak Strenn?
Pada pendapat saya, Akmal bertindak menembak Strenn kerana Akmal bimbang Eyrique akan tewas. Akmal berusaha untuk menyelamatkan nyawa Eyrique dan sanggup berkorban demi persahabatannya dengan Annyss. Akmal juga bertindak menembak Strenn kerana dia merupakn seorang yang jahat/kejam/sombong.

3. Huraikan dua nilai kemanusiaan berdasarkan petikan di atas dan dua nilai kemanusiaan lain yang terdapat dalam cerpen tersebut.
Nilai kemanusiaan dalam petikan ialah tolong menolong. Hal ini dibuktikan melalui tindakan Akmal membantu Eyrique . Nilai kedua dalam petikan ialah nilai keberanian. Nilai ini ditunjukkan melalui tindakan Akmal berani menembak Strenn. Nilai kemanusiaan dalam cerpen ialah nilai kegigihan. Hal ini dibuktikan oleh Annyss yang tabah dalam usaha mencari Eyrique. Nilai kedua dalam cerpen ialah nilai keberanian. Nilai ini digambarkan melalui tindakan Annyss yang berani menggembara ke bumi seorang diri. Nilai kemanusiaan seterusnya ialah amanah. Hal ini ditunjukkan melalui Annyss yang berusaha menunaikan wasiat ayahanda dan bondanya.

4. Apakah yang dimaksudkan dengan meremangkan bulu tengkuknya berdasarkan petikan di atas?

Maksud meremangkan bulu tengkuknya berdasarkan petikan ialah Annyss berasa seram/takut.

5. Mengapakah Akmal pergi ke planet Alstonia?
Akmal pergi ke planet Alstonia kerana pada setiap malam dia bermimpi akan Annyss menyebabkan dia berasa seolah-olah terdengar suara Annyss yang memerlukannnya. Akmal juga pergi ke sana kerana sudah seminggu dia dan Annyss tidak berjumpa dan hal ini menyebabkannya berasa canggung kerana ketiadaan Annyss.

6. Pada pendapat anda wajarkah Akmal menyusuri Annyss ke Alstonia?
Pada pendapat saya, wajar bagi Akmal menyusuri Annyss ke Alstonia kerana dia ingin bertemu Annyss bagi melepaskan rasa rindu dan menguatkan lagi ikatan persahabatan antara mereka. Akmal juga ingin membuktikan kesetiaan dalam persahabatan dengan cara membantu Annyss.
ATAU
Pada pendapat saya tidak wajar Akmal menyusuri Annyss ke Alstonia kerana Alstonia merupakan negara asing bagi Akmal. Saya berpendapat bahawa Akmal mungkin mengalami pelbagai cabaran di Alstonia di samping terpaksa meninggalkan keluarga di bumi

1 comment:

  1. salam...ckgu!!ckgu ade soalan ramalan utk paper julai ni x??

    ReplyDelete