Friday, April 4, 2014

TUGASAN KARANGAN RANGSANGAN 5KL & 5WP

TAJUK : PERANAN REMAJA UNTUK MEMBANGUNKAN NEGARA
RANGKA KARANGAN

 PENDAHULUAN (ITA)
(a) ISU
          Jenayah remaja kian meningkat
         Mentaliti remja masih belum mengalami anjakan paradigma
         Masih dibuai lena dalam keasyikan budaya hedonisme yang melalaikan
(b) TEMA
         Aset  penting / mutiara berharga  sesebuah negara
         Kata retorik Soekarno ???
         Kata mutiara sarjana – Jika ingin melihat masa hadapan seebuah negara, lihatlah  remajanya pada hari ini
         Perlu memainkan peranan signifikan untuk memacu pembangunan negara ke tahap yang membanggakan
(c) ARAHAN – Peranan remaja untuk membangunkan negara

ISI 1
I - MEMPELAJARI PELBAGAI KEMAHIRAN
·         M – persediaan untuk berhadapan dengan dunia realiti / menyediakan diri untuk membangunkan negara
         BA – menguasai kemahiran pelbagai bahasa, kemahiran teknologi dan maklumat , kerja berpasukan, menyelesaikan masalah dll
         K – dapat meningkatkan keyakinan untuk menjana pembangunan negara
 •         U - Duduk sama rendah, berdiri sama tinggi
         PENEGAS?

ISI 2
I – MENINGKATKAN ILMU PENGETAHUAN
         M – mempunyai pengetahuan yang luas / memudahkan urusan pembangunan
         BA – perlu menimba pelbagai bidang ilmu seperti sejarah, geografi, sains, ekonomi dll
         K – dapat mencipta pelbagai inovasi bahaaru untuk kemudahan rakyat dan negara / mempelajari cara-cara membangunkan negara daripada tokoh-tokoh yang berjaya
         U – ilmu pelita hidup / tidak menjadi seperti katak di bawah tempurung
         PENEGAS?

ISI 3
I – MELIBATKAN DIRI DALAM AKTIVITI BADAN BUKAN KERAJAAN (NGO)
         M – berdamping dengan masyarakat yang berbilang kaum yang merupakan cerucuk pembangunan sesebuah negara
         BA – melalui pelbagai aktiviti kemasyarakatan (bergotong-royong, lawatan ke rumah kebajikan, menyertai program keselamatan dll
         K -  sikap keprihatinan remaja untuk memacu pembangunan negara  dapat dipamerkan / dapat bekerjasa dengan pelbagai pihak / tidak terjebak dalam kancah negatif
         U – berat sama dipikul, ringan sama dijinjing / serampang dua mata
         PENEGAS?

PENUTUP
         K – beberapa peranan yang signifikan – pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara
         C – perlu terjaga daripada  mimpi yang kosong sebelum  peluang yang terhidang di depan mata hilang / lenyap  -  semua pihak perlu bekerjasama….  
  • H – Marilah kita tanam jiwa remaja dengan pelbagai ilmu dan nilai-nilai murni -  ahli filsuf Tao, “Jika ingin hidup setahunn, tanamlah gandunm,. Jika ingin hidup sepuluh tahun, tanamlah pokok. Jika ingin hidup selama-lamanya, tanamlah jiwa manusia. – Wawasan 2020 dapat direalisasikan dengan mudah – tidak menjadi angan-angan Mat Jenin

No comments:

Post a Comment