TEMA : PEMBENTUKAN DISIPLIN ANAK-ANAK
SOALAN : PERANAN IBU BAPA
AT:
* Isu keruntuhan / kebejatan akhlak anak-anak semakin meruncing
* disiplin diri yang tidak mantap kerana baru berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang
* ibu bapa lebih dominan dalam usaha mendisiplinkan anak-anak
* berkait rapat dengan hadis Nabi yang berbunyi anak-anak ibarat kain putih, ibu bapalah yang perlu mencorakkannya
AA
* ibu bapa memainkan peranan yang signifikan dalam pembentukan disiplin anak-anak
ISI 1:
AI – Memberikan didikan agama dan ajaran moral yang teguh
AH:
* perlu menitikberatkan ajaran agama kepada anak-anak sejak kecil – melentur buluh biarlah dari rebungnya
* merupakan elemen yang maslahat dalam memperkukuh keimanan anak-anak demi mengekang hati dan perasaan yang ingin melanggar tatasusila
* anak-anak bijak dalam membezakan antara hak dengan batil / benar dengan salah/ batu dengan permata / intan dengan kaca
* tidak mudah terpengaruh oleh anasir-anasir negatif yang bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan
AC:
* ibu bapa perlu menitikberatkan ajaran agama seperti tidak mengabaikan solat kerana solat itu dapat mencegah daripada kemungkaran
AKI:
Dengan didikan dan ajaran agama yang mantap, anak-anak dapat didisiplinkan dan dibentuk menjadi modal insan yang berketerampilan dan berwibawa.
ISI 2:
AI – Memberikan teguran yang membina
AH:
* merupakan insan yang berpengaruh dalam kehidupan anak-anak
* perlu lebih bijak dan berhemah ketika memberi teguran kepada anak-anak apabila mereka melakukan kesalahan supaya hati mereka tidak terguris - ibarat menarik rambut dalam tepung
* anak-anak akan menjadi lembut hati dan akan lebih berdisiplin
* Hadis Nabi berbunyi bahawa tiada pemberian yang lebih baik daripada ibu bapa kepada anak-anak melainkan peribadi yang teratur.
AC:
* menegur sikap anak-anak yang tidak menyiapkan tugasan sekolah dan kurang beradab dengan penuh kasih sayang
AKI
* teguran insan yang banyak menabur bakti kepada anak-anak akan mendatangkan impak yang besar dalam proses mendisiplinkan anak-anak
ISI 3:
AI – menjadi contoh teladan
AH:
* bertindak sebagai agen pertama dalam pembentukan disiplin anak-anak
* menjadi suri teladan kepada anak-anak bagi mengelakkan mereka terjebak dalam kancah negatif
* mempamerkan disiplin yang tinggi – ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi
* anak-anak tidak akan melakukan perkara yang menyalahi peraturan atau undang-undang
AC:
* membuang sampah ke dalam tong sampah
AKI:
* menjauhi sikap ketam yang mengajar anaknya berjalan betul tetapi diri sendiri yang berjalan senget dapat membantu dalam membentuk disiplin anak-anak
ISI 4:
AI – melahirkan keluarga yang harmoni, aman dan bahagia
AH:
* Pakar motivasi, Dr. Hassan Ali – kesejahteraan bermula dari rumah
* menjadikan rumah seperti syurga yang dapat memberikan ketenangan dan kebahagiaan kepada anak-anak
* konsep “Rumahku Syurgaku” perlu dititikberatkan oleh setiap keluarga
* anak-anak yang dibesarkan dalam keluarga yang bahagia akan sentiasa lebih berhati-hati dalam melakukan sesuatu tindakan yang boleh mencemarkan maruah ibu bapa mereka
AC:
* kajian – 50 peratus kes salah laku remaja berpunca daripada keluarga yang porak peranda
AKI:
* Keiltizaman ibu bapa yang tinggi untuk mewujudkan sebuah keluarga yang bahagia mampu membentuk disiplin anak-anak yang jitu.
ISI 5:
AI : Menghukum anak-anak
AH:
* ibu bapa pada zaman globalisasi ini berbeza dengan ibu bapa pada zaman dahulu dari segi memberikan kesedaran kepada anak-anak sejak kempen antirotan diperluas
* anak-anak dahulu kerap dipukul / dirotan untuk menyedarkan mereka
* perspektif orang tua-tua – setiap sebatan dan hukuman yang diterima dapat memberikan keinsafan kepada anak-anak yang melakukan kesalahan
* kata orang tua-tua, sayang isteri ditinggal-tinggalkan, sayang anak ditangan-tangankan kerana tiada harimau yang membahamkan anaknya
AC
* merotan anak bukan tujuan mendera tetapi adalah untuk memberikan keinsafan kepada mereka – jangan menyakiti tubuh badan mereka
AKI:
* Dengan pendisiplinan yang kukuh dan ketegasan yang bertempat, anak-anak akan berfikir dua kali sebelum melakukan kesalahan
PENUTUP
AR:
* pembentukan disiplin anak-anak memerlukan komitmen yang jitu daripada ibu bapa
* perlu menyedari hakikat bahawa masa depan anak ditentukan oleh disiplin diri yang tinggi
* dapat mencapai kejayaan akademik dan kokurikulum yang cemerlang sekali gus dapat menjadi warganegara yang cemerlang, gemilang dan terbilang.
ACd:
* ibu bapa perlu memikul tanggungjawab mereka dalam pembentukan disiplin anak-anak agar tidak menyesal pada kemudian hari – sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya lantaran terjerumusnya anak-anak dalam kancah kebejatan sosial.
AHrp:
Kebobrokan sikap anak-anak mestilah dikekang daripada menjadi duri dalam daging masyarakat kerana nusa tercinta ini memerlukan tenaga mereka untuk menggapai impian Wawasan 2020.
Tuesday, October 26, 2010
KARANGAN FOKUS SPM 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete