Friday, April 2, 2010

SINOPSIS NOVEL KONSERTO TERAKHIR

Latihan : Lengkapkan tempat-tempat kosong di bawah.

Novel ini mengisahkan ___________ (1) seorang pemuda yang berasal dari __________ (2) datang ke kota untuk memperbaik kehidupannya. Dia menumpang di rumah bapa saudaranya, ________ (3). Hilmi bekerja sebagai __________ (4) di rumah orang kaya itu. Isteri Datuk Johari, iaitu ___________ (5) tidak suka akan kedatangan Hilmi kerana Hilmi orang kampung yang dianggap akan mencemarkan status keluarganya.
Semasa tinggal di rumah Datuk Johari, Hilmi melakukan berbagai-bagai kerja. Dia _____________ (6) dan menjaga ____________ (7) rumah dengan baik. Hilmi mempunyai minat dan bakat yang besar terhadap bidang ____________ (8). Dia tertarik dengan kebolehan ___________ (9) bermain piano.
Hilmi juga tertarik dengan penampilan Hayati walaupun Hayati telah ditunangkan dengan ___________ (9). Hal ini mendatangkan _______________ (10) Datin Salmah. Hilmi meninggalkan rumah itu dengan alasan untuk ____________________ (11). Namun, Hilmi sebenarnya terus berada di kota untuk _________________ (12) secara lebih serius. _______________ (13) telah sudi mengajarnya muzik tanpa mengenakan sebarang bayaran.
Hilmi mula mencipta nama dalam bidang muzik. Dia akhirnya berjaya mengepalai sebuah ___________ (14). Dalam persembahan konsert perdana di ___________________ (15), Hilmi tidak muncul-muncul walaupun persembahan itu hampir dimulakan. Akhirnya muncul seorang wanita yang menggantikan tempat Hilmi. Beliau ialah Hayati yang baru pulang dari ___________ (16).
Hilmi sebenarnya telah terlantar di wad ____________________ (17) dalam keadaan tenat setelah jatuh pengsan. Ketika itulah Datuk Johari diberitahu oleh abang sepupunya, ______________ (18) bahawa Hilmi ialah anak kandungnya. Datin Salmah dan ___________ (19) insaf akan perbuatan mereka dan ingin menebus kesilapan. Ketika Datuk Johari sampai di rumah, dia mendapat panggilan telefon mengatakan Hilmi telah __________________ (20). Datuk Johari turut meninggal dunia kerana terkejut dengan berita itu.

1 comment: